48 665 läst ·
29 svar
49k läst
29 svar
Mäta fram nollan respektive fasen?
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om du testar med en vanlig spänningsprovare, så ser du vilken av trådarna som visar + och - .
+ = fas
- = nolla
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=137325&category_id=2167
+ = fas
- = nolla
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=137325&category_id=2167
Spelar ingen roll hur du lägger in dessa. Svart borde vara "Nolla" men aldrig helt säker.
Lossa locket i centralen för att kolla eller kolla vilka färger som finns till taklampan.
Lossa locket i centralen för att kolla eller kolla vilka färger som finns till taklampan.
Ja, jag vet ju inte alla specialnamn på elverktyg - vet bara hur man använder dom.
Det var bara för några år sedan jag fick reda på att skateboarden en bilmekaniker använder för att rulla in under bilen, heter inte h¤¤¤, utan montörsvagn.
Det var bara för några år sedan jag fick reda på att skateboarden en bilmekaniker använder för att rulla in under bilen, heter inte h¤¤¤, utan montörsvagn.
Tyresjö, menar bara med enpolig att du inte behöver en referenspunkt att mäta mot, exempelvis ena polen på din t50 ovan, phasenpennan, skruvmejseln som lyser när den nuddar spänningsförande ledare osv.. Om han hade en sån liggandes kunde han hitta fasen lätt.
Klart att den heter h¤¤¤Tyresö skrev:
Det andra är ju ett senare namn när kvinnofolket började närma sig verkstaden.
Eller som min chefs fru sa, för 20 år sedan, när hon kom in i verkstaden; "förstår att ni har alla dessa bilder på väggen, med det jobbet ni har"
Hälsningar
PC
??....Tyresö skrev:
Det är växelspänning i ett eluttag dvs + och - 50ggr /sekund !!
så det funkar inte med en vanlig spänningsprovare annat än att
mäta i växelspänningsläge mot jord (element,vattenrör el dyl)
eller en typ phasen
Beror lite var i landet du bor för i vissa delar så kördes det "nolltändning" vilket sen kan ha blivit ändra av annan elektriker i centralen osv osv, det finns varianter alltså samt att jag vet att Stockholmare och Uppsala elektriker kolpplade olika gällande fas och nolla.Timor skrev:
APP app app nu e ja me, ja hittade min Phasenpenna.Slugge skrev:
Ska prova direkt , tack för hjälpen.