Som rubriken lyder hur ska jag koppla in min taklampa?
Nya lampan har fas, nolla och jord uttag.
Den nuvarande kabeldragningen ser ut som följande.

Från centralen går svart och gul in i lysknappen, blå går vidare upp till taket.
Från knappen går svart och gul vidare upp till taket.
Väl i taket sitter gul och blå i uttaget men inte svart. Vad fyller då svart för funktion?

mvh Andreas

Det där låter knas, är du säker på att det är kopplat så?

Gul är för övrigt inte en tillåten färg.

Om du bara har två trådar i taket så skall dessa två kopplas till lampan. Jorden på lampan lämnas oansluten.

Antagligen är svart fas som kommer från centralen till strömbrytaren. Blå är troligen nolla som går från centralen direkt till lampan. Gul är troligen tändtråd som går från strömbrytaren till lampan. Strömbrytaren kopplar i så fall ihop den svarta med den gula.

Erik

Gul var tillåten förr.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Gul var tillåten förr.

//Patrik
Samtidigt som blå nolla och svart fas? Näe, det luktar hempul.

Och vad gör tändtråden i centralen?

mycke_nu skrev:
Samtidigt som blå nolla och svart fas? Näe, det luktar hempul.

Och vad gör tändtråden i centralen?
Ja grön och gul FK användes väl ända in på slutet av 80-talet väl?

Angående kopplingen. Vet inte riktigt varför den gula kommer från centralen för, men låter ju annars inte som en helt galen installation, kanske inte exakt så som man brukar göra, men...
Men ja, det kan ju bero på hempul.

//Patrik

Redigerat:
Har sett gul och grön FK i 90-talsinstallationer också, men exakt när det blev otillåtet vet jag dock inte, har själv aldrig använt dessa färger.

Ok tack för svaren, om jag inte har fattat det hela fel ska jag alltså koppla blå på nolla och gul på fas och lämna jorden fri?
Jag kanske var otydlig var kablarna kommer ifrån då jag ej ser dem "innan" brytaren.

Svart är fas som kanske matar vägguttag eller något annat lämpligt.

Gul och grön FK har inte varit tillåten i detta sammanhang de senaste 40 åren.

Den här kåken är byggd 83 eller 84...

Gul tändtråd samt fas till 400V radiatorer användes av Modulent i alla fall 74 och har sett det i senare hus med.
Om jag inte minns helt fel så är det väl olämpligt men knappast förbjudet.

/Kent

I början på 70-talet var det snarare regel än undantag att tändtråden var gul!

Vi har ett radhus från 73 där det kryllar av vit tändtråd och grön fas (för 3-fas)...

Mvh// Janne

WATTisPOWER skrev:
Gul och grön FK har inte varit tillåten i detta sammanhang de senaste 40 åren.
Har du någon källa på det?

Jag skulle snarast tro att det rör sig om nåt mellan 10-25 år som helgul och helgrön FK varit förbjudna.

(Jag lever å andra sidan kvar i den gamla stenåldern där röd är förbjuden, fast den är tillåten vilket jag då och då får påpekat här när jag skriver fel om röd... :blushing: )

yxis skrev:
Har du någon källa på det?

Jag skulle snarast tro att det rör sig om nåt mellan 10-25 år som helgul och helgrön FK varit förbjudna.

(Jag lever å andra sidan kvar i den gamla stenåldern där röd är förbjuden, fast den är tillåten vilket jag då och då får påpekat här när jag skriver fel om röd... :blushing: )
Tyvärr ingen annan källa än minnet:x.Ska kolla om jag har dom gamla föreskrifterna från -68 kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.