3 106 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Spis utan nolla
Sida 1 av 2
Hejsan, fick hem en ny spis idag och kopplade in den i det gamla uttaget men visade sig att det inte skulle fungera felfritt.. Har kommit fram till att mitt uttag saknar nollan och nu undrar jag om jag måste dra om ledningen eller det finns något annat sätt att lösa det på? tacksam för snabba svar
Ledningen måste dras om (eller kompletteras om det är infälld inst).
Sen får du hålla tummarna att inget har gått sönder på nya spisen. :|
edit:
Om en av ledarna som sitter där idag skulle vara blå finns det en möjlighet.
Lägga den blå som nolla (vilket är det korrekta) sen koppla spisen på två faser.
Detta fungerar ifall spisen är gjord för att även kunna gå på 2 faser (rätt vanligt).
Men du kan nog inte kräma på full effekt på alla plattor samtidigt, då man begränsar tillgänglig effekt med 1/3.
Sen får du hålla tummarna att inget har gått sönder på nya spisen. :|
edit:
Om en av ledarna som sitter där idag skulle vara blå finns det en möjlighet.
Lägga den blå som nolla (vilket är det korrekta) sen koppla spisen på två faser.
Detta fungerar ifall spisen är gjord för att även kunna gå på 2 faser (rätt vanligt).
Men du kan nog inte kräma på full effekt på alla plattor samtidigt, då man begränsar tillgänglig effekt med 1/3.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Spisen går ju att koppla på två faser och nolla så du skulle kunna kolla om det räcker, dvs hur mycket ström det blir i dom två faserna. Risken är att en av faserna blir lite överbelastad, men det kan gå. Jag antar att kabeln är 2.5mm² och avsäkrad med 16 A? Det ger 7.3 kW totalt. Märkeffekten på spisen är kanske inte så mycket högre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Det var värre. Då lutar det åt kabelbyte. Två faser och 10 A ger totalt 4.6 kW vilket är i underkant. Men kolla för säkerhets skull kabelarean. Normalt ska det vara 2.5mm² och då kan du säkra upp.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag vet att man egentligen inte får säga detta, men jag tycker att du ska ringa en elektriker. Bara för en sån sak t.ex. som att se att det är 1.5 eller 2.5 mm2 krävs ett tränat öga.
cool
. Sedan ev. omdragning och/eller omkoppling i både uttag och elcentral. Inget jättebra hempuljobb, speciellt om man inte vet hur man ska göra.
Vet du om spisen funkar nu?
//Patrik
Vet du om spisen funkar nu?
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Instämmer, en spiskabel ska man inte ge sig på hur som helst. Även om vi kan konstatera att det är 2.5mm² så rekommenderas instrument för att mäta att den är frisk och att anslutningarna blir bra då det handlar om stora strömmar.
Patrik: Jag vågar inte svara till 100% men den lyser och när man sätter igång en av plattorna är det som om ett relä inte får tillräckligt med ström så det klickar..
Timor: Nä men tänkte dra en ny kabel bredvid den gamla så det bara blir för elektrikern att koppla in det snabbt och billigt..
Timor: Nä men tänkte dra en ny kabel bredvid den gamla så det bara blir för elektrikern att koppla in det snabbt och billigt..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Bara för att tillägga, om du inte redan vet det, så är det ej tillåtet att dra kabel om man inte är elektriker. Om du ändå absolut ska dra kabel själv så prata med någon elfirma som vill koppla in det innan du gör det.
//Patrik
//Patrik