Visst är det Fas som dras via strömbrytaren och jord + neutral obrutna till taklampan?
Får man använda EKK och köra fram i Fas (brun) och tillbaks i blå (neutral) upp till kopplingsdosan eller måste man ha specialkabel alt 2 kablar. Blir så jävla stökigt med 2 kablar.

Lugn, ska INTE koppla själv men fördra all kabel så elekrikern slipper krypa omkring, han är inte raketsnabb direkt så jag tänkte göra grovjobbet så får han koppla i.

Ja, du har så rätt och ja så får du göra.

Det spelar ingen roll om du kopplar eller om elektrikern kopplar det är lika mycket "fel" för du får lika lite dra kabeln ( som ska användas i en elinstallation) som du får koppla. Det råder en allmän feluppfattning om att det är ok att dra "kabel" bara elektrikern kopplar, så är det inte ALLT arbete måste utföras av "elektrikern".

elmont>Vi vet, frågan är snart om vi får lov att bygga huset eller om det med skall utföras av behöriga elektriker eftersom ni vill styra allt.

Det var lite skämt och så kan man ju inte ha det.
/Kent

Tyresö
Glufsglufs skrev:
Ja, du har så rätt och ja så får du göra.

....Och med det här inlägget, så kommer den här tråden att urarta....

Själv gör jag, utan behörighet klamring och hela installationen själv, och den kommentaren betyder inte att TS ska göra som mej.

Men jag har å andra sidan "nödig kännedom"

Personligen bryr jag mig inte, men om folk inte vet hur det är/ska vara och då tycker jag att man ska upplysa om vad som gäller.
Att sedan en del skriver att dom bara ska dra "kablarna" och inte koppla ser jag som ett bevis på att dom inte har full koll på vad som gäller.

Mikael_L
Ander_s skrev:
Visst är det Fas som dras via strömbrytaren och jord + neutral obrutna till taklampan?
Får man använda EKK och köra fram i Fas (brun) och tillbaks i blå (neutral) upp till kopplingsdosan eller måste man ha specialkabel alt 2 kablar. Blir så jävla stökigt med 2 kablar.
Just vid utanpåliggande kabelinstallationer finns det där berömda undantaget som bekräftar regeln.
Regeln att blå endast får användas till nolla.

Ska man inte ha något vägguttag i närheten av strömbrytaren (en bit ovanför golvet, under strömbrytaren är ju annars ett populärt ställe som du vet) så drar man en 3g1,5 till strömbrytaren.
Denna dras från en kopplingsdosa som har inkommande matning från en säkringsgrupp (brun - fas, blå -nolla och PE).
Fasen kopplas med den bruna som går ner till strömbrytaren, och då är det alltså obruten fas.
PE lämnas (klipp inte bort den).
I strömbrytaren sätts brun (obruten fas) på ingången, och blå till utgången, blå är nu bruten fas (tändtråd). PE lämnas och viks undan, klipp inte bort den.

Men när den blå kommer upp till kopplingsdosan igen, då ska den kopplas om till brun (eller ev ngn annan lämplig färg om det är fler ledare i just den kabeln) så tändtråden byter alltså färg nu.

Men det där behöver du väl egentligen bry dig om, om nu elkillen kopplar, du bara drar kabel.

Då behöver du alltså en 3g1,5 mellan kopplingsdosa och strömbrytare.
En 4g1,5 eller 5g1,5 ifall du tänker ha VU i närheten av strömbrytaren.

Till lampan drar du 3g1,5 till den kopplingsdosa som ska mata lampan.

Ska du ha flera kopplingsdosor börjar det bli svårt att ge exakta råd vad du ska dra mellan dom, då jag inte vet vad mer i elväg du tänker koppla på gruppen.

Ska du ha trappkoppling blir det också lite annat. Då är det lika bra att köra på 5g1,5 till strömbrytarna direkt, även om det kan klara sig med 4g1,5 ibland.

elmont har rätt i att det inte är tillåtet för dig att ens spika kablarna. Men är din elektriker med på det så gör du givetvis det ifall du känner dig trygg med att du klarar det (enkla) momentet. :)

Tyresö skrev:
....Och med det här inlägget, så kommer den här tråden att urarta....

Själv gör jag, utan behörighet klamring och hela installationen själv, och den kommentaren betyder inte att TS ska göra som mej.

Men jag har å andra sidan "nödig kännedom"
Hmm...jag reviderar mig och säger "Ja, du har så rätt i din tankegång om hur man använder en treledad kabel mellan brytare och kopplingsdosa samt att ja, elektriker brukar göra på det viset" d^_^b

elmont skrev:
Att sedan en del skriver att dom bara ska dra "kablarna" och inte koppla ser jag som ett bevis på att dom inte har full koll på vad som gäller.
Mycket sant.

//Patrik

Definition på strömbrytare "nära" vägguttag, ca 1 m, räknas det som "nära"?

Mikael_L
Om du funderar på det jag skrev ...
...isåfall menar jag så nära att det är lämpligt att fortsätta med kabel från strömbrytaren, inte en ny kabel från kopplingsdosan.
Så med nära menar jag egentligen inte strängt taget ett avstånd, utan en lämplighet.

Och så räcker det mer än väl med diskussionen om behörighet i den här tråden. Det var bra att elmont påpekade att även dragningen av kabel är behörighetskrävande, men sedan räcker det med inlägg om vem som får göra vad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.