Styrman_jansson skrev:
Som de flesta moderna elpannor har denna överhettningsskydd. Men jag håller med dig. Ny kontaktor skall införskaffas.
Problemet med överhettnings skydd är att dom släpper manövern, fastnar kontaktor spelar det ingen roll om manövern är dragen eller inte,
ett inte helt ovanligt problem på elpannor.
Är det stora pannor med flera steg är det inte säkert att det är skydd på alla kontaktorer, men det har ju i och för sig inte med denna tråd att göra:)

yxis skrev:
Förresten, om du ska styra elpatronen på en acktank så lär du väl också ha shuntstyrning? I så fall kanske det vore bättre att montera nån slags hjälpkontakt på shuntstyrningen som slår på elpatronen då shunten står på/nära maxläget istället/också?
Ingen acktank just nu. Kanske till nästa vinter.

Tror inte elpatron har några in/utgångar för extern manöver, men jag skall kolla.

yxis skrev:
Bonusfråga: vem sjutton har kommit på de här knasiga beteckningar, A/B, 11/12, 31/32 o.s.v. som används på reläer/kontaktorer?
Idag (sedan många år tillbaka egentligen) heter spoluttagen A1/A2, hjälpkontakterna heter fortfarande samma: brytande (nc) 11/12, 21/22 o.s.v., slutande (no) 13/14, 23/24 o.s.v.
Knasigt? njae, inte om man vet hur det ligger till :)

Enk Projektet skrev:
Problemet med överhettnings skydd är att dom släpper manövern, fastnar kontaktor spelar det ingen roll om manövern är dragen eller inte,
ett inte helt ovanligt problem på elpannor.
Är det stora pannor med flera steg är det inte säkert att det är skydd på alla kontaktorer, men det har ju i och för sig inte med denna tråd att göra:)
Min elpatronstyrning har en helt separat kontaktor för överhettningsskyddet, som inte används till nåt annat.

yxis skrev:
Min elpatronstyrning har en helt separat kontaktor för överhettningsskyddet, som inte används till nåt annat.
Bra:)
Så skulle alla se ut..

Var på ett dagis för många år sedan där kontaktorerna hade fastnat, pannan koka det så mycket så att brandlarmet startade, när vi kom dit var brandkåren redan där:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.