Hej,

Har en gammal kontaktor hemma som ser ut enligt bilden. Dock undrar jag var jag skall koppla in manövern. Finns 4st anslutningar på toppen märkta 11 & 12 respektive 31 & 32 samt två anslutningar längre ner närmare spolen märkta a&b.

272796-kontaktor.jpg

Min gissning är att 11 & 12 samt 31 & 32 ger slutning respektive brytning vid tillslag och att a & b är manöveringångarna. Tänker jag rätt?

Annars får jag prova...

MVH
- Styrman_Jansson

Eftersom det sitter en spole i kontaktorn över matningen borde du ju kunna mäta resistansen över a & b. De övriga anslutningarna borde antingen vara kortslutna eller avbrott (om din teori med anslutningarnas funktion stämmer)

a & b är manövern till kontaktorn.

Jag säger också att a och b är manöver

11/12 och 31/32 är indikeringskontakter för kontaktorns läge. De "riktiga" brytarna ligger i grupp om tre på var sida av kontaktorn (just ovanför A & B anslutningen)

Testade och det verkar som a & b är manöver. Dock undrar jag inte om det skall vara 400v manöver till kontaktorn.

När man skickar 230v på a & b så händer ingenting på 2-3 sekunder sedan börjar kontaktorn låta något förfärligt. Låter som om den slår till och från om vart annat.

Verkar det typiskt som en 400v spole som får 230v?
Skall kontrollera imorgon hur kontaktorn var inkopplad förut.
Måste kontaktorn ha spänning på de "riktiga" brytarna för att hålla
kvar läget?

(Jag har koll på vilka som är de riktiga "brytarna" ;) )

Redigerat:
Troligen inte

Spolen kan mycket väl vara för 400V, inte så ovanligt i gamla kopplingar där man bara haft 3-fas utan nolla.
Kan även vara så att spolen är kass.
Om du skall använde kontaktorn till något "viktigt" skulle jag skaffa en ny.

FrittDrag_II skrev:
Spolen kan mycket väl vara för 400V, inte så ovanligt i gamla kopplingar där man bara haft 3-fas utan nolla.
Kan även vara så att spolen är kass.
Om du skall använde kontaktorn till något "viktigt" skulle jag skaffa en ny.
Kontaktorn har förut styrt en gammal central för elvärme. Manöver har varit via gamla termostater. Nu vil jag använda den till min elpatron till det nya vattenburna värmesystemet(kökspanna och inga ackar just nu). Som styrning har jag en vanlig rumstermostat med 2-polig brytning, märkt 230v. M.a.o. är det inte aktuellt att skicka 400v genom rumstermostaten, speciellt som den kräver nolla...

Den gamla elcentralen för elvärme sitter kvar (helt urkopplad, hela elvärmesystemet i övrigt utrivet) så jag skall kolla upp hur manövern är kopplad där. Den gamla elcentralen är med all säkerhet kopplad för TN-C.

Skaffa en ny kontaktor, att använda en så pass gammal till en elpanna skulle jag undvika.
Fastnar kontaktorn så kommer pannan att koka!

Gissar att spolen är för 24 volt likspänning.

Redigerat:
Spolen var märkt 220v AC. Så manövern var rätt. Tog isär kontaktorn och den var rätt rostig och dan inuti så jag tror jag satsar på en ny istället...

Enk Projektet skrev:
Skaffa en ny kontaktor, att använda en så pass gammal till en elpanna skulle jag undvika.
Fastnar kontaktorn så kommer pannan att koka!
Som de flesta moderna elpannor har denna överhettningsskydd. Men jag håller med dig. Ny kontaktor skall införskaffas.

Vilka fina färger du har på ledarna också, helröd och helgrön :D

Har du inte något uttag för extern manöver/styrning på den nya elpannan/elpatronen?
(Min elpatronstyrning som är minst 20 år gammal har uttag för extern manöver).

Bonusfråga: vem sjutton har kommit på de här knasiga beteckningar, A/B, 11/12, 31/32 o.s.v. som används på reläer/kontaktorer?

Förresten, om du ska styra elpatronen på en acktank så lär du väl också ha shuntstyrning? I så fall kanske det vore bättre att montera nån slags hjälpkontakt på shuntstyrningen som slår på elpatronen då shunten står på/nära maxläget istället/också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.