4 545 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Kabelkanal
Sida 1 av 2
Kanal som man får dra FK löst i ska vara gjort av isolermaterial, vara skruvad fast och inte gå att öppna locket på utan verktyg.
Tveksamt att man får bygga en kanal själv som är godkänd till detta. Varför ska du dra FK? Drar man riktig kabel (tex EKK) så är det inte lika noga.
Tveksamt att man får bygga en kanal själv som är godkänd till detta. Varför ska du dra FK? Drar man riktig kabel (tex EKK) så är det inte lika noga.
En miss i beräkningen gör att jag får en stump fk liggandes fritt i en stålbalk i taket. Har ingen chans att trä på en vp slang med skarv. En tanke jag har är att man jordar balken. Finns det nån som har koll på ifall man får dra fk i en jordad kanal av ledande material?
Finns slitsad slang samt öppningsbara skarvmuffar. (så du kan trä på den i efterhand utan att dra om fkn).
Fast ovanstående skulle jag göra först om det absolut inte gick att koppla loss fkn i ena änden och dra om den i riktig slang.
Fast ovanstående skulle jag göra först om det absolut inte gick att koppla loss fkn i ena änden och dra om den i riktig slang.
Tyvärr är det omöjligt att få ur tråden, om jag inte river ner det ny uppsatta innertaket vill säga. Slitsad slang låter som en bra ideRrrrr skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om inte tråden går att få ut måste det vara mer fel, gör om gör rätt.
Protte
Protte
gör om gör rätt. men för att få dra lös fk i kanal så måste kanalen uppfylla dessa krav: den ska vara jordad om det är en kanal i ledande matreal som tex alu. man ska inte kunna öppna den utan verktyg och den MÅSTE vara byggd för det ändamålet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Eh...
//Patrik
//Patrik