3 089 läst ·
45 svar
3k läst
45 svar
Install av 2pol JFB i hela anläggningen.
Sida 1 av 4
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det är så att jag har satt en 2pol JFB i en lägenhet. JFB ligger över hela lägenheten nu. men när jag kortsluter för nolla och jord för att se om JFB skall bryta så gör den inte det.. Finns inga apparater lr maskiner som är inkopplade i hela lägenheten. (har inte satt uttag lr brytare än).
Stigaren Från källaren kommer en vit och svart kabel. Jag antar att det är bara fas och nolla, alltså ingen röd jord finns..
Jag har kopplat in fasen från huvudbrytaren till översidan på JFB på höger skruven.
Nollan matningen direkt in på JFB på väntra skruven (den första översidan också).
Sen nollan på undersidan vidare upp till N skenan.
Är detta rätt inkoppling???
eller måste jag in med nollamatningen direkt till Jordskenan sen till översidan på JFB och undersidan vidare till N skenan
Lägenheten är nydragen också så jord är i hela lägenheten utåt men inte i stigaren. Så jag antar att man måste dra jord från nollan?
Stigaren Från källaren kommer en vit och svart kabel. Jag antar att det är bara fas och nolla, alltså ingen röd jord finns..
Jag har kopplat in fasen från huvudbrytaren till översidan på JFB på höger skruven.
Nollan matningen direkt in på JFB på väntra skruven (den första översidan också).
Sen nollan på undersidan vidare upp till N skenan.
Är detta rätt inkoppling???
eller måste jag in med nollamatningen direkt till Jordskenan sen till översidan på JFB och undersidan vidare till N skenan
Lägenheten är nydragen också så jord är i hela lägenheten utåt men inte i stigaren. Så jag antar att man måste dra jord från nollan?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja du måse nog skapa en jord. Då du inte har separat jordmatning inkommande till centralen, ska PEN-ledaren först in på PE och sedan genom JFB till N skena.
Som du har kopplat, var sitter jordtrådarna fast i centralen? Jordskenan antar jag, men vad matar/sammabinder denna med jord?
Som du har kopplat, var sitter jordtrådarna fast i centralen? Jordskenan antar jag, men vad matar/sammabinder denna med jord?
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Ingentingg för tillfället, det är därför jag blev misstänksam också och skriver. Måste skapa fram en jord då.
Så då blir det med Nollan in på Jord, sen till JFB och därefter till N skenan som om det vore en JFB med 3faser!?!?
Så då blir det med Nollan in på Jord, sen till JFB och därefter till N skenan som om det vore en JFB med 3faser!?!?
Du har kopplat ihop nolla och jord i ett uttag varvid jordfelsbrytaren inte löst ut. Inga belastningar är inkopplade efter jordfelsbrytaren. Förstår jag dig rätt?
Om inga belastningar är inkopplade någonstans går ingen ström genom nollan. Går det ingen ström genom nollan så går det heller ingen ström genom jorden när du lägger ihop den med nollan. För att jordfelsbrytaren skall lösa av att nolla och jord läggs ihop krävs att det finns någon belastning inkopplad.
Erik
Om inga belastningar är inkopplade någonstans går ingen ström genom nollan. Går det ingen ström genom nollan så går det heller ingen ström genom jorden när du lägger ihop den med nollan. För att jordfelsbrytaren skall lösa av att nolla och jord läggs ihop krävs att det finns någon belastning inkopplad.
Erik
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
VIT : FASAvemo skrev:Du har kopplat ihop nolla och jord i ett uttag varvid jordfelsbrytaren inte löst ut. Inga belastningar är inkopplade efter jordfelsbrytaren. Förstår jag dig rätt?
Erik
SVART : Nolla alternativt PEN ? hur vet man det?
Ja precis, jag kopplade ihop nolla o jord och jfb löste inte ut. Men då förstår jag att det inte gjorde det eftersom den inte har någon last. Hur mkt last skall behövas innan den löser ut?
Jag har En fas och en Nolla från källaren bara. Jord finns alltså inte fram till centralen.
Hur ska jag veta om det är PEN eller bara N den i den andra kabeln som inte är fas?
Så jag ska koppla alltså den svarta till Jordskenan sen till JFB sen vidare in på N Skenan??? Alltså dela upp för Jord!?
Det vet du inte. Antagligen inte så mycket.Thewayofstyle skrev:
Nu är jag ute i gränslandet av vad jag borde yttra mig om, men om det finns jordade uttag i lägenheten sedan tidigare bör den svarta vara en PEN-ledare. Om och endast om det är en PEN-ledare så delar du upp den så som du beskriver.Thewayofstyle skrev:
Erik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Finns det överhuvudtaget utrymme att vara "modig" när det gäller el?
Hur var det kopplat innan du började rota i centralen?
Hur var det kopplat innan du började rota i centralen?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och innan du lägger in något på jordskenan så måste du vara 1000000% säker på att det är PE-N!!!!
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Det var en gammal central med JFB över WC gruppen bara. Nu när jag bytte ut centralen så la jag in den över hela centralen. Hur de var kopplat innan hann jag inte titta på utan förutsatte att det fanns Jord fram till centralen. Men när jag skruvade ner gamla så såg jag att det var bara en vit och svart som kom från källaren. Antar att det är bara en fas och nolla.. är det någon som har haft samma fenomen och vet om det är PEN eller bara N !?.. Kan man öppna centralen i käällaren och se om det är ihopkopplat med nolla och jord?
Ja, fastighetsägaren har haft toalett renovering och då jordades det allt i badrummet bara och jfb sattes in.
Ja, fastighetsägaren har haft toalett renovering och då jordades det allt i badrummet bara och jfb sattes in.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
För det första ska du inte anta någonting här utan säkerställa, och för det andra ska du säkerställa att den är en PEN du har och inte en nolla.Thewayofstyle skrev:
Du hade kunnat få en tydlig fingervisning om du noterat hur den svarta var kopplad i den gamla centralen.
Jag tolkar det som att lägenheten var ojordad, men där muggen senare jordats?
Det kan ju vara så att muggen fuljordats, dvs att det faktiskt är en nolla som kommer i stigaren.
Det kan du bara kontrollera genom att titta i källaren, om den svarta kommer från en PE-skena eller N-skena.
Thewayofstyle skrev:
Finns det ingen last så bryter inte JFBn vid kortslutning mellan nolla och jord.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Som Bo säger måste du nog titta i andra änden av kabeln och se hur det är kopplat där.