Nej, det är nog skillnad om det börjar handla om sexsiffriga belopp. Finns det inte en viss beloppsgräns för "småmål". Orkar inte googla, men har för mig att jag sett det i tidigare trådar.

Alla normala människor, oavsett yrke, tycker det är obehagligt med dispyter även hantverkare. En del av mitt jobb består i just det att "reda ut" när det går snett i kontakten mellan hantverkare och kund. Och mitt råd är att prata med huvudet (den som har beslutsrätten) och inte handen (den som utför det fysiska arbetet)
Och även jag vet att "handen" mycket ofta är mindre lämplig när det gäller kundkontakter, det beror på att han är lika ovan att "förhandla" som kunden, samt att han kanske inte har nån befogenhet att ändra på dom direktiv han fått. Och när två osäkra personer som inte talar samma "språk" ska föra en dialog blir det mycket lätt fel, när dom upptäcker att allt håller på att gå snett går dom instinktivt in i en försvars position och en "katastrof" är nästan oundviklig.
Jag skulle kunna sitta hela natten och skriva om hur och varför, men ger än en gång tipset som jag framgångsrikt använder.
Ta ett djupt andetag, torka svetten ur händerna och prata lugnt och sansat med "motparten" öga mot öga och 99% av alla problem blir lösta, utan bekymmer.
Var ödmjuk i kontakten (men inte underdånig), INGEN vill hjälpa personer som är kaxiga och styva i korken, möjligen kan det väcka en viss önskan att få sätta krokben för dom.

Ja , du har kanske rätt där.:blushing:
Jag har bara en egen erfarenhet av ett liknande fall.
Det jobbet gjordes upp muntligt och det fanns inget skriftligt kontrakt eller beställning.
Vi hade bytt utt alla radiatorer i en villa och kunden gjorde sig o-kontaktbar när han inte betalade fakturan.
När vi skickade ärendet till Kronofogden så påstod kunden att det aldrig någonsin bytts några element i hans hus
och han hade ingen aning om vilka vi var, så vi stämde honom till tingsrätten.
Det enda vi hade som stödde vår version var våra egna vittnesmål och noteringar i dagboken samt följesedlar från grossisten.
Vi vann lätt och kundens kostnad för radiatorerna blev hiskligt dyr.
Om jag minns rätt så var vår fodran ca 45.000:- och slutnotan för kunden blev ca140.000:-
Till historien hör att alla i vår omvgivning rådde oss att inte driva fallet vidare pga vi inte hade någon bevisning.

Men då var ert case väl över ett halvt basbelopp, så då är det en helt annan affär.
Fick ni betalt sedan? Det är ju inte säkert att kunden betalar även om han förlorat i rätten.

Betalar han inte har han i alla fall fått en stämpel på sig och förhoppningsvis en betalningsanmärkning så att dom andra han tänker lura har en möjlighet att se vilken skit han är innan det är för sent.

Jodå vi och advokaterna fick sina pengar.
Efter det har vi haft andra liknade fall, men av en helt annan karaktär och dignitet.
Det jag lärt mig av såna här tråkigheter är att det lönar sig oftast att försöka lösa tvisten öga mot öga.
Även om man vinner ett case, så förlorar man nog oftast både tid, tempo och pengar.

Troligen kommer rätten att gå på din linje eftersom du avtalsmässigt befinner dig i underläge. Alltså ställs mycket större krav på leverantören att bevisa etc. Dessutom är det som tidigare påpekats ett så litet mål att var och en står för sina egna kostnader. MEN, det är precis som WATTisPOWER säger: "Även om man vinner ett case, så förlorar man nog oftast både tid, tempo och pengar." Den mest pragmatiska lösningen är kanske att betala så mycket att det inte är lönt för elfirman att driva den "lilla mellanskillnaden" till tingsrätt. Om man summerar de kloka kommentarerna ovan kan man dra slutsatsen att ca 9-10 tim kan vara "rimligt" att betala. Betala för typ 11 timmar och dra även av för någon av rese-/bilkostnaderna. Skriv ett brev om vad betalningen avser och notera även det på meddelandefältet i internetbanken vid betalningen. Skriv även i brevet exakt vad du anser att du enligt överenskommelse ska betala men att du för att "visa god vilja betalar det lite högre beloppet. Det skulle förvåna mig mycket om de skulle driva 3 tim +1 resa vidare med risk att få ännu mindre betalt (de riskerar ju att endast få det du egentligen avtalat om). Du har fått betala lite mer än du tänkt dig men lärt dig hiskeligt mycket för de pengarna. Jag gjorde själv nyligen precis så till rörmokaren och det gick hem :-)

Jo det lutar väl åt att jag betalar antalet timmar, men inte den tid dom jobbat dubbelt, kanske lägger på lite. Sedan bestrider jag resten, och vill han gå vidare efter det så är det hans beslut. Men jag har pratat med konsumetvägledningen i Uppsala och dom skulle ta ett samtal med honom också. För det bästa vore ju om vi kunde komma överens innan det går längre.

Ytterligare en el-tråd med samma problem...
Fel från elektriker ger mer jobb till andra elektriker som i sin tur ger en massa skrivande i trådar på forumet..snart måste man ta upp det också i timkostnaden.
Tummen på vågen har alltid funnits och det gäller att få till en fungerande marknad med duktiga människor för bedrägliga beteenden börjar med dålig kommunikation..I detta fallet var det bedrägligt med att försöka Dra 2,5 och 1,5 FK i samma rör.
Det var bedrägligt att inte upplysa om 2 man innan räkningen.
Det är väl bara kolla om han arbetar med två för det luktar bedrägeri där också.
Nej det är en orsak till att vi ser byggfuskprogram på tv och det är inte bara öststatare som fuskar...det finns folk med vans,sevicebil med loggotyper som inte är mer än loggotypen.

Jaha, så då fortsätter vi. Jag betalade 2614 kr. Dvs för 10 timmar (och material förstås) minus ROT och bestred de timmar som de jobbat två stycken. Idag fick jag en påminnelse där det står att jag inte betalat hela fakturan, det saknas 987kr. Betalar jag inte detta så kommer det skickas till inkasso. Och eftersom jag inte betalat allt så kommer hela fakturans belopp skickas till inkasso, dvs. även ROT delen. Så då kommer jag krävas på 4500kr. Är det så det funkar? Då är det helt plötsligt väldigt mycket mer pengar. Även om jag är helt 100% säker på min sak så är det ju ord mot ord. Att muntliga avtal är bindande hur mycket är det värt egentligen? Känns ju ändå som om jag som konsument får ta skiten och inte har några rättigheter eller möjligheter att klaga.

Vi kan iaf konstatera att 987kr är det inte värt att få en nöjd kund.

Jag tycker att du kanske borde kontakta ex. en konsumentvägledare för att kolla så du hanterar det här rätt.

jag förutsätter att du skickat en skriftlig bestridan till företaget? Inte bara låtit bli att betala?

En grej du kanske skulle offra några minuter på är att undersöka om firman verkligen har behörighet, det känns inte som en självklart kompetent firma.

Det finns idag en hel del "elfirmor" som helt saknar behörighet.

Om du går in på elsäkerhetsverkets hemsida så finns där någonstans ett formulär man fyller i så får man svar via mail, ofta inom några timmar på huruvida firman har behörighet eller ej. Man kan oclkså ringa och få svaret direkt.

Jag bestred via mail vilket enligt konsumentvägledningen är helt okej och sedan betalade jag 2614kr. Men dom har ju F-skattesedel och sånt, inte skulle dom då skippa att vara behöriga? Det känns ju dumt.

Det där med att hela fakturan skulle gå till inkasso är ju dumheter! Du har självklart rätt att betala en del av deras krav och för de timmar du betalat har du fullgjort din plikt. Det enda de kan driva mot dig är mellanskillnaden + möjligen ROT-delen på mellanskillnader: 987 x 2 alltså. Elfirmans hot tyder på att de är totalt okunniga i företagsekonomi och bara försöker skrämmas. Inkassobolaget kommer kontakta dig för att be dig bekräfta att du är skyldig pengarna och att ni inte är oense om leveransen. Svarar du då att du bestridit fakturan så kommer de bara bolla tillbaka ärendet till elfirman som måste gå till tingsrätten för att ens få en chans att få något mer från dig. Gör som hempularen säger och kolla deras behörighet. Med den oproffsiga inställning de hittills visat förvånar det inte mig om de även saknar behörighet...

Ang. behörigheten. JO det förekommer "elfirmor" som saknar behörighet.

En kollega skulle fixa lite el, han frågade mig om en inför sitt hempul, när vi hade diskuterat det, så insåg han att det var lite mer än han tänkt på. Så han anlitade elektriker, genom att lägga ut en förfrågan på brabyggare.se. han fick tag i en firma som hette ngt. i stil med xyzelservice, firman hade F-skatt.

Kollegan visade offerten för mig, och av en ingivelse (det var något som inte kändes rätt med offerten) så tyckte jag han skulle begära att få se behörighetsbeviset. Firman (en enmansfirma) svarade då att han saknade behörighet, men hade utbildningsbevis (alltså i princip betyg från gymnasiet), firman var nystartad. Det blev en annan firma för kollegan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.