Hej jag undrar hur mkt trådar det krävs för att tända och släcka samma lampa på två olika ställen? Jag har än så länge dragit 5 ledare ifrån båda brytarna till kopplingsdosan där lampan är inkopplad så hur ska resten se ut?

jag bryr mig inte om hur själva inkopplingen ska göras för det ska en elektriker göra. Jag ska bara dra fram så mkt tråd som behövs. Har 5 ledare ifrån 2 st brytare nu till kopplingsdosan som går till lampan. Vad mer behövs?

det behövs tre trådar

Två trådar mellan brytare för själva trappfunktionen sen en till lampan för att få den att göra nåt :)
Men sök på google efter trappströmbrytare så lär du hitta nån bild som beskriver hur det fungerar.

Lite enkelt så en fas in på ena brytaren sen två sladdar från den till andra för trappfunktionen sen en vidare från den till lampan.
Sen finns det fler varianter på temat men denna kopplingen är lätt att förstå sig på tycker jag.

Blir "bakvänd" koppling i strömbrytare två ifall man tittar på pilarna.

Gör en enkel koppling med lösa material så ser du hur det fungerar.
Nu får man såklart inte göra så men ändå :)

Redigerat:
själva lampan har jag dragit fram 3 ledare till. sen har jag 2 brytare som sagt med 5 ledare mellan dom och kopplingsdosa men ska jag inte in med en tändtråd också så jag har 6 st trådar i varje brytare?

Nä till en brytare fas-svart + 2 st ledare t.ex gråa oranga till den andra brytare samma 2 ledare + en tändtråd tillbaks t.ex vit. llatså 3 ledare till varje brytare.

Lampan skall ha tändtråd ( vit ) blå och gul/gr, klar. men jag hade dragit detvå gåa mellan brytarna utan att skarva, likaså hade jg dragit den vita utan skarv ut till lampan.

Nu har vi ju inte haft svart fas sedan början av 2000-talet, så brun bör det vara.

Sedan så är det två mellantrådar mellan brytarna och de brukar man ha samma färg på. Grå förslagsvis.
Tändtråd har givetvis en egen färg. Orange brukar jag gilla.

//Patrik

TS: hur har du dragit slangarna då? Efter elektrikerns instruktioner eller? :)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nu har vi ju inte haft svart fas sedan början av 2000-talet, så brun bör det vara.

Sedan så är det två mellantrådar mellan brytarna och de brukar man ha samma färg på. Grå förslagsvis.
Tändtråd har givetvis en egen färg. Orange brukar jag gilla.

//Patrik
"Min" elektriker drog mörkgrön och orange som mellantrådar, och så ytterligare en mörkgrön som tändtråd i samma rör. Det är logiskt det....
Där får man för att man anlitar en "fackman" :-)

ampz skrev:
"Min" elektriker drog mörkgrön och orange som mellantrådar, och så ytterligare en mörkgrön som tändtråd i samma rör. Det är logiskt det....
Där får man för att man anlitar en "fackman" :-)
Ja, det var kanske inte så smart. Då blev det ju lite förvirrande när både ena mellantråden och tändtråden har samma färg. Drar man färdigdragen 5-ledare så brukar svart och grå användas som mellantrådar och brun som tändtråd. Därför jag använder tomslang och drar "rätt" färger när det kommer till strömbrytare. När jag gick på storbygge och var tvingad till färdigdragent överallt så gjorde jag en sparkoppling i stället för vanlig trappkoppling. Då blir färgerna lite annorlunda.

Mörkgrön finns inte, måste varit svart. :)

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.