4 633 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Galen elcentralmontering
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det sitter en fläkt uppe till vänster så det borde bli undertryck i badrummet så fukt torde inte komma in. sedan är det en kapslad central, mätarplattan är väl det med sämst kapsling.
Och dessutom är det en lucka utanpå allt.
Detta är ju inte förstavalet på placering, men såååå hemskt var det inte.
Viktigare är att det sitter jFB (det kan det göra på nedersta raden)
Protte
Och dessutom är det en lucka utanpå allt.
Detta är ju inte förstavalet på placering, men såååå hemskt var det inte.
Viktigare är att det sitter jFB (det kan det göra på nedersta raden)
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Vad?byggare henke skrev:
Är det Eldon mätarplattan du åsyftar?
Jag har varit in på toaletter med ena väggen full med alu och gjutjärns lådor, inkommande 125A
Revisionsbesiktade vart 3-5 år och det får tydligen sitta kvar.
Vad man skulle göra är att flytta elmätaren till utsidan huset, men annars så finns det många mycket värre elanläggningar att jaga.
Protte
Hehe.. kan ju bli intressant den dagen man av någon anledning måste öppna dom dosor där större delen av locken sitter bakom reglar..
I andra trådar så har vi diskuterat svårigheten att få hjälp av elektriker när det ser ut som i er elcentral...
Det man kan säga är att elektrikerna säger att ett sånt hempul det tar jag inte i med tång..och den uppgift 80kkr låter som en sådan uppskörtnings kostnad.
Svaret om det går att flytta centralen ...
Det går att 1. Se till att matningen inkommande flyttas till lämpligt ställe i fasadskåp.(utsidan på väggen) med elmätaren
Nu till orsaken varför centralen sitter där den sitter..nämligen för korta ledningar det är knepigare men inte olösligt utan du måste ta hjälp av en el-firma som gör en el-ritning och ett lösningsförslag därefter ser du hur du ska göra...det kostnadsförslag du fick är inte en garanti att du slipper röran..
Tänk bara på att ritning är aldrig detsamma som verklig central för det är mycket säkringar och annat i väggen där...
Till sist jag skulle nog vända mig till tidigare ägare och be om all upplysning jag kan få om hur det har blivit så där..för det kan finnas andra specialare som man inte ser direkt tex ytterligare dosor etc...vilket kan vara en fördel att veta om man behöver dra om det!
Om du drar till strid kommer det att sluta med att tidigare ägare inte vet något..
Att få tag i justa Elektriker som inte tar chansen att tjäna grymt med pengar är nog svårt!
Det man kan säga är att elektrikerna säger att ett sånt hempul det tar jag inte i med tång..och den uppgift 80kkr låter som en sådan uppskörtnings kostnad.
Svaret om det går att flytta centralen ...
Det går att 1. Se till att matningen inkommande flyttas till lämpligt ställe i fasadskåp.(utsidan på väggen) med elmätaren
Nu till orsaken varför centralen sitter där den sitter..nämligen för korta ledningar det är knepigare men inte olösligt utan du måste ta hjälp av en el-firma som gör en el-ritning och ett lösningsförslag därefter ser du hur du ska göra...det kostnadsförslag du fick är inte en garanti att du slipper röran..
Tänk bara på att ritning är aldrig detsamma som verklig central för det är mycket säkringar och annat i väggen där...
Till sist jag skulle nog vända mig till tidigare ägare och be om all upplysning jag kan få om hur det har blivit så där..för det kan finnas andra specialare som man inte ser direkt tex ytterligare dosor etc...vilket kan vara en fördel att veta om man behöver dra om det!
Om du drar till strid kommer det att sluta med att tidigare ägare inte vet något..
Att få tag i justa Elektriker som inte tar chansen att tjäna grymt med pengar är nog svårt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden