Jag har en drös VP2or som ska upp och har funderat just på det där med buktande regelfästen. Men efter att ha läst denna tråden så ser jag att det är mycket enklare att montera allt skivmaterial och ta upp hål i efterhand och montera dom från baksidan och skruva antingen i skivmaterialet eller snett in i intillliggande regel. (Ja jag har hyggligt bra access bakifrån och lyxigt nog råspont under gipsen så perfekt att skruva från baksidan ut i råsponten!)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
På ELKOS dosor vet jag att deras regelfästen har några liknande taggar som man kan slå in direkt i träregeln, men då funkar väl inte de i plåtreglar i stället. Dock aldrig testat ELKOs dosor överhuvudtaget.Daniel78 skrev:När jag jobbade i Tyskland för ett antal år sedan så monterade elektrikerna upp dosor med dosplåtar som inte behövde spikas eller skruvas, dom såg ut ungefär som denna spikplåt:
[bild]
Det tog inte många sekunder att montera dom dosorna, och dom slogs in i reglarna så dom inte var i vägen för skivbeklädnaden.
Nån som vet ifall det finns liknande dosplåtar i Sverige?
Jag undrar om inte Ensto har det också kanske..
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska och ska det är väl en smaksak. I vissa fall kanske det duger med ett rör till båda, i andra kanske man vill ha var sitt
Japp både rörstudsar, spikbleck osv passar mellan VP2 och Elko (är ju samma ägare i slutändan: Schneider). Det som inte passar är ringen i mitten. På VP2 skruvar man ut den medan man på Elko drar ut den.Sharky58 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden