Kommer montera en förbränningstoa på landet under denna säsong i blivande duschutrymmet i "stor"stugan.
Man vill ju ha bra ventilation i duschutrymmet så en fläkt som drar ut fuktig luft ska finnas.
Kruxet är att när förbränningstoan kör så har den en egen fläkt och man ska inte ha ytterliggare en fläkt igång som drar ut luft samtidigt då lukten från förbränningen i toan kan dras in i utrymmet av den andra fläkten.
Vad använder man för teknik så att den andra fläkten inte får någon ström så länge förbränningstoan drar ström?

Ett relä/kontaktor som bryter stömmen till ventilationen när eltoan är igång.

Perfekt, jag funderade just på relä. Vad är det för typ av relä man ska ha? Förbränningstoan drar nästan 16A när den går för fullt men fläkten drar lite och den kan vara på ett tag efter förbränning. Fläkten i toan drar inte mycket och inte heller fläkten i duschutrymmet.

Någon som har lite input om relä..?
Om jag tar ett arbetsströmrelä på malmbergs.se , artikel 40 286 11 (230 AC, brytförmåga 10 A) och kopplar in på ledaren till toan och på andra sidan har strömledaren till fläkten satt på NC kommer det att fungera?
När toan startas så drar den ström, reläet bryter då strömmen på fläkten....?
Eller kommer reläet "dra" hela tiden även när toan inte drar ström genom fläkt eller förbränning?
Hoppas någon förstår hur jag menar :)

Alternativt så kopplar man spolen på ett vanligt relä parallellt med fläkten i toan. Detta förutsätter att det inte finns någon form av varvtalsstyrning till fläkten. Garantin på toan sumpas antagligen.

Sajjen: Ja det var något jag funderade på (relä på fläktsidan)...Ska se om det går att se om det är varvtalsstyrning till fläkten... Garanti är ändå inte något jag kan utnyttja då jag importerat den direkt från USA (stor prisskillnad...)
Snaggletooth: vid vilket strömuttag kopplar Hagers effektvakt till? När bara fläkten går på toan så drar den inte så mycket ström ....

Om det är toa-fläkten som är villkoret för stopp av rums-fläkten så funkar inte reläet jag föreslog, du måste då ge dig in i toan och koppla, som sagt. Eller sköta det hela manuellt.

Intressant problematik!
Kan det inte bli problem när fläkten som ska suga ut den fuktiga luften, drar in illaluktande luft igenom förbränningstoaletten? Eller finns det ett spjäll på toa fläkten som hållet tätt när den inte är igång?

Skulle nog föreslå en separat strömbrytare. Samt någon tidstyrning i fläkten eller i strömbrytaren.

Hej Jeffan,

Hmm ska inte finnas kvar någon lukt när allt är förbränt och toan är tillräckligt sval så den interna fläkten stannat.
Då ska det bara finnas lite aska i "tömningsskålen" kvar. Har inte sett att det finns ett spjäll på de ritningar som finns på toan. Inte heller läst om någon med det problemet Jag får min toa i slutet på april och sedan ska det byggas duschutrymme så den är nog inte driftsatt förens till hösten då andra projekt ligger före eller parallellt så då vet jag med säkerhet :)
Separat strömbrytare är så klart en enkel och bra lösning men hade hoppats att kunna ha en lite "flashigare" och modern lösning.

Kanske kan låta fläkten i toan gå hela tiden istället för en extra fläkt?

Nu är väl tyvärr vanliga trappomkopplare oftast bara godkända för 10A, men annars vore det väl en idé att använda en trappomkopplar-"knapp" för att växla mellan att i ena läget köra duschfläkten och i andra läget kunna köra förbränningstoan?

Inte alls lika snyggt som relälösningen men man behöver inte göra nån åverkan på toan...

Min tanke är alltså att när man använt toan så ser man till att omkopplaren står i toa-läge och då stängs duschfläkten automatiskt av, och när man duschar så ställer man omkopplaren i duschläge och då stängs toan av...

Nu har jag funderat och funderat lite till...
När toan dyker upp så ska jag se om det går att få plats med lite elektronik i den. Har hittat ett schema över elen där det ser möjligt ut att koppla in ett relä när fläkten i toan går. Det reläet skulle då kunna styra duschutrymmets fläkt. Dock blir det inte så snyggt med ytterliggare kablar ut från toan som ska gå bort till fläkten. Därför så tänkte jag krångla till det med trådlös styrning. Det finns ju idag billig trådlös styrning av el (Waveman, Nexa mfl).
Men hur ska jag få ihop det hela?
Ett 230V relä på fläktsidan i toan med impulsrelä som sluter sekundära delen med trådlös sändare. Trådlösa mottagaren får då signal från sändaren som bryter strömmen till fläkten. Dock kommer mottagren inte få någon ny signal när fläkten i toan stannar då ingen ny impuls skickas från reläet till trådlösa sändaren...
Finns den någon som gjort något liknande eller vet en lösning med trådlöst som skulle funka.
Dessutom har jag för mig att de trådlösa sändarna som jag nämnt arbetar med ett batteri. Det vill jag helst undvika och utnyttja spänningen på 230V som redan finns i toan.
Spännande och se om någon förstått vad jag kokat ihop och har en idé eller lösning.

Både Eljo och Elko's trappbrytare är godkända för 16A så de skulle jag se som ett alternativ som "spolknapp"

Kanske kan sätta en apparatdosa vid toaletten med en återfjädrande trappbrytare med ett litet relä bakom brytaren som är frånslagsfördröjt den tiden det tar för fläkten i toan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.