T
Tobbe_3: Nej tveksamt, den är mellan 16,5 -19 mm beroende på typ FKK eller EKKJ. Huvudledningar brrukar utföras som min. 6 mm2. Vilka kablar som krävs beror på vilken säkring föregår kabeln. Man byter normalt sett inte dimension utan att ha paserat en säkring. i dettta fall med långa ledningar och på "landet" så måste man även titta på hela anläggningens s.k förimpedans. Detta för att
30 svar · 5,0k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] T70 brukar ju funka till ROT-dosor och den är ju 74 mm. Blir aningen för stort för att vara 100 %, men det funkar. //Patrik
9 svar · 6,5k läst
B
btg acke: Men jag ska fortfarande dra ett hål i skivan som jag täcker mellan taket och överskåpen och sätta dosan i den eller får jag sätta den innanför venthålet i taket så att den går att se om jag vänder locket på venthålet rätt?
7 svar · 3,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Instämmer, det är det bästa. Skulle det vara krångligt att byta ledarna så finns det en god chans att det går att behålla 1.5mm² och byta dvärgbrytare till en C13A. Det ska räcka precis till badet. En elektriker behöver kontrollera utlösningsvillkoret och belastningsförmågan. Är gruppledningen under 10 meter och inte ligger inbäddad mitt i isoleringen (hur man nu tar reda på
6 svar · 4,5k läst
BasseByggare
BasseByggare: Fi faen, Pax is the S*IT. ok jag är 35, jag vet.
12 svar · 5,9k läst
T
Tobbe_3: Enda lösningen att kombinera god elsäkerhet med hög driftsäkerhet är att planera elanäggningen med flera jfb som inte blir serikopplade. Det vill säga att dela centralen på olika jfb. T.ex kan alla utomhusuttag ha en egen jfb och kyl /frys ligger på en egen personskyddsautomat. Eller splitta huset i två delar på varsin jfb. Lösningen styrs mycket om det är en bifintlig inst.
7 svar · 8,6k läst
vojma
vojma: Hmmm - smart! Synd bara att dom inte tänkte ETT steg längre och vinklade uttagen 45 gr så att man kan använda alla även om man har kontakter med vinklad anslutning...
2 svar · 2,0k läst
L
Ljusbåge: Lägg ner minst ett 110-avloppsrör när du ändå gräver. I detta rör kan du dra vad du vill. Lägg gärna ner ett 160-rör också om du tror dig behöva dra en kulvert i framtiden. Det som kostar är grävning, inte bara pengar utan även tid, förstörd gräsmatta, hjulspår, jordhögar, grushöga o.s.v. När rören väl ligger där kan du dra in el, vatten, tryckluft, telefon, ethernet,
7 svar · 2,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Jo så kan det ju vara. Men jag har varit med om de som tror att det kommer automatiskt att "gå mer ström i ledningarna" för att man säkrar upp.. Som att man öppnar en vattenkran lite mera :rolleyes:
8 svar · 1,8k läst
H
HenrikHuslöse: [citat] Det är precis det som gör det till ett urbota dumt system... Men att britterna skulle svälja stoltheten och inse detta :rolleyes:
9 svar · 2,4k läst
E
Eyeball: men om det är 3cm mellanrum mellan dosorna, där du/han ska ha en dubbelram, då kommer inte dubbelramen att passa... dosorna måste sitta ihop.
4 svar · 2,8k läst
D
Danne031: Vattenburna radiatorer verkar det ju vara så då har ni hur många alternativ som helst den dagen det ska till :)
4 svar · 1,0k läst
ybu
ybu: [citat] Vilket är anledningen till att vi kör Aqua Stark på sitt område, och ELKO på de flesta andra.
27 svar · 12,8k läst
M
mattiasj78: Vid närmare kontroll av ledningarna hade jag inte alls kortslutit genom något relä eller dimmer. Bara proppskåpet tur och retur.
2 svar · 2,6k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] *Gilla* //Patrik (Det är en härlig upptäckt att göra, eftersom att det aldrig brukar funka klockrent att borra i puts och sätta plugg.)
20 svar · 6,3k läst
S
sa3afc: Skarvhylsor och kabelskotång är ett bra alternativ också.
7 svar · 2,1k läst
A
Agrik: Haft strul med datorn, därav mitt sena svar Tydligen va där köpt/beställt/installerat en ny patron nån dag efter att jag postade mitt första inlägg. Vet inte hur det har gått sen dess - ej min vvb/villa! Vad e då skillnaden mellan att bygla fasen mot att bara dra loss fasen från patronen o sätta på strömen? /tack för svaren
8 svar · 4,4k läst
T
Tobbe_3: Behöver du låg "bygghöjd" på något ställe. Då kan du montera ett envägsuttag från t.ex ELKO Det har mindre utstick än en strömbrytare eftersom hela brunnen får plats i dosan.
4 svar · 16,3k läst
C
camelspin: Tack Patrik för snabba och bra svar. Det underlättar verkligen planeringen av var man kan sätta upp nya uttag.
4 svar · 6,8k läst
ltfrebac
ltfrebac: Tips på downlight/spotlight med litet inbyggnadsdjup emottages tacksamt. Helt av lågenergityp. Har hört att man inte kan ta en armatur som kan ta en halogen och installera i snålt utrymme även om du har för enda avsikt att använda LED i den armaturen. Antar att det är för stor risk att någon byter till halogen utan att tänka sig för?Har möbelspots sittande under tak men utomhus och
0 svar · 3,3k läst
T
Tobbe_3: Att flytta ut mätaren och huvusäkringarna till ett nytt mätarskåp utomhus blir nog en utmärkt lösning. Då flyttar dom bara elmätaren och sen är det bara o koppla ihop kablarna i det gamla mätarskåpet. Fördelen är att du blir oberoende av elverkets medverkan vid den fortsatta elrenoveringen eftersom den gamla servisen bara blir en kundägd huvudledning Den "riktiga" huvudsäkringen
8 svar · 3,9k läst
B
buildman: Jag kan bygga hela automatikskåpet i ett större skåp (med lås om jag vill). Kapslingen kommer definitivt inte vara synlig utan bakom en skåplucka.
6 svar · 2,5k läst
A
Akzid: [citat] Du behöver inte övertala mig.. Jag håller med dig... Jag bara återger vad de har sagt på seminarium jag varit på.. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra en sådan installation, absolut inte i hemmiljö.
18 svar · 5,8k läst
T
Thewayofstyle: jajamen det kanske man kan ordna när det e klart ;)
15 svar · 3,3k läst
A
ampz: Det räcker att tillverkaren "lovar" att uppfylla kraven på dubbelisolerat för att de ska få sälja sina prylar.
32 svar · 8,2k läst
F
fredand44: Hej! Hm en passbit var ju ingen dum ide. Det har jag ju inte tänkt på. Tackar! /Fredrik
6 svar · 1,4k läst
O
orparn: [citat] Var igår hos en kamrat som fått en acctanksinstallation gjord i pannrummet och där har tokarna som installerat dragit EKRK från centralen i Rör/slang och dessutom klippt av biledaren. Vet inte om den är avklippt hela vägen men i vart fall i dosan mitt på. Dom gjorde nämligen en annan tavla med installationen först och har nu flyttat på styrningen till tankarna(förra gången
12 svar · 2,2k läst
T
Tobbe_3: Om kabelvägen är någolunda enkel att komma åt. Då tycker jag du skall byta till en 5G6. Det gör det mycket flexiblare om man skall uppgradera med fullt 5 ledare system senare. Det mest logiska är att ha någon fördelningsbox efter mätarplattan där kablarna delas upp till respektive central. I den boxen kan också sitta en PEN -ledare plint där uppdelningen sker till 5 ledare system,
11 svar · 4,0k läst
L
larssaman: [citat] Nejdå, ditt svar var inte alls för ödmjukt och inte heller "dåligt" på något sätt. Det jag efterlyste var fler infallsvinklar och tankegångar på problematiken. Jag är bara en vanlig dödlig installatör på starkströmsområdet och sysslar mycket lite med elektronik, och mycket (läs aldrig) sällan på komponentnivå. Tack för era inlägg! d^_^b
9 svar · 1,6k läst
Pen
Pen: [citat] Den listar ut tiden genom att monitorera ljuset. Klockan anses helt enkelt vara 12.00 när det är som ljusast ute. Den mäter antagligen under en längre tid, medelvärdesbildar och får till en allt bättre approximation. Jag kunde inte stilla min nyfikenhet utan ringde företaget och frågade och fick till min häpnad också ett svar. :)
14 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.