6 096 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Resultat av spänningsfall?
En granne har grävt ner en kabel till "servicebod".
175m 5*1,5.
Det skall vara Ca 10% spänningsfall på den sträckan, men vad blir kontentan av detta?
I boden finns undercentral med JFB, värme, kylar frysboxar, div uttag till kaffemaskin osv...
så spänning ca 200volt på kyl/frys tar dom skada av detta?
Effektförlust?
Har fungerat i flera år.
175m 5*1,5.
Det skall vara Ca 10% spänningsfall på den sträckan, men vad blir kontentan av detta?
I boden finns undercentral med JFB, värme, kylar frysboxar, div uttag till kaffemaskin osv...
så spänning ca 200volt på kyl/frys tar dom skada av detta?
Effektförlust?
Har fungerat i flera år.
175m 1.5mm2 är absolut fel, så blir det när amatörer leker elektriker. Kan inte vara något vidare drag i kaffehurran..... Största problemet är väl utlösningsvillkoret, dock fixar JFB detta vid kortslutning till jord. Och underspänning kan fördärva saker om man har otur, t.ex. om kompressorn i kylen inte orkar startar ska startreläet lösa ut, men vissa gamla modeller av startreläer har en tendens att börja brinna vid sådana tillfällen...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Hmm, jag får spänningsfallet till närmare 40 V / 20 % vid 10 A last :S
testade el-vis, nästan 10%.
Ja just det vid fel mellan fas fas, eller fas nolla så kommer kanske inte säkring att lösa pga den låga ik3an som blir av kabellängden.
Effektförlusten då, ni som är snabba på räkning. Den förlusten måste innebära en del förlust i kabeln.
Har formlerna på kontoret... men är riktigt nyfiken.
Ja just det vid fel mellan fas fas, eller fas nolla så kommer kanske inte säkring att lösa pga den låga ik3an som blir av kabellängden.
Effektförlusten då, ni som är snabba på räkning. Den förlusten måste innebära en del förlust i kabeln.
Har formlerna på kontoret... men är riktigt nyfiken.
Har du relativt hög last under långa tider blir givetvis förlusterna stora och kostsamma, en vettig dimensionering betalar sig även rent ekonomiskt i såna fall.
Per belastad ledare i ditt fall med ca: 2Ω resistans blir då förlusten Pf = 2 x I², alltså 1A - 2W, 5A - 50W, 10A - 200W per ledare. Vid ren enfas dubblar du siffrorna och vid balanserad trefas multiplicera med tre, som du ser är det rejäla förluster om strömmen ökar lite pga det kvadratiska sambandet.
Per belastad ledare i ditt fall med ca: 2Ω resistans blir då förlusten Pf = 2 x I², alltså 1A - 2W, 5A - 50W, 10A - 200W per ledare. Vid ren enfas dubblar du siffrorna och vid balanserad trefas multiplicera med tre, som du ser är det rejäla förluster om strömmen ökar lite pga det kvadratiska sambandet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man kan säga att det blir icke godkänt på den dimensioneringen
Ja enligt spänningsfall formeln blir det ju det, Ul=I*2*l*e/a. och trefas formeln ca 70V.Bo.Siltberg skrev:
Och enligt Pf= 2*R*I2= 400W = U=p/i= 40V.
Räknade på 3 fas i elvis, ändrade nu till enfas som belastningarna är och fick då 18,34% spänningsfall.
Skall bli intressant att mäta och kolla.
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
I lägenheten där jag bodde på 80- talethgade vi väldigt klen matning. På 80- talet var dte problem med Stockholms elnät, kommunen hade underdimensionerad matning i många stadsdelar, enl. en tidningsartikel hotade elsäkerhetsverket med åtal mot Stockholms energi's VD. PGA för hög strömtäthet i kablar, det uppstod spontana kabelbränder under trotoarer lite här och där.
Där jag bodde mätte jag upp 185V i mina vägguttag. Under de första 6 åren jag bodde där gick bara en glödlampa sönder i lägenheten, sedan uppgaderade Sthlm energi elnätet i gatan, och typ 9 glödlampor gick sönder på 2 dygn.
Jag var på slutet ordf. i föreningen och fick viss insikt i problemet. Föreningen hade 800 lägenheter på 7 kvarter, och vi hade 7 matningspunkter som var säkrade 85A, kommunen vägrade låta oss säkra upp. Efter uppgraderingen i gatan kunde vi säkra upp till 250A matning i de 7 punkterna, även detta ansågs som klent.
Där jag bodde mätte jag upp 185V i mina vägguttag. Under de första 6 åren jag bodde där gick bara en glödlampa sönder i lägenheten, sedan uppgaderade Sthlm energi elnätet i gatan, och typ 9 glödlampor gick sönder på 2 dygn.
Jag var på slutet ordf. i föreningen och fick viss insikt i problemet. Föreningen hade 800 lägenheter på 7 kvarter, och vi hade 7 matningspunkter som var säkrade 85A, kommunen vägrade låta oss säkra upp. Efter uppgraderingen i gatan kunde vi säkra upp till 250A matning i de 7 punkterna, även detta ansågs som klent.
nu ändrades förutsättningarna lite, det var 5g2,5mm2. Så nästan ok, förrutom kat c-dvärgarna. 0,04KA
Spänningsfall 19V vid 6,5A, kan vara något missvisande då övrig belastning okänd. Det jag inte riktig förstår var att där visar spänningsprovaren 238v i änden av 175m. vid test i garage kanske 60m ev 6mm2? så var det 228v.
Ik3max : 0.916 kA
Förimp. Z : 0.534 Ohm
Får testa senare med riktigt instrument och se om beräkning och verklighet stämmer.
Spänningsfall 19V vid 6,5A, kan vara något missvisande då övrig belastning okänd. Det jag inte riktig förstår var att där visar spänningsprovaren 238v i änden av 175m. vid test i garage kanske 60m ev 6mm2? så var det 228v.
Ik3max : 0.916 kA
Förimp. Z : 0.534 Ohm
Får testa senare med riktigt instrument och se om beräkning och verklighet stämmer.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Är kabeln avsäkrad med en C40A ?? eller vad menar du?
Får inte resten av dina siffror at gå ihop heller. Vet inte hur jag ska räkna för att få spänningsfallet 19 V vid 6.5 A och 2.5 mm².
Var belastningen 6.5 A lika i både garage och bod?
Får inte resten av dina siffror at gå ihop heller. Vet inte hur jag ska räkna för att få spänningsfallet 19 V vid 6.5 A och 2.5 mm².
Var belastningen 6.5 A lika i både garage och bod?
oj, förstår missförståndet. 0,04KA är enligt elvis vid uttag i sista änden. Provade att koppla in en värmefläkt för att se spänningsfallet som är på 1500w. samma fläkt vid bägge mätningarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Mätte du upp 238 V i boden på samma fas som denna värmefläkt var inkopplad på, medan tomgångspänningen var 238+19=257 V?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
:O
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det är inte omöjligt att spänningen är högre i änden av 175 m trefaskabel. OM någon eller båda de andra faserna är belastade så får man en ström i nollan som mer eller mindre läggs till fasspänningen på den obelastade och mätta fasledaren.Johanl80 skrev:
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden