6 412 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
12V LED spottar, skarva på sekundärsidan
Håller på och sätter upp LED-spottar i bl.a. fönstersmygar i huset. Spottarna är Hide-a-lite, LED-Spot dot 45 (E 74 525 0). Då kabeln från spot till grendosan endast är 1.2m behöver jag skarva på ett antal ställen. I instruktionsboken, http://www.hidealite.se/svenska/components/com_virtuemart/shop_image/product/E7452502-1.pdf står det endast att man inte får överstiga 6 spottar och 30 meter kabel i en slinga. Har använt SKX som kontakteras med AMP-kontakter passandes till grendosan. Man kan alltså inte utan stora ingrepp missbruka kabeln (som delvis ligger dolt förlagd) till något annat ändåmål.
I köket behövde jag förlänga en grupp om två seriekopplade LED-spottar med 2 meters SKX (seriekopplingen sker i dosa med kopplingsplint). Enligt tillverkarens anvisningar borde man totalt kunna förlänga kablarna med:
30-6x1.2-0,3=22 m, vilket är mer än tillräckligt för de spottar som jag funderar på att sätta som ledbelysning i trappor, badrum och elcentral. Beräknade spänningsfallet med en kabellängd på 22 meter till 0.36V. Enligt kalkylatorn på 24v.eu, blir den rekommenderade kabelarean med en ström på 350 mA, 0,75mm^2, alltså SKX.
Trafon till denna slinga tänkte jag mata från en UPS som används för dator/telefonnätet så att det finns belysning även vid strömavbrott.
Har jag tänkt rätt i ovanstående?
I köket behövde jag förlänga en grupp om två seriekopplade LED-spottar med 2 meters SKX (seriekopplingen sker i dosa med kopplingsplint). Enligt tillverkarens anvisningar borde man totalt kunna förlänga kablarna med:
30-6x1.2-0,3=22 m, vilket är mer än tillräckligt för de spottar som jag funderar på att sätta som ledbelysning i trappor, badrum och elcentral. Beräknade spänningsfallet med en kabellängd på 22 meter till 0.36V. Enligt kalkylatorn på 24v.eu, blir den rekommenderade kabelarean med en ström på 350 mA, 0,75mm^2, alltså SKX.
Trafon till denna slinga tänkte jag mata från en UPS som används för dator/telefonnätet så att det finns belysning även vid strömavbrott.
Har jag tänkt rätt i ovanstående?
Klicka här för att svara