Hej, vi har köpt ett hus från 60-talet och hämtade nycklarna idag. På något sätt lyckades vi se med blindo på faktumet att en elcentral har monteras i ett uppskuret hål i ena badrumsväggen, och därmed brutit tätskiktet såklart. Husägarna sa idag att det var "hantverkarna" som valde att göra så där.

Jag vill bara höra från er vad ni anser om det hela. Se bilderna!

Besiktningen som gjordes på huset av säljare/mäklaren hade ingen notering alls om elen i huset... Vilket är underligt då detta fel borde vara extremt uppenbart! Eller hur?

Är det något över huvud taget vi kan hävda, eller köpt är köpt och alla kostnader är våra?

En hantverkare jag pratat med sa 70-80 papp för att flytta på elcentralen! =/

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nått säger mig att den där mätartavlan inte är ny, och har man satt en ny mätartavla borde mest logiskt ha vart ute i ett mätarskåp på lr i fasaden. Så troligtvis har centralen suttit där tidigare, fast rummet i fråga var nått annat. Och när den nya centralen kom på plats hamnade den där mätaren fanns.
Just p.g.a att mätaren satt där, och att den gamla centralen också säkert satt där, så att det är där alla el-rör o kablar redan mynnar.
Men det var ändå ett väldans plantage med dosor där inne, är det dosade rör lr skarvade kablar?

EDIT_ Kanske ska tillägga att det där hålet är väl inte värre en en dörr lr ett fönster så länge man har tätat ordentligt runt kaklet.
Så tätskiktet borde det vara grönt med i det här fallet.
Nu när jag tittar lite till på bilden ser det nästan ut som vissa dosor hamnade där innan väggen stängdes igen, och då borde tätskiktet vara gjort runt hålet s.a.s redan från början.

Redigerat:
Kreativa lösningar finns det gott om. Jag skulle dock säga att det inte är nån större fara med det där. Däremot kan det ju bli ett väldigt bökigt vid ombyggnader.

Vad är alla dessa dosor för något?

70-80000 för att flytta centralen låter lite häftigt. Vad baserades det priset på? Bara en höftning? Iofs blir det flytt av mätaren också, men det ska inte vara så mycket jobb med. Vad finns bakom väggen där centralen sitter? Om det går att vända på den mot angränsande rum behöver det inte alla bli så omfattande

Redigerat:
Och att hävda något fel eller försöka få nån ersättning är bara att glömma eftersom det är så uppenbart

Priset han sa var bara en ren höftning och gissning. Inget vare sig han menade stämde, men han sa att det kan kosta så pass mycket.

DjAlbert skrev:
Nått säger mig att den där mätartavlan inte är ny, och har man satt en ny mätartavla borde mest logiskt ha vart ute i ett mätarskåp på lr i fasaden. Så troligtvis har centralen suttit där tidigare, fast rummet i fråga var nått annat. Och när den nya centralen kom på plats hamnade den där mätaren fanns.
Just p.g.a att mätaren satt där, och att den gamla centralen också säkert satt där, så att det är där alla el-rör o kablar redan mynnar.
Men det var ändå ett väldans plantage med dosor där inne, är det dosade rör lr skarvade kablar?

EDIT_ Kanske ska tillägga att det där hålet är väl inte värre en en dörr lr ett fönster så länge man har tätat ordentligt runt kaklet.
Så tätskiktet borde det vara grönt med i det här fallet.
Nu när jag tittar lite till på bilden ser det nästan ut som vissa dosor hamnade där innan väggen stängdes igen, och då borde tätskiktet vara gjort runt hålet s.a.s redan från början.
Du har rätt. Denna cental mynnar mot ett tidigare garage, som blivit ett pentry/kontor samt även detta badrum på bild. Tätskiktet är inte sönderhugget. Det som kan saknas är ju att täta dörren ordentligt.

Vad man själv vore rädd för är ju om man duschar varmt och ånga tar sig in bakom denna dörr. Vore det något fara, och vad gör jag för att minska risker med ånga på fel ställe? Täta igenom helt, likt dörr för sopnedkast som sluter till ordentligt?

Och vad säger försäkringsbolaget om de ser detta, kan de totalneka försäkring (de kan och gör de väl ibland ändå iofs)?

Det är många elkablar/skarvdosor troligen för att ena delen av huset är med ny el (pentryt) och resterande av huset är i större delen ojordat. Skarvdosor även för att det är både en elpanna med elpatroner, samt luftvärmepump och även så har huset andning via en fläkt som ger värme via golv till rummens fönsterbrädor (har hål i sig med "in"-luft). Det finns även ett nytt vidbyggd garage med elmatning, och t.o.m. 3-fas. Så en del kablar har ju dragits från elcentralen.

Redigerat:
B
flytta central, riva badrummet och göra en hel våtrumsbehandlning. kan ju bli mera i penga väg.
fint med kopplingsdosorna har ej kablarna varit tillräckligt långa??

Redigerat av moderator:
Vad finns på andra sidan väggen då? Finns det plats att flytta centralen dit? Eller är det en yttervägg?

Den där installationen ser hempulad ut, ingen elektriker skulle sätta upp en sådan skog av dosor.

Dessutom ser det ju ut som om badrumsväggen byggts framför en äldre befintlig vägg. Amatörjobb, skulle jag vilja hävda.

Rikard Ågren skrev:
Vad finns på andra sidan väggen då? Finns det plats att flytta centralen dit? Eller är det en yttervägg?
Bakom kameran så att säga är gamla garaget, som idag är ett badrum samt kontor / pentry.
Bakom elcentralen är just nu en stor elpanna med rördragningar som ej går att flytta på så enkelt.

Finns inget uppenbart ställe att "bara flytta" det på till bakom väggen där och sätta igenom badrumsväggen. Man får troligen förlänga skåpet vidare på något sätt. Vart och hur vet jag ej. Men jag antar jag får be en elektriker ta en ordentlig titt på det.

Men just nu läggs inte krutet (läs pengar) på detta, utan på resterande av husets interiör som behöver renoveras upp en aning (alla golv, väggar och tak behöver nya ytor). Samt så behövs köket göras om, och i samband med det så eventuellt att ta kostnaden att dra om elen. I ett senare skede, att även göra om badrummet.

Pengarna växer inte på träd just nu tyvärr.

Paragraf 701:6 i elsäkerhetsverkets stadgar säger att :
"Kopplingsutrustningar m.m. Kopplingsutrustningar, t.ex. centraler, tillåts inte i område 1, 2 och 3."

mr.Ola skrev:
Paragraf 701:6 i elsäkerhetsverkets stadgar säger att :
"Kopplingsutrustningar m.m. Kopplingsutrustningar, t.ex. centraler, tillåts inte i område 1, 2 och 3."
Nu är jag rätt duktig amatör själv på det här, men vilka områden är 1, 2 och 3? :)

område 1 är i princip mitt i vattnet, område 2 är 60 cm utanför område ett och område 3 är resterande utrymme, läs på elsak.se gå in på lag och rätt, föreskrifter, äldre föreskrifter och kolla 1999:5 på avsnitt 7, där finns det bilder!

B
så ni ska inte prioritera elsäkerhet??

Jag tycker inte att vi ska överdriva riskerna, men det är ju självklart olämpligt att ha centralen placerad där och bör flyttas, men tycker inte att det behöver vara absolut prio #1. Fixa det när ni rustar badrummet. :)
Men se till att ha dörren stängd och inte spruta med duschstrålen rakt in. ;)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.