4 623 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Termostatbyte, golvvärme
Problemet med min givare är att sensorn sitter i änden på en sladdrig "tråd".
Jag kommer aldrig veta om sensorn sitter på rätt ställe eller om den fastnad i flexröret några decimeter innan stoppet. Jag kan lätt mata in mer än 1 meter tråd/kabel i ett enmetersrör för att göra en liknelse.
Jag kommer aldrig veta om sensorn sitter på rätt ställe eller om den fastnad i flexröret några decimeter innan stoppet. Jag kan lätt mata in mer än 1 meter tråd/kabel i ett enmetersrör för att göra en liknelse.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Gör en markering på den gamla givarkabeln och sedan dra upp den, då vet du hur långt ner den nya ska. Gör likadan markering på nya och putta i tills att markeringen är i dosan.petim skrev:
//Patrik
Finns ju ingen som helst anledning att lämna kvar en "knufftråd" i röret. Förstår inte heller vad poängen är med de? Då man ska byta så drar man ut den gamla och hoppas att det går att knuffa in en ny med hjälp av en styv tråd, tex en dragfjäder.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Poängen med att lämna kvar dragfjädern är nog snarast att den inte går att få ut eftersom man tejpar ihop givaren och fjäder. Istället är det både enkelt och billigt att klippa av dragfjädern och låta den finnas kvar i röret. Att det ändå är enkelt att få ut givaren senare har inget med det att göra. Det kostar ändå inte kostar många kronor att låta den ligga kvar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Skippa medföljande 10 mm slang och dra ner ett VP16 istället om det ryms
Klicka här för att svara