Har ett jordat uttag 2m upp på väggen bakom kyl/frys och det sitter som på bilden vilket innebär att kablarna går rakt ut åt sidorna= inte snyggt. Undrar om det finns jack som sitter lika men som har jacken så att kablarna istället går rakt ner? Eller andra lösningar? Diskret är högsta prio.

Förresten, får jag flytta detta jack nedåt bakom kyl/frys nu när överskåpen är borta?

20110314kl210331.png

Uploaded with ImageShack.us

Redigerat:
Jag har aldrig sett något sådant uttag.

Konstigt att kyl och frys är kopplat i samma uttag. Man brukar vanligtvis ha ett varsitt envägsuttag åt dem.

2 m bör uttagena sitta på. Jag skulle råda dig att låta dem sitta på den höjden.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag har aldrig sett något sådant uttag.

Konstigt att kyl och frys är kopplat i samma uttag. Man brukar vanligtvis ha ett varsitt envägsuttag åt dem.

2 m bör uttagena sitta på. Jag skulle råda dig att låta dem sitta på den höjden.

//Patrik
Trist. Vet du reglerna kring varför det bör sitta på just 2m och inte kan sitta bakom? Har ändå tänkt köra grenuttag kopplat till jacket och lägga på golvet för jag behöver el till micron bredvid frysen med.

Redigerat:
Svensk Standard! Det är alltså inget lagkrav.
Kan du inte bara vrida uttaget 90 grader?

Bo.Siltberg skrev:
Svensk Standard! Det är alltså inget lagkrav.
Kan du inte bara vrida uttaget 90 grader?
Ok så det är standard, inte lagkrav. Då blir det en annan femma. Då flyttar jag nog ner det så jag slipper se skräpet :)

Nej eftersom jag har kontakter i båda så får det inte plats om jag inte riktar ena uppåt men det blir samma typ av problem.

Man förväntar sig dock att uttag för kyl/frys sitter på 2 m höjd. Standard är inte av ondo.
Kolla också om uttaget får plats bakom kylen. Det brukar va trångt och varmt om man vill skjuta in kylen mot väggen.

Bo.Siltberg skrev:
Man förväntar sig dock att uttag för kyl/frys sitter på 2 m höjd. Standard är inte av ondo.
Kolla också om uttaget får plats bakom kylen. Det brukar va trångt och varmt om man vill skjuta in kylen mot väggen.
Hade tänkt sätta det som vanliga golvuttag i så fall alltså ca 15cm från golvlist. Bakom kyl/frys är det öppet för kompressorn och ganska bra med plats samt att de står 60mm från väggen. Elektriker skulle givetvis få fixa.

Det är ju jag som bor i mitt hus så jag förväntar mig att det är snyggt framför vad som är standard. Är det regler man måste följa så är det annan femma. :cool:

Är det inte bäst att ha kyl/frys på en helt egen grupp?
Det är ju oftast någon form av elektronik som alltid är igång i en micro (display med klocka).
Risken finns ju att det blir något fel i elektroniken så att säkringen blåser.
Skulle det hända när man är bortrest en vecka eller två är det ju inte så kul att öppna frysen...
Nu är väl risken minimal, men jag kommer iaf dra en ny grupp för uttag till micro som skall placeras bredvid kyl/frys när jag ändrar i köket om ett par veckor.

erk skrev:
Är det inte bäst att ha kyl/frys på en helt egen grupp?
Det är ju oftast någon form av elektronik som alltid är igång i en micro (display med klocka).
Risken finns ju att det blir något fel i elektroniken så att säkringen blåser.
Skulle det hända när man är bortrest en vecka eller två är det ju inte så kul att öppna frysen...
Nu är väl risken minimal, men jag kommer iaf dra en ny grupp för uttag till micro som skall placeras bredvid kyl/frys när jag ändrar i köket om ett par veckor.
Man kan inte oroa sig för att världen går under är mitt motto. Åker man bort en längre tid drar man ju ändå alltid ur el som inte används. Iallafall jag :)

Kyl och frys brukar alltid ligga på en egen grupp.

Rekommendationen på 2 m är väl lite för om det skulle bli något fel så ska det vara relativt enkelt att dra ur kontakten för kyl och frys.

//Patrik

Bricco skrev:
Man kan inte oroa sig för att världen går under är mitt motto. Åker man bort en längre tid drar man ju ändå alltid ur el som inte används. Iallafall jag :)
Så är det ju iofs.
Nu kommer jag ha både ugn och micro på samma ställe, så anledningen att jag drar en ny grupp är ju dels att det känns lite bättre att slippa ha dem på samma som kyl/frys, men även att belastningen kan riskera att bli lite på gränsen när man kör allt max.

När jag tänker efter hade jag nog inte lagt ner jobbet på att dra nytt om det enbart varit micro som skulle till..
Så får hålla med dig därd^_^b

Patrik_Hed skrev:
Kyl och frys brukar alltid ligga på en egen grupp.

Rekommendationen på 2 m är väl lite för om det skulle bli något fel så ska det vara relativt enkelt att dra ur kontakten för kyl och frys.

//Patrik
Jo de ligger på en egen grupp idag. De drar dock så lite så att lägga mikron på samma är inga problem.
Det skulle ta längre tid för min flickvän att dra ur dom ovanför skåpen än att springa till proppskåpet och slå av huvudbrytaren vid nödläge ;)

erk skrev:
Så är det ju iofs.
Nu kommer jag ha både ugn och micro på samma ställe, så anledningen att jag drar en ny grupp är ju dels att det känns lite bättre att slippa ha dem på samma som kyl/frys, men även att belastningen kan riskera att bli lite på gränsen när man kör allt max.

När jag tänker efter hade jag nog inte lagt ner jobbet på att dra nytt om det enbart varit micro som skulle till..
Så får hålla med dig därd^_^b
Gör man ett nytt kök nu så brukar man alltid satta micro på en egen säkring. :)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Gör man ett nytt kök nu så brukar man alltid satta micro på en egen säkring. :)

//Patrik
Menar du micro helt för sig själv?
Varför? :S
Den drar ju inte mer än runt 800Watt på maxeffekt
Det blir ca 1,5kW "över" om jag har 10A säkring.
Det skall väl räcka för en normal ugn?

erk skrev:
Menar du micro helt för sig själv?
Varför? :S
Den drar ju inte mer än runt 800Watt på maxeffekt
Det blir ca 1,5kW "över" om jag har 10A säkring.
Det skall väl räcka för en normal ugn?
Det är praxis. Det är så man gör.
800 W plus en ev. vattenkokare på 2 kW = 2800 kW.

Micro lägger man på en egen grupp så kan man vara säker på att säkringen aldrig löser. :)

En inbyggnadsugn brukar man dra enfas 16 A till.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.