Görs både innan och efter flytspackling har jag förstått.

Men används värdena för att jämföra de båda eller bara för att kontrollera att allt står rätt till innan och efter?

Om felaktiga värden uppstår innan flytspacklingen, beror dessa då vanligtvis på felaktig produkt från leverantör eller har det uppstått skada på kabeln i samband med läggning?

Och hur vanligt är det att ett fel uppstår mellan först och andra mätningen?

Nyfiken

/PC

felstavning i rubriken går inte att redigera :-(

Minns jag rätt vad som stod på lådan skulle det även mätas innan läggning för att veta alla värden då så att man har att jämföra med och kontrolera att slingan är hel innan man lägger ner en massa jobb. Samma sak med kakel och tapeter. Börja med att kontrolera att de saker du har köpt är helt och rätt.

Den ska mätas innan den rullas ut för att se att kabeln är hel, sen en mätning efter förläggning och sen den tredje när det är flytspacklat. Finns tabeller i instruktionsboken för vad mätvärderna ska ligga inom för område för att vara ok.

Hur vanligt det är att det blir fel efter bara utläggning har jag ingen aning om. Men det är två saker som kan hända.

OM det är fel på kabeln från fabrik så kan felet ev. inte detekteras när kabeln ligger där i sin rulle, men det kan bli fel när man rullar ut den, ponera en spricka i isoleringen som öppnar sig när kabeln rätas ut.

Man kan också tänka sig att kabeln skadas rent mekaniskt vid läggningen, ex. att den glider mot en vass ände på ett armeringsjärn när man drar ut den från rullen.

I båda fallen vill man ju veta detta fel innan man flytspacklar, klart billigare att byta kabeln innan den blivit ingjuten.

Kabel ska inte bara isolationsmätas(Meggas), den ska också OHM-mätas.
Att det blir fel är mycket ovanlig, vad jag vet, har bara råkat ut för det en gång.
Då var det å andra sidan på värsta tänkbara ställe och tidpunkt. En varuleverans trampade fel på en lastkaj och tryckte ned kabeln till botten av gjutformen, ca 30 cm. Vi bilade såklart uppifrån eftersom kabeln var förlagd nära ytan.
Om man nu ska lära sig något av det ,så skulle varit på plats vid gjutningen och mätt direkt innan gjutning/flytning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.