Jag undrar en sak som kanske är självklar när man ser dosorna framför sig.

Kan man sätta ihop två VP-2 apparatdosor ovanpå varandra med öppningen åt varsitt håll. Alltså det ska vara en brytare på ena sidan väggen och en annan brytare på andra sidan väggen.

Väggen är enkelgips på 70mm reglar, kan tänka mig att det kanske blir fel djup men är det någon som vet?

Nej, det går inte. Du kan sätta regelfäste på bägge dosorna och sedan sätta dem på varsin sida, ovanpå varandra. Men du får flytta studsarna till sidorna.

Du ska även dra ett varsitt rör till de bägge dosorna.

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Nej, det går inte. Du kan sätta regelfäste på bägge dosorna och sedan sätta dem på varsin sida, ovanpå varandra. Men du får flytta studsarna till sidorna.

Du ska även dra ett varsitt rör till de bägge dosorna.

//Patrik
Okej, tack då vet jag, men regelfäste behövs väl inte? Kan väl lika gärna spika dom i regeln? Väggen är bara öppnad från ena sidan och regelfäste sitter väl mellan gipset och regeln? Alltså kan jag inte använda regelfäste mer än på den öppna sidan?

vectrex skrev:
Okej, tack då vet jag, men regelfäste behövs väl inte? Kan väl lika gärna spika dom i regeln? Väggen är bara öppnad från ena sidan och regelfäste sitter väl mellan gipset och regeln? Alltså kan jag inte använda regelfäste mer än på den öppna sidan?
Nej, du är ju såklart inte tvungen. Det finns så många sätt att fästa VP-2 dosorna på så att det nästan är löjligt. :rolleyes:

På den enklade sidan så kan du göra hål med dosfräsen och sedan trycka på skivfästen på dosan och limma fast den där. Hade du haft dubbelgips eller motsvarande så hade du kunnat skruva fast dosan med långa skruv.

Kom på att du kan väl även sätta en kortling och spika fast dosan där efter att du stuckit in den i hålet. (Jag kan räkna på fingrarna hur många gånger jag har spikat fast en dosa, så glömmer bort att man även kan göra så).

På den öppna sidan kan du så klart spika fast den i regeln med kortling också.

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
På den enklade sidan så kan du göra hål med dosfräsen och sedan trycka på skivfästen på dosan och limma fast den där. Hade du haft dubbelgips eller motsvarande så hade du kunnat skruva fast dosan med långa skruv.
Visst måste det vara betydligt enklare med vanlig hederlig 4tum spik? :cool:
(Om nu dosan ska sitta bredvid en regel)

Ja 4tums spik är nog det vanligaste för mig :)
Förutom när man går på större bygge...

Jag har redan beställt hem dosorna och några regelfästen har jag inte, annat än dom som sitter på kopplingsdosorna. Men det är väl bara att spika direkt i regeln då antar jag, behöver inte kortla heller eftersom dom ska sitta bredvid en lodrät regel.

Rrrrr skrev:
Visst måste det vara betydligt enklare med vanlig hederlig 4tum spik? :cool:
(Om nu dosan ska sitta bredvid en regel)
Enkelgips är alltid ett sattyg... Limma skivfästen kan man bli galen på, men även ganska praktiskt när man slipper såga till kortlingar i tid och otid. Spik, vad är det? :rolleyes:
Dubbelgips eller OSB+gips och det är bara att skruva fast dosan med två långa skruvar direkt i skivorna. Mumma! d^_^b

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Enkelgips är alltid ett sattyg... Limma skivfästen kan man bli galen på, men även ganska praktiskt när man slipper såga till kortlingar i tid och otid. Spik, vad är det? :rolleyes:
Dubbelgips eller OSB+gips och det är bara att skruva fast dosan med två långa skruvar direkt i skivorna. Mumma! d^_^b

//Patrik
Menar du att det räcker med att fästa dosan i bara gips (om det är dubbelgips). Jag är ju amatör men jag gillar att saker är rejäla och skruv direkt i gips känns för vekt för att sitta riktigt bra.

vectrex skrev:
Menar du att det räcker med att fästa dosan i bara gips (om det är dubbelgips). Jag är ju amatör men jag gillar att saker är rejäla och skruv direkt i gips känns för vekt för att sitta riktigt bra.
Nu ska jag erkänna att jag kan ha sagt för mycket. Har faktiskt aldrig testat skruva dosor i dubbelgips, men det borde funka bra. Speciellt om man slänger på skivfästen som gör att dosan inte kan röra sig en millimeter när väggen är dubblad.

//Patrik

För andras skull kan jag meddela att det gick utmärkt att fästa 2 st Eljo VP-2 apparatdosor ovanpå varandra med öppningen åt varsitt håll. Det som krävdes var att den lilla plastbiten som man använder för att fästa ihop 2 dosor skärs av så den blir "symmetrisk". Det funkar bara på enkelgipsvägg med 70mm reglar.

Ska se om jag kan fota min lilla installation imorgon och få upp här för allmän beskådan!

För övrigt så är VP-2 grymt bra att jobba med.

Jaha, där ser man. I stand corrected.

//Patrik

Vad säger snickarna när man kör med regelfästet till VP-2 dosorna? Måste de gröpa ur gipsskivan för att den inte ska börja bukta utåt där den hamnar över fästet?

Jag har aldrig hört några klagomål från någon snickare om regelfästena, dock så hörde jag rykten om snickare som klagat på dem åt en kompis när vi gick i skolan och hade arbetsplatsförlagd utbildning.

Man får se till att använda gipsskruv som har platta skallar och skruva in den rejält så att skallen inte sticker ut. Inga elektrikerskruv där Rikard. ;)

//Patrik

När jag jobbade i Tyskland för ett antal år sedan så monterade elektrikerna upp dosor med dosplåtar som inte behövde spikas eller skruvas, dom såg ut ungefär som denna spikplåt:

GNT_150SK.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tog inte många sekunder att montera dom dosorna, och dom slogs in i reglarna så dom inte var i vägen för skivbeklädnaden.

Nån som vet ifall det finns liknande dosplåtar i Sverige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.