7 890 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Val av kabel för installation i källare
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hej,
Vilken typ av kabel krävs för utanpåliggande installation i källare, tex tvättstuga och garage?
Det gäller några lysrörsarmaturer och tillhörande strömställare.
Om man skall göra en trappkoppling till ovanstående behöver man fler ledare har jag räknat ut
( fas + två ledare för själva trappkopplingen + jord?) vilken kabel är lämplig för detta? För att koppla ihop allt behövs en lämplig dosa. Det blir ju en kabel med matning, en till lysrören, och en till varje strömställare. Vilken kopplingsdosa kan vara lämplig för att sy ihop det hela? Vilken som helst med tillräckligt många kopplingspunkter?
Vad ställs för krav på IP-klassning i dessa utrymmen?
Vilken typ av kabel krävs för utanpåliggande installation i källare, tex tvättstuga och garage?
Det gäller några lysrörsarmaturer och tillhörande strömställare.
Om man skall göra en trappkoppling till ovanstående behöver man fler ledare har jag räknat ut
Vad ställs för krav på IP-klassning i dessa utrymmen?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
EQLQ Easy eller EKLK är lämplig.
Gör en sparkoppling, då funkar det med en 5-ledare och då kan du dessutom ha vägguttag under bägge strömställarna. Åtminstone förberett.
Sätt en kopplingsdosa dikt tak (ELJO U-56) ovan den ena strömställaren.
I tvättstugan skulle jag använt ELJO Trend vanliga infällda installationsapparter tillsammans med utanpåliggande ramar och till viss del ELJOs Quick-rot.
(Eller ja, skulle ha gjort det innan. Nu skulle jag använt ELJO Exxact)
I garaget hade jag använt ELJO Aqua Trend eller Aqua Stark.
//Patrik
Gör en sparkoppling, då funkar det med en 5-ledare och då kan du dessutom ha vägguttag under bägge strömställarna. Åtminstone förberett.
Sätt en kopplingsdosa dikt tak (ELJO U-56) ovan den ena strömställaren.
I tvättstugan skulle jag använt ELJO Trend vanliga infällda installationsapparter tillsammans med utanpåliggande ramar och till viss del ELJOs Quick-rot.
(Eller ja, skulle ha gjort det innan. Nu skulle jag använt ELJO Exxact)
I garaget hade jag använt ELJO Aqua Trend eller Aqua Stark.
//Patrik
Nackdelen med EQLQ / EKLK är biledaren som också ska kopplas med jorden och att de är styvare att jobba med, fördelen är att de är lätta att få raka o snygga.
EXK är betydligt mer lättjobbad, saknar biledare och den är någorlunda lätt att forma snyggt, men så rakt som med EQLQ / EKLK blir det aldrig.
EXK är betydligt mer lättjobbad, saknar biledare och den är någorlunda lätt att forma snyggt, men så rakt som med EQLQ / EKLK blir det aldrig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
EQLQ Easy är ju lika enkel (om man bortser från biledaren) att jobba med som EXK. EQLQ däremot, fan värre än EKLK ju.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Bra ide!Patrik_Hed skrev:
Så får det bli. Smidigt med lite extra uttag till dammsugaren!
Det är lysrörsarmaturer IP65 och det finns kabelgenomföringar i båda ändar. Då borde jag väl kunna låta hela kabeln passera rakt genom armaturen och bara kapa och koppla in tändtråd, nolla och jord? Resten får barra passera orörda rakt genom. Eller vore det mer normalt att skaffa lite extra sockerbitar att skarva med inuti armaturen?
Tack för mycket bra tips. Skall se till att införskaffa grejorna i din lista.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Menar du att skala upp kabeln och låta några ledare passera oskarvade?
Jag tror inte man gör så.
Är det en dyr armatur kan det finnas extra överkopplingsplintar som kan användas. Annars går det ju bra med en sockerbit som skruvas fast.
Tänk också på att ledarisoleringen ska skyddas från ljuset (UV-strålningen), vilket brukar lösa sig automatiskt i nya armaturer.
Jag tror inte man gör så.
Är det en dyr armatur kan det finnas extra överkopplingsplintar som kan användas. Annars går det ju bra med en sockerbit som skruvas fast.
Tänk också på att ledarisoleringen ska skyddas från ljuset (UV-strålningen), vilket brukar lösa sig automatiskt i nya armaturer.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, jag är lite oförstående till hur du menar att du skulle göra. Som Bo säger så brukar lysrörsarmaturer ha överkopplingsplintar, men på armaturer från t.ex. Jula så kanske inte det finns. Använd i så fall någon typ av toppklämma, ex. WAGO, ubåt eller dyl.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Det är billiga armaturer, Rusta 2x36 watt för 99:-. Jag köpte några stycken. Inte så snygga, men de duger gott till garaget och verkstan tills vidare.
Kabelanslutningen är bara en sockerbit med fas, nolla och jord. Jag skruvar dit en extra sockerbit så löser det sig.
Kablarna sitter ovanför en plåt och lysrören under, så det där med uv-ljuset är nog inget problem.
Kabelanslutningen är bara en sockerbit med fas, nolla och jord. Jag skruvar dit en extra sockerbit så löser det sig.
Kablarna sitter ovanför en plåt och lysrören under, så det där med uv-ljuset är nog inget problem.
Klicka här för att svara