Y
Köpte trippelskärmad Macab antennkabel. Har beställt nya väggkontakter.

Men hur ska jag lyckas montera ihop kabel och kontakt?
Trippelskärmat låter läskigt. Men är det bara att tappert försöka pilla fram så mycket flätor som bara går och löda samman sen skruva fast?

Jag har bara erfarenhet av flerskärmad RG58 (RG223) eller RG59. Då klämde vi bara ytterskärmen i pressad BNC. Skärmarna ligger ju ihop och har kontakt med varandra. Om du använder F kontakt med skruv gör man väl som med enkel skärm. Är det vanlig TV-kontakt så skruvar man oxo säkert bara ytterskärmen. Kikade på databladet på RG6 och dess bästa egenskap är ju låg dämpning bara 10 dB vid 200 MHz. Och dämpningen påverkas väl inte så mycket i detta fallet. Men som sagt jag har mest hållit på med kortvåg och där gäller kanske annat! Det torde dock vara lite bökigt att löda ihop aluminium med flätor och få det att passa på plats!

Redigerat:
Har kontakterat trippelskärmad RG6 från Macab med BNC. Precis som Göran säger så är det ju bara att klämma hela skärmen med crimpverktyget.
Ska du skruva så får du kanske pilla bort folieskärmen, och sedan är det bara att hantera som vanligt.

Det finns quad shield RG6 också... Det var vad vi egentligen skulle ha, men kunde inte få tag på i Sverige, så trippelskärmad fick duga.

Y
1997.png

ihop med

Uttag%20satellit.jpg Macabs MX-uttaf.. antar jag.. då jag har någon macabpryl som sammaför signalerna från antenn och parabol.

Köpte någon lurig tång utan att veta hur den funka, samt ringar man ska sätta på kablar.. men det ska man väl inte ha när man sammanför dessa två? det är väl mer mellan de mer elektroniska dosorna som jag köpt..

För antennuttaget:
Skala kabeln och vik tillbaka skärmstrumpa och folie över ytterisoleringen. Klipp av PE-skum och mittledare till rätt längd för att skruvas fast i anlutningsklämman. Korta av skärm till lagom längd så att den inte sticker ut utanför klämman som ska hålla fast den. Skala av PE-skummet till rätt längd för mittledaren.
Se till att ingen tråd från jordflätan hamnar fel och kortsluter mot mittledaren.
För kontakter:
Vissa F-kontakter ska bara gängas fast på kablen. Du använder då samma princip med att kränga jordfläta och folie tillbaka över ytterisoleringen. Se till att ha rätt dimension på kontakterna. Har för mig att du kan köra samma metod också för presskontakter.

Redigerat:
Y
Nu fick jag mina FX multimedia uttag. Kikade lite på dessa, man kan skruva fast två kablar. Så har de markerat med två pilar åt var sitt håll. (syns på bilden)

Detta gör ju mig nervös, har jag köpt fel? Det var ju inte menat att vara något datoruttag utan radio,tv,parabol..

Då har du (antagligen) fått ett uttag med för hög dämpning, ett så kallat genomgångsuttag. Det används när man seriekopplar uttag. Är det ett stjärnnät som finns så ska det vara ett så kallat slut-uttag, dvs med bara 1 eller 2 dB dämpning. På dessa brukar det inte vara möjligt att koppla in någon utgående kabel. Kolla på baksidan av uttaget vad som står där, dämpningen brukar stå utsatt.
Edit: Om det bara finns en skruv mellan tv- och radio uttaget så har du fått rätt, alltså om det ser ut som på din bild.

Redigerat:
Y
nja, två skruvar mellan de där..
Macab mx-600a-13s

Jag har alla möjliga prylar som ska kopplas in, dels den som sammanför parabol och antenn till att bara behöva en kabel.. Sen en stor klump som sammankopplar 2 parabolhuvuden och gör så jag kan dra antennkabel till 8 punkter i huset har jag för mig... och tror det var en pryl för sammankoppla tv-antenn och radio-antennen.

3211371 - Uttag, MF-typ, MX13-S, serieuttag, 3,0/13dB
E-nummer:
-----------------------------------------------------------------------
Ett MF uttag är ett uttag med TV, FM och satellit anslutningar.
Frekvensområdena på respektive utgång är: Satellit 950-2400 MHz, TV 40-70 och 174-862MHz, FM 88-125 MHz.
Komplettera beställningen med lösa lock, samt för utanpåliggande uttag,
ram. Dessa finns i 2 olika färger, vit eller off-white.
*multiswitch 8 port samrt titanium macab
* lbn quattro smart titanium macab
*mastfiler hf-4040dc 3 ing macab
* parabol pro 74x84 macab
* televes - förstärkare..

Redigerat:
Y
Betyder det att jag bör byta? Dessa kostade multum så då vill jag skynda mig och få rätt.

Y
Macab verkar ju bara ha serieklassade uttag...

MULTIMEDIA MM8-S
MULTIMEDIA MM10-S
MULTIMEDIA MM13-S
MULTIMEDIA MM17-S

fast så fanns någon annan luring:
MF-UTTAG MX-600-1S

Beskrivning:
3211370 - Uttag, MF-typ, MX-600-1S, enkeluttag, TV+FM+SAT, 2dB
E-nummer:
--------------------------------------------------------------------------------------------
MX-600-1S är ett enkeluttag och har sitt främsta användningsområde i villor där inga krav finns på isolation. Vid behov av fler uttag används MX-uttagen med 10 resp 13dB's dämpning antingen i kaskad- eller stjärn formiga system.

Ett MF uttag är ett uttag med TV, FM och satellit anslutningar.
Frekvensområdena på respektive utgång är: Satellit 950-2400 MHz, TV 40-70 och 174-862MHz, FM 88-125 MHz.

Redigerat:
Då har du fått fel. Det sista uttaget som du länkade till ska du ha, MX 600-1S. Det du har fått dämpar 13 dB och det är för mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.