ampz skrev:
Å andra sidan är det rejäla grejor du har. Lär hålla i hundra år.
Moderna plastsaker håller inte riktigt lika länge.

Vad gör hela rasket i badrummet förresten? Är det ens tillåtet?!
Moderna plastsaker har inte testats under 100 år än så det kan ingen veta.....

Glufsglufs skrev:
Moderna plastsaker har inte testats under 100 år än så det kan ingen veta.....
Vanligaste felkällan i gamla plåt-centraler är att Huvudbrytaren i plast eller bakelit går sönder. Brukar va ett jäkla jobb att byta den.

Jag skulle föreslå en:

20601.jpg

jeffan skrev:
Vanligaste felkällan i gamla plåt-centraler är att Huvudbrytaren i plast eller bakelit går sönder. Brukar va ett jäkla jobb att byta den.

Jag skulle föreslå en:

[bild]
Fast....jag skulle inte vilja kalla dessa huvudbrytare du menar för moderna plastsaker.....

Glufsglufs skrev:
Fast....jag skulle inte vilja kalla dessa huvudbrytare du menar för moderna plastsaker.....
Nä det är ju sant. ;)

Tack för hjälpen alla.

För att förtydliga, hela klabbet sitter i badrummet som är typ 11 kvm så det sitter inte jättenära vatten, men det klart det blir ju mycket kondens och imma i ett badrum. Det är för övrigt inbyggt i ett skåp som stängs så att kondensen bedömer jag inte hamnar direkt på själva centralen.

Men som någon sa, är det tillåtet att ha det i badrummet?

Peter

pursch1 skrev:
Tack för hjälpen alla.

För att förtydliga, hela klabbet sitter i badrummet som är typ 11 kvm så det sitter inte jättenära vatten, men det klart det blir ju mycket kondens och imma i ett badrum. Det är för övrigt inbyggt i ett skåp som stängs så att kondensen bedömer jag inte hamnar direkt på själva centralen.

Men som någon sa, är det tillåtet att ha det i badrummet?

Peter
Om centralen skulle hamna i oklassat område, så skulle det vara lugnt för zon-indelningen, MEN en central vill man inte ha i ett badrum oavsett vad, så då kan man peka på att det inte är tillåtet enligt ELSÄK-FS 2008:1 2kap.

"En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets-
teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el..."

En central i ett badrum kan man se som ej god elsäkerhetsteknisk praxis.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.