3 390 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Föminska mitt elskåp!
Tack för hjälpen alla.
För att förtydliga, hela klabbet sitter i badrummet som är typ 11 kvm så det sitter inte jättenära vatten, men det klart det blir ju mycket kondens och imma i ett badrum. Det är för övrigt inbyggt i ett skåp som stängs så att kondensen bedömer jag inte hamnar direkt på själva centralen.
Men som någon sa, är det tillåtet att ha det i badrummet?
Peter
För att förtydliga, hela klabbet sitter i badrummet som är typ 11 kvm så det sitter inte jättenära vatten, men det klart det blir ju mycket kondens och imma i ett badrum. Det är för övrigt inbyggt i ett skåp som stängs så att kondensen bedömer jag inte hamnar direkt på själva centralen.
Peter
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om centralen skulle hamna i oklassat område, så skulle det vara lugnt för zon-indelningen, MEN en central vill man inte ha i ett badrum oavsett vad, så då kan man peka på att det inte är tillåtet enligt ELSÄK-FS 2008:1 2kap.pursch1 skrev:Tack för hjälpen alla.
Peter
"En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets-
teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el..."
En central i ett badrum kan man se som ej god elsäkerhetsteknisk praxis.
//Patrik
Klicka här för att svara