En elektriker som jobbar med högspänning har erbjudit att hjälpa till och fixa elen i vårat 60-tals hus. Handlar om att dra om en massa uttag som är ojordade och sätta uttag, eventuellt även att se över och flytta på befintlig elcentral.
Jag hann inte med att fråga honom, men vill även fråga här, är en sådan person behörig och får syssla med hem-el på detta sätt?
Jag hann inte med att fråga honom, men vill även fråga här, är en sådan person behörig och får syssla med hem-el på detta sätt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Han ska ha egen behörighet eller så ska du anlita företaget han är anställd hos så får han göra jobbet.
Behörigheten är samma med någon extra kurs för högspänning (över 1000 volt)
Protte
Behörigheten är samma med någon extra kurs för högspänning (över 1000 volt)
Protte
Kan han?
Det är ju inte riktigt samma sak.
Hur uppdaterad är han?
Är lite som att låta en målare måla en tavla....färg blev det men blev det bra???
Det är ju inte riktigt samma sak.
Hur uppdaterad är han?
Är lite som att låta en målare måla en tavla....färg blev det men blev det bra???
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tack, känns inte helt hundra. Får bli annan som fixar elen om han ibte kan bestyrka behörighet.
Även om han har behörigheten så betyder inte det att det blir bra, högspännings arbeten är väldigt långt ifrån en villa installation. Om du har frågor och/eller önskemål om tex något annat än vägguttag så är det kanske inte lika glasklart att han är uppdaterad om vad som finns och då får du kanske inte det du vill ha.
Som sagts tidigare att jobba och kunna högspänning är en helt annan sak än att jobba med elinstallationer i hus, en som bara jobbat med högspänning är i stort lika "borta" som dom flesta icke installationselektriker när det gäller elinstallationer 230/400 V
Det är samma teori kurs för högspänning och lågspänning. Det teoretiska innefattar AB dvs alla spänningsnivåer. Sedan begränsar praktiken antingen till L eller H.prototypen skrev:
Man ska även tänka på att nån som för många år sedan, på ett eller annat sätt, skaffat behörighet men ej utnyttjat den är trots behörigheten troligtvis rätt värdelös när det gäller att arbeta med elinstallationer.
Kunskaper och metoder är färskvaror som måste underhållas och övas, gör man inte det är man ganska kvickt långt uppe på läktaren.
Kunskaper och metoder är färskvaror som måste underhållas och övas, gör man inte det är man ganska kvickt långt uppe på läktaren.
Enk Projektet skrev:
En bra liknelse.
Det kan faktiskt bli en riktigt vacker tavla, men man vet aldrig. Men man vet ju inte med en "riktig" installationselektriker heller.....referenser, referenser.
Han kan ju faktiskt hålla på en hel del med husinstallationer som sidoverksamhet.
Ang behörighet så gäller första svaret från Protte.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nu är det ju lite skillnad på att göra en snygg installation 15 m upp i luften och en snygg installation med EKRK.
Om högspännarn inte har övat på en husinstallation så torde har gör lika bra som en lärling.
Jag vet ju inte hans bakgrund, han kan göra oerhört bra jobb i ett hus också.
Är det "bara" skyddsjord i en rörinstallation så klarar han säkert det utan problem. Om han har behörighet OCH försäkringar.
Protte
Om högspännarn inte har övat på en husinstallation så torde har gör lika bra som en lärling.
Jag vet ju inte hans bakgrund, han kan göra oerhört bra jobb i ett hus också.
Är det "bara" skyddsjord i en rörinstallation så klarar han säkert det utan problem. Om han har behörighet OCH försäkringar.
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Om han bara "hjälper till" som TS beskriver det så behöver han inga försäkringar, det är ändå fastighetsägaren som bär ansvaret.
Man kan dela upp det på två frågor; dels lagligheten och dels yrkesskickligheten. Om vederbörande är behörig och *enbart* har högspänningsbehörighet så är det det paradoxalt inte. Men det är ganska konstiga djur, inte många som bara har AB(H) (Man håller på att ta bort möjligheten). Vanligare är AB eller AB(L) som båda berättigar till installationer i småhus.
Sedan har vi det här med yrkesskickligheten som elektriker gärna blandar ihop med den första frågan. Den är inte konstigare än i andra yrken, exv. snickare eller målare. De arbeten TS pratar om är inte rocket-surgery på något sätt (långt ifrån att be en "målare måla en tavla" som någon annan skrev) så jag har svårt att se hur en behörig elektriker (som per definition har skolning och gjort praktik) skulle kunna misslyckas. Det här är så enkla grejjor att man *inte* behöver kontinuerlig övning. Min pappa lärde sig t ex att klammra kabel rakt på yrkesskolan för mer än 40 år sedan och fast han inte gjort det yrkesmässigt på flera decennier så klarar han fortfarande av det. (Han skulle inte klarat ackordet längre, men det är en helt annan femma).
Jag skulle utan tvekan tagit hjälp av din elektrikerkompis. Om du skall betala så är ju saken i ett annat läge, eftersom alla kostar i stort sett lika så kan man lika gärna köpa tjänsten av någon som gör ett bra jobb. Men då kommer vi in på hela frågan om hur i h-vete man hittar en bra hantverkare, och det är en annan fråga.
Den senare frågan, alltså om yrkesskicklighetens vikt och vara eller inte vara, är som sagt en som ofta kommer upp här på forumet och har lett till ganska omfattande bråk mellan oss hemmapulare och de yrkesverksamma. Och även om det mesta redan är sagt i frågan så tror jag säkert att någon kommer att vilja få ett mothugg, så jag har asbestbyxorna redo.
Man kan dela upp det på två frågor; dels lagligheten och dels yrkesskickligheten. Om vederbörande är behörig och *enbart* har högspänningsbehörighet så är det det paradoxalt inte. Men det är ganska konstiga djur, inte många som bara har AB(H) (Man håller på att ta bort möjligheten). Vanligare är AB eller AB(L) som båda berättigar till installationer i småhus.
Sedan har vi det här med yrkesskickligheten som elektriker gärna blandar ihop med den första frågan. Den är inte konstigare än i andra yrken, exv. snickare eller målare. De arbeten TS pratar om är inte rocket-surgery på något sätt (långt ifrån att be en "målare måla en tavla" som någon annan skrev) så jag har svårt att se hur en behörig elektriker (som per definition har skolning och gjort praktik) skulle kunna misslyckas. Det här är så enkla grejjor att man *inte* behöver kontinuerlig övning. Min pappa lärde sig t ex att klammra kabel rakt på yrkesskolan för mer än 40 år sedan och fast han inte gjort det yrkesmässigt på flera decennier så klarar han fortfarande av det. (Han skulle inte klarat ackordet längre, men det är en helt annan femma).
Jag skulle utan tvekan tagit hjälp av din elektrikerkompis. Om du skall betala så är ju saken i ett annat läge, eftersom alla kostar i stort sett lika så kan man lika gärna köpa tjänsten av någon som gör ett bra jobb. Men då kommer vi in på hela frågan om hur i h-vete man hittar en bra hantverkare, och det är en annan fråga.
Den senare frågan, alltså om yrkesskicklighetens vikt och vara eller inte vara, är som sagt en som ofta kommer upp här på forumet och har lett till ganska omfattande bråk mellan oss hemmapulare och de yrkesverksamma. Och även om det mesta redan är sagt i frågan så tror jag säkert att någon kommer att vilja få ett mothugg, så jag har asbestbyxorna redo.
Har han bara sysslat med HSP kommer han dra de nya ledningarna som friledning eller schakta ner 240 kablar i golvet och troligen placera en trafo i din källare..
Nej, skämt åsido, kolla ifall han har behörighet för jobbet, du kan kolla hans personnummer på elsäkerhetsverkets hemsida, samt om han verkar veta vad han snackar om, känner till nya standarder osv..
Min åsikt är att de flesta som jobbar som han har väldigt dålig kunskap om bostadsinstallation, det finns naturligtvis undantag. Tråda om och sätta upp apparater fixar han säkert, det är viktigt är att han inte missar när han sätter ny central, JFB, kolla så han mäter upp ordentligt efteråt samt testar.
Nej, skämt åsido, kolla ifall han har behörighet för jobbet, du kan kolla hans personnummer på elsäkerhetsverkets hemsida, samt om han verkar veta vad han snackar om, känner till nya standarder osv..
Min åsikt är att de flesta som jobbar som han har väldigt dålig kunskap om bostadsinstallation, det finns naturligtvis undantag. Tråda om och sätta upp apparater fixar han säkert, det är viktigt är att han inte missar när han sätter ny central, JFB, kolla så han mäter upp ordentligt efteråt samt testar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Visst finns det en sådan aspekt. (Man behöver bara titta på min plattsättning.spik99 skrev:
Paradoxalt nog betyder det ofta att jobbet blir *sämre* gjort. Den senaste elektrikern som var hemma hos mig borrade rakt genom en fönsterkarm... Hade jag varit hemma så hade det blivit gjort på ett annat sätt. :@