4 220 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Kvalitet på eljo uttag trend
Sida 1 av 2
Håller på med renovering hemma och skulle ta bort lite uttag, har eljo uttag trend med snabbkoppling köpta via elgrossist för ca 3 år sen, trycker på piggen för att kunna ta ur fk:n ..o den knäcks av tar nästa osv.. på 6 uttag går 2 av 3 piggar av ???
Trodde eljo var kvalite men tvivlar starkt nu... någon annan som råkat ut för samma sak?
Trodde eljo var kvalite men tvivlar starkt nu... någon annan som råkat ut för samma sak?
Precis så är det, därför använder jag ELKO 
Har inte sett eljo trend med skruv, men de finns alltså hos elgrossist?
Har inte handlat någon 2:a sortering eller dylikt på jula c
mm utan allt köpt på solar
När ni som elektriker råkar utför detta vad gör ni då ? gillar läget eller får det utbytt av grossisten?
Har inte handlat någon 2:a sortering eller dylikt på jula c
När ni som elektriker råkar utför detta vad gör ni då ? gillar läget eller får det utbytt av grossisten?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Snabbkopplingarna är Eljos "Akilles häl". Men med den nya serien Exxact så kommer allt sånt vara förbättrat.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det går ju att få ur kabeln ändå. Använd en liten flatmejsel, men bryt strömmen först
Det är lite olika vad resp gross har på hyllan, har du möjlighet att åka dit kan du ju kolla i hyllorna.tomlan skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jula säljer Eljo trend uttag med skruvanslutning. Mig veterligen är det inte någon "andra-sortering". Hornbach och Classe har snabbanslutning på de Eljo trend som de säljer. Vad som irriterar mig är att det inte står någonstans på förpackningen vad det är.
Personligen föredrar jag skruvanslutning, känns säkrare.
Personligen föredrar jag skruvanslutning, känns säkrare.
Eluttaget jag köpte nyss av Exxact har exakt(heh) samma snabbkoppling som gamla Eljo Trend!! (Locket passar mellan varandra t.om)Patrik_Hed skrev:
Strömbrytare däremot har bättre snabbkopplingar nu (Exxact)
Håller just på att byta ett Eljo Trend och håller på att bli tokig eftersom piggarna gått av. Hur ska man göra med mejseln för att få ut kablarna?Rikard Ågren skrev:
Nästa fråga är om det går att återanvända brytaren efter att piggarna gått av och man väl lyckas få ut kabeln?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Man får trycka och bryta med en liten flata. Samtidigt dra i tråden.
Ja, man brukar kunna återanvända strömställaren. Du känner ju när du tryckt dit tråden igen och drar om den sitter kvar.
//Patrik
Ja, man brukar kunna återanvända strömställaren. Du känner ju när du tryckt dit tråden igen och drar om den sitter kvar.
//Patrik
Jag använder alltid en "lagom" stor polygrip både vid montering av och borttagande av trådar med Trend som har snabbkoppling, fungerar perfekt. Hålla på att trycka med fingrarna får man bara ont av.
Kanske därför jag inte haft av någon.
Kanske därför jag inte haft av någon.