Visst finns det risker även i en privatpersons bostad:

* Man meggar sönder nåt
* Bryter strömmen till en dator som inte får brytas
* Knuffar sönder den antika vasen som står på hyllan bredvid centralen
* Man stoppar in fingret för djupt in i centralen å får ström

Håller dock med om att det är överkurs att göra en skriftlig riskbedömning av själva provningen vid varje tillfälle.

Äh, det är jag som läser illa.
"Riskbedömning av provningen" - då är jag med.
Satt själv nere i station hemma i Jämtland på 70-talet (vattenkraftverk) då ASEA provade sin automatiska infasningsutrustning som skulle fasa in generatorerna rätt. Det gjorde dom inte...... Helvete vad det small. Kan inte vara bra för lindningarna.

/Göran

Riskbedömningen måste ju till för att elinstallatören ska kunna bedöma i hur stor omfattning det behövs göras kontroll före bruktagning. Ellagstiftningen reglerar inte hur kontrollen ska göras, därför finns det ingen presumtion av någon standard. Man kan alltså inte bara ta t.ex. del 6 i SS 436 40 00 och tro att allt är frid och fröjd. Man måste riskbedöma och komma fram till omfattningen och hur kontrollen ska utföras. Den riskbedömningen kan innehavaren begära att få se, oavsett storleken på jobbet.

Nähädu skrev:
Riskbedömningen måste ju till för att elinstallatören ska kunna bedöma i hur stor omfattning det behövs göras kontroll före bruktagning. Ellagstiftningen reglerar inte hur kontrollen ska göras, därför finns det ingen presumtion av någon standard. Man kan alltså inte bara ta t.ex. del 6 i SS 436 40 00 och tro att allt är frid och fröjd. Man måste riskbedöma och komma fram till omfattningen och hur kontrollen ska utföras. Den riskbedömningen kan innehavaren begära att få se, oavsett storleken på jobbet.
Det har dykt upp massor med tokiga regler i och med EU-intradet, men det är nog bara i Sverige man är så tokig att man lyder precis allt som byråkraterna hittar på.
Det är ett svenskt stigma att lyda överheten, ett arv sen den tiden då Gustav Wasa tuktade allmogen, till total lydnad.
Att envist rabbla paragrafer, koppla bort hjärnan och lyda blint, blir ingen installation säkrare av
Lite sunt förnuft skulle nog inte skada, ibland.

Hej och hå..så kan det gå..byråkrati ska vi inte ha för det kan va för bra!
Nej låt oss skruva i ställe för det ger pengar utan frågor.
Att det sedan ger el anläggningar i lågor och inga kan ju ställa frågor.
Det saknas ju dokument om det som hänt
jag tycker det luktar bränt.

Nej hantverk är förnuft och byråkrati för tufft..
Ja då är ju godkänd standard bara luft

Frågan om vilka dokument kan ju i dagens Sverige uppfattas som skämt.
Alla råden i denna tråden går ju ut på att slippa dokument
Därför kan man undra om att installera el är det för en konsument någon slags skämt?

byggarätt skrev:
Hej och hå..så kan det gå..byråkrati ska vi inte ha för det kan va för bra!
Nej låt oss skruva i ställe för det ger pengar utan frågor.
Att det sedan ger el anläggningar i lågor och inga kan ju ställa frågor.
Det saknas ju dokument om det som hänt
jag tycker det luktar bränt.

Nej hantverk är förnuft och byråkrati för tufft..
Ja då är ju godkänd standard bara luft

Frågan om vilka dokument kan ju i dagens Sverige uppfattas som skämt.
Alla råden i denna tråden går ju ut på att slippa dokument
Därför kan man undra om att installera el är det för en konsument någon slags skämt?
Luktat på konjaken och väckt poesiådran? :P:wow::D

d^_^b

Något ditåt lite kul att dokumentation är något man kommer farande med när det gäller att skydda sig från ansvar i stället för att reglera ansvaret.

Hela problematiken med att få ett välfungerande el-system för en vanlig konsument ligger i att man inte kan beställa en "standardiserad produkt" som skulle kunna heta (Svensk Villa Elcentral) SVE12345_ver1.0_rel014

Den skulle vara CE märkt och följa LVD och SS 436 40 00 och EN..etc

Produkten skulle ha bästföredatum dvs behöva besiktigas med säg 10 års mellanrum

Då skulle prissättning och annat bli lite mindre konstigt.

Idag går det ju inte att på ett vettigt sätt få sin el-central moderniserad och lagad om man inte kan beskriva historiken i 3 led..min elcentral har börjat sitt liv med porslinsisolatorer på fasaden med nakna trådar in och moderniserats med svarta/vita /röda FK från tygkabel i blyrör till 70 tals standard och nu nyligen helt automatsäkrade med byte av all FK och nu ska den moderniseras med KNX plus rördragning i gammalt hus med en central på varje våning med varje rum separat avsäkrat..

Så när jag hittar ett EN nr att beställa så gör jag det och tills dess så dricker jag konjak och roar mig med att se EMS vita streck på TV och se att jag har en massa omsändningar på mitt nät!

Jag tillämpar samma inställning till elarbeten som till bl.a. våtrumsarbeten... Är det fackmannamässigt utfört så är ansvars/försäkringsfrågan ingen issue!

Nik206 skrev:
Jag tillämpar samma inställning till elarbeten som till bl.a. våtrumsarbeten... Är det fackmannamässigt utfört så är ansvars/försäkringsfrågan ingen issue!
Vad heter ditt försäkringsbolag? Jag blir kund hos dig direkt!

Glufsglufs skrev:
Luktat på konjaken och väckt poesiådran? :P:wow::D
d^_^b:wow:

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.