29 684 läst ·
25 svar
30k läst
25 svar
Kostnad för att dra om elen i lägenhet?
Sida 1 av 2
Jag är intresserad av att köpa en lägenhet som har en del renoveringsbehov, bland annat behöver elen dras om. Dvs den är bara jordad i badrummet, och har gammalt proppskåp. Jag antar att man behöver jorda hela anläggningen och skaffa jordfelsbrytare, och så vet jag inte hur det funkar det här med trefasel. Är det något som hela föreningen byter till eller gör man det individuellt? Det är en liten förening där några lägenheter är helrenoverade och har dragit om elen enligt mäklaren, men han kunde inte svara på frågan om faser.
Nu undrar jag om någon vänlig själ här kan svara på:
1. vad kan det kosta att dra om elen så att den blir så säker etc som möjligt? Det är en fyra på drygt 100 kvm och ledningarna måste ligga i väggarna, absolut inga synliga fula plastlister vill vi ha.
2. Kan någon dessutom förklara något om det här med skillnaden mellan olika faser och vad det har med jordning att göra så vore jag överlycklig - har försökt läsa på nätet men inte blivit så väldigt mycket klokare. Ofta ser man i lägenhetsbeskrivningar att föreningen ska byta elstigare eller byta till trefasel etc, därför vill jag gärna veta vad detta innebär mer precis, dvs vilka fördelar det ena eller det andra har. (Fördelarna med jordning förstår jag.
)
Nu undrar jag om någon vänlig själ här kan svara på:
1. vad kan det kosta att dra om elen så att den blir så säker etc som möjligt? Det är en fyra på drygt 100 kvm och ledningarna måste ligga i väggarna, absolut inga synliga fula plastlister vill vi ha.
2. Kan någon dessutom förklara något om det här med skillnaden mellan olika faser och vad det har med jordning att göra så vore jag överlycklig - har försökt läsa på nätet men inte blivit så väldigt mycket klokare. Ofta ser man i lägenhetsbeskrivningar att föreningen ska byta elstigare eller byta till trefasel etc, därför vill jag gärna veta vad detta innebär mer precis, dvs vilka fördelar det ena eller det andra har. (Fördelarna med jordning förstår jag.
Fördelarna med trefas är bland annat att du kan installera trefasspis, element och sånt som kräver mkt ström.
Fördelen med en trefasspis jämfört med en enfas dito är att den med tre tillgängliga faser är mkt snabbare på att bli varm, du kan plocka ut högre effekt.
Det blir heller inte så hög belastning på nätet om du sprider ut förbrukarna på tre faser.
Fördelen med en trefasspis jämfört med en enfas dito är att den med tre tillgängliga faser är mkt snabbare på att bli varm, du kan plocka ut högre effekt.
Det blir heller inte så hög belastning på nätet om du sprider ut förbrukarna på tre faser.
Blanda inte ihop trefas med jordade uttag. Det är fortfarande enfas i ett jordat uttag (trots 3 kablar). 3fasen har som Hubbe2 skriver främst den märkbara fördelen för effektslukande fastmonterad prylar så som spis och ugn.
Ok tack så mycket för förklaringarna! Men man installerar alltså trefas i hela lägenheten, eller rentav i hela fastigheten? Och hur är detta att byta elstigare kopplat till el av olika faser (eller är det kopplat alls)?
Jag är inte så haj på det här som ni märker...
Jag är inte så haj på det här som ni märker...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Vi kan garantera att hela fastigheten har tre-fas (bara för att jag säger så så kommer någon att dra fram ett motexempel, men det är i så fall bara kul att höra om, så jag sträcker ut hakan och tar chansen
) Dock så brukade man förut ofta bara dra en fas till självalägenheten. Så till lägenheten kommer i det fallet typiskt en fas och en nolla, ja dvs, egentligen PEN (nolla och jord ihop). Om man skall jorda uttag i lägenheten (och sätta in jordfelsbrytare, vilken man skall och måste idag) så måste centralen (eventuellt) uppgraderas till att ha två separata skenor; en för nollanslutningen till grupperna (uttagen osv.) och en för jordanslutningen. Centralen kan ev. idag redan ha två separata skenor (det är tom vanligt) och då är det enklare att jorda uttag och sätta in jfb.
Poängen är att allt detta kan göras utan att blanda in något annat än det som finns i din lägenhet.
Om du dessutom vill ha trefas draget till lägenheten så måste man dessutom byta kablarna från källaren (typiskt) *till* din lägenhet, och koppla om elmätare osv, så det är en större affär där föreningen måste bli mer inblandad. Här måste du alltså gå utanför din lägenhet. I övrigt är det mesta detsamma (fast det skadar inte att se över resten av anlägningen och sektionera om osv.)
Nu behöver du först och främst se över vad som faktiskt behöver göras. Bara för att "proppskåpet är gammalt" dvs har porslinssäkringar så behöver inte det betyda att det måste bytas. Så länge ledningar osv. är i bra skick så är det inget fel på en gammal central i sig. Den går utmärkt att komplettera med en jordfelsbrytare i efterhand (särskilt i en lägenhet). Och det är inget direkt fel med ojordade uttag heller, speciellt inte idag när nästan all utrustning är dubbelisolerad ändå. Då tillför skyddsjord inget extra. Det är *jordfelsbrytaren* som är det viktiga, det andra kan komma sedan. Bara en jfb (om centralen har separerade skenor och du inte har en massa felaktig utrustning med jordfel) kostar väl i storleksordningen 1500-2000:- monterad och klar.
Poängen är att allt detta kan göras utan att blanda in något annat än det som finns i din lägenhet.
Om du dessutom vill ha trefas draget till lägenheten så måste man dessutom byta kablarna från källaren (typiskt) *till* din lägenhet, och koppla om elmätare osv, så det är en större affär där föreningen måste bli mer inblandad. Här måste du alltså gå utanför din lägenhet. I övrigt är det mesta detsamma (fast det skadar inte att se över resten av anlägningen och sektionera om osv.)
Nu behöver du först och främst se över vad som faktiskt behöver göras. Bara för att "proppskåpet är gammalt" dvs har porslinssäkringar så behöver inte det betyda att det måste bytas. Så länge ledningar osv. är i bra skick så är det inget fel på en gammal central i sig. Den går utmärkt att komplettera med en jordfelsbrytare i efterhand (särskilt i en lägenhet). Och det är inget direkt fel med ojordade uttag heller, speciellt inte idag när nästan all utrustning är dubbelisolerad ändå. Då tillför skyddsjord inget extra. Det är *jordfelsbrytaren* som är det viktiga, det andra kan komma sedan. Bara en jfb (om centralen har separerade skenor och du inte har en massa felaktig utrustning med jordfel) kostar väl i storleksordningen 1500-2000:- monterad och klar.
Tack för ditt utförliga svar Lars Stefan! Men för att förstå lite till: när de i lägenheter bytt ut elen och lagt den i plastskenor längs väggarna, var det för att elledningarna var gamla, eller för att de installerade trefas?
Ledsen om jag ställer frågor som för den insatte redan kan anses besvarade... ;o)
Men det låter inte som några enorma kostnader om jag förstått saken rätt, åtminstone inte med tanke på vad en lägenhet som helhet i Stockholmsområdet kostar?
Ledsen om jag ställer frågor som för den insatte redan kan anses besvarade... ;o)
Men det låter inte som några enorma kostnader om jag förstått saken rätt, åtminstone inte med tanke på vad en lägenhet som helhet i Stockholmsområdet kostar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Det kan bero på dels att kablarna är gamla - är dom riktigt gamla så smulas isoleringen sönder bara man tar i dem. Och dels kan det bero på att det behövs en ledare till i kabeln för att kunna skyddsjorda uttagen. Trefasen har inget med detta att göra - den (effektökningen) behöver du för att kunna köra alla vitvaror som finns i kök nu för tiden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Precis. Ofta är det så att om man vill utöka en grupp i en lägenhet så finns det inte plats i rör och det blir för dyrt/krångligt att fräsa in nya i exv. betongväggar, så då lägger man en list utanpå istället. Det går snabbast och är enklast och därför billigast. Jag har t ex så i min lägenhet, där har man lagt ekk i plastskenor eftersom det gått snabbare än att spika en EKRK eller dylikt längs väggen snyggt. Det var bara för att lägga några grupper till vid en badrumsrenovering; resten av anläggningen renoverade man inte, eftersom det inte behövdes.
Vid större renoveringar så brukar man inte ens försöka använda gamla rör eftersom det blir svårt att räkna på hur lång tid det tar (det beror på hur lätt det är att få ut det gamla, om något fastnat etc.) så då projekterar man en ny utanpåliggande anläggning istället. Men, det behöver inte se ut så, det går ofta att återanvända gammal rördragning. Det beror på hur gammalt och dåligt det är. Det är som sagt långt ifrån säkert att det är så dåligt som du tror.
Vid större renoveringar så brukar man inte ens försöka använda gamla rör eftersom det blir svårt att räkna på hur lång tid det tar (det beror på hur lätt det är att få ut det gamla, om något fastnat etc.) så då projekterar man en ny utanpåliggande anläggning istället. Men, det behöver inte se ut så, det går ofta att återanvända gammal rördragning. Det beror på hur gammalt och dåligt det är. Det är som sagt långt ifrån säkert att det är så dåligt som du tror.
Va? Och jag som i typ 10 år arbetat och räknat på att byta just det infällda för att slippa dra utanpåliggande. Är jag i motvals i jämförelse med resten av landets elektrikerkår då?lars_stefan_axelsson skrev:
De enda utanpåliggande jag gör (om det inte blir totalt rörstopp) är om anläggningen ska utökas med extra uttag i något rum och då dragit EKRK från befintligt uttag.
Man lämnar ett pris beräknat på hur lång tid man beräknar attdet tar om allt flyter på och reserverar sig sen mot rörstopp......iaf har jag gjort så. Kanske olika i olika delar av landet.
Även jag har under många år (mer Glufsglufs 10
) räknat på och utfört renovering av äldre bostäder. Och även jag har, om det inte varit tvärstopp, använt dom gamla rören och dosorna somt kompletterat med utanpåliggande ledningar.
Håller med Glufsen.
Att försöka återanvända infällda rör så gått det går är väl ändå självklart??
Sen att det är svårt att veta om det går att dra ur gamla tjärtrådar kan jag hålla med om. Och att man kanske räknar med viss utanpåliggande installation då man lämnar pris på en sån renovering är ju en annan sak..
Att försöka återanvända infällda rör så gått det går är väl ändå självklart??
Sen att det är svårt att veta om det går att dra ur gamla tjärtrådar kan jag hålla med om. Och att man kanske räknar med viss utanpåliggande installation då man lämnar pris på en sån renovering är ju en annan sak..
Tack för alla informativa svar! Men om jag förstår rätt så handlar det om en kostnadsfråga att man lägger ledningarna på väggen? Eller finns det fall då det även om man är väldigt petig och beredd att betala för att man stoppar in ledningarna (ursäkta mitt lekmannaspråk
) ändå inte går? Undrar mest av nyfikenhet faktiskt.
Inser också att jag har rätt luddiga kunskaper om det här. Jag har mest stött på lägenheter med nydragna ledningar + alla urtag jordade + jordfelsbrytare ELLER gamla proppskåp utan jordfelsbrytare etc och trott att det rådde någon form av nödvändigt samband mellan dra om ledningar + jorda urtag + jordfelsbrytare. :blushing:
Men det går alltså att installera jordfelsbrytare även om inte alla urtag är jordade och med gamla proppskåp, och det är helt ok så länge ledningar etc är i gott skick? Undrar mest av säkerhetsskäl eftersom jag har småbarn + att jag inte vill riskera att renovera något och det senare visar sig att elen ska göras om och man måste riva ut grejor...
Inser också att jag har rätt luddiga kunskaper om det här. Jag har mest stött på lägenheter med nydragna ledningar + alla urtag jordade + jordfelsbrytare ELLER gamla proppskåp utan jordfelsbrytare etc och trott att det rådde någon form av nödvändigt samband mellan dra om ledningar + jorda urtag + jordfelsbrytare. :blushing:
Men det går alltså att installera jordfelsbrytare även om inte alla urtag är jordade och med gamla proppskåp, och det är helt ok så länge ledningar etc är i gott skick? Undrar mest av säkerhetsskäl eftersom jag har småbarn + att jag inte vill riskera att renovera något och det senare visar sig att elen ska göras om och man måste riva ut grejor...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Pratar vi om befintliga rör i väggarna så har ju dom en begränsning i hur många ledare som får plats, och om rören är i bra skick. Men för det allra mesta räcker dom till det som fanns förut. En extra skyddsledare för att kunna jorda uttagen brukar få plats. Det kan ev bli problem i kök som behöver nya gruppledningar för nya vitvaror. Annars finns inga egentliga skäl så länge man har en JFB.
Ja, en JFB fungerar utmärkt även för ojordade uttag. Det är ofta en bra lösning till dess att alla uttag blivit jordade. Men installation av JFB kan medföra omfattande ominstallation ifall det finns jordfel i anläggningen. Kablarna kan vara gamla. Dom kan vara skavda mot nån kant etc. Och det är ju bara bra att man upptäcker!
Annars finns inget direkt beroende mellan ledningar - jordade uttag - JFB annat än att det behövs en skyddsledare i ledningarna för att kunna jorda uttagen. Har man infällda rör så går det som sagt oftast att dra i en ledare till, men har man utanpåliggande kablar så måste dom bytas.
Ja, en JFB fungerar utmärkt även för ojordade uttag. Det är ofta en bra lösning till dess att alla uttag blivit jordade. Men installation av JFB kan medföra omfattande ominstallation ifall det finns jordfel i anläggningen. Kablarna kan vara gamla. Dom kan vara skavda mot nån kant etc. Och det är ju bara bra att man upptäcker!
Annars finns inget direkt beroende mellan ledningar - jordade uttag - JFB annat än att det behövs en skyddsledare i ledningarna för att kunna jorda uttagen. Har man infällda rör så går det som sagt oftast att dra i en ledare till, men har man utanpåliggande kablar så måste dom bytas.
Om elektrikern stöter på ett totalt rörstopp och röret absolut inte går att använda så kan han självklart (mot extra betalning så klart) fräsa in spår i väggar och tak för att "fälla in" nya rör. Det måste ju då sen lagas så klart och det gör inte elektrikern.
Japp, det går utmärkt att ha en jordfelsbrytare på en gammal anläggning där inte allt är jordat. Fast den heter vad den heter så är den inte beroende av jord, eller rättare sagt det behövs inte jord ute i anläggningen för att en JFB ska fungera korrekt. det du kanske bör göra om du har småbarn (som vill pilla och peta på allt möjligt) är att byta ut gamla uttag till petsäkra uttag, dvs uttag där man inte kan peta in något i ena hålet bara.
Japp, det går utmärkt att ha en jordfelsbrytare på en gammal anläggning där inte allt är jordat. Fast den heter vad den heter så är den inte beroende av jord, eller rättare sagt det behövs inte jord ute i anläggningen för att en JFB ska fungera korrekt. det du kanske bör göra om du har småbarn (som vill pilla och peta på allt möjligt) är att byta ut gamla uttag till petsäkra uttag, dvs uttag där man inte kan peta in något i ena hålet bara.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Ja med "större" så menade jag 30-50-100 lägenheter i ett svep, inte all el i en lägenhet. Och jag har ingen direkt erfarenhet av det, skall sägas, jag har inte bytt hela installationen i 20 lägenheter (eller ens en lägenhet heller för den delen)Glufsglufs skrev:
Om det inte är sant i i det hela så har de (och naturligtvis även du) all heder av det, infällt är ju att föredra. Men sedan kan det naturligtvis kärva ihop sig något så in i h-vete om man byter