3 244 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Söker hygrostat
Hej.
Jag håller på och letar efter en lämplig hygrostat till mitt badrum, men dom jag hittar är inte riktigt som jag tänkt mig. Jag kommer antingen att använda en kanalfläkt eller en fläkt på taket. Hygrostaten ska jag antingen placera på väggen i badrummet, och då funderar jag även på lämplig plats att sätta den på, eller så ska jag montera den i frånluftskanalen. Jag har fått pris på en kanalhygrostat, Regin HMH, men den kostade 2635kr, vilket jag tyckte var lite mycket. Jag var även in på Clas Ohlson och tittade på deras hygrostat för väggmontage som kostar 499kr, men den var så väldigt stor och klumpig. Conrad har en Eberle HYG-E för väggmontage som kostar 949kr vilket verkar var bäst hittils, men någon här kanske har tips på bättre grejer eller bättre priserhttp://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/e3f79d86854d9302aba807678d895c93/md5}
Jag håller på och letar efter en lämplig hygrostat till mitt badrum, men dom jag hittar är inte riktigt som jag tänkt mig. Jag kommer antingen att använda en kanalfläkt eller en fläkt på taket. Hygrostaten ska jag antingen placera på väggen i badrummet, och då funderar jag även på lämplig plats att sätta den på, eller så ska jag montera den i frånluftskanalen. Jag har fått pris på en kanalhygrostat, Regin HMH, men den kostade 2635kr, vilket jag tyckte var lite mycket. Jag var även in på Clas Ohlson och tittade på deras hygrostat för väggmontage som kostar 499kr, men den var så väldigt stor och klumpig. Conrad har en Eberle HYG-E för väggmontage som kostar 949kr vilket verkar var bäst hittils, men någon här kanske har tips på bättre grejer eller bättre priserhttp://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/e3f79d86854d9302aba807678d895c93/md5}
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
PAX har en separat fuktstyrning för infällnad. Vet dock inte hur den kommunicerar och om den passar andra fläktar än deras egna
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Jag har Pax hygrostaten, har monterat den på väggen (i apparatdosa), den får styra en kanalfläkt. Fungerar bra. Kommer ihåg att det var något skumt med inkopplingschemat, var nära att den blev felkopplad, upptäckte det typ på 5e och sista kontrollen före driftsättning.
Jag får tacka för tipset! Det får nog bli ett köp av den, priset blev cirka 500kr för mig. Då är frågan bara var det är lämpligt att placera den i badrummet.
Jag fick se nu att det står för montering infällt i kopplingsdosa eller utanpåliggande apparatdosa. Stämmer det att man ska ha en kopplingsdosa för infällt montage?
Jag fick se nu att det står för montering infällt i kopplingsdosa eller utanpåliggande apparatdosa. Stämmer det att man ska ha en kopplingsdosa för infällt montage?
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Står det inget om skruvavstånd?
Hittade en manual nu. Det står 60mm mellan skruvarna, så det var en apparatdosa det skulle vara ändå. Jag ser även att den har IP-41, vilket borde innebära att den måste placeras minst 120cm från duschmunstycket, eller minst 225cm över golv.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
jag har min på väggen mitt för utsuget, den sitter ganska högt. Jag har kopplat min så att i normal läget så får fläkten ström via en varvatlsregulator som ger minimalt varvtal, när fukthalten går upp så kopplar hygrostaten förbi regulatorn så fläkten går på max. Regulatorn sitter inte i badrummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden