20 131 läst ·
159 svar
20k läst
159 svar
Elektriker som gör högspänning
Du har säkert rätt...
Det jag menar är bara att jag aldrig har hört talas om den problematiken du beskriver...
Bortsätt från åskskydd...
Det låter därför mer som att du vill skapa ett behov av en produkt/tjänst som jag själv inte ens visste att jag saknade...
Min referensram är ju inte speciellt bred men jag har varken hört eller läst om någon som fått sin elektronik förstörd pga en dålig central. Kan ju vara svårt att veta/bevisa men...
Det känns inte som ett problem och då vill inte jag vara med och betala för det... Det är så jag tänker.
Sen kan jag förstå att man har olika intressen och har olika behov av el-standard...
Men el-säkerhetsmäsdigt så ser inte jag några problem med dagens praxis. Snarare tvärs om...
Men för all del jag kan ha fel...
Det jag menar är bara att jag aldrig har hört talas om den problematiken du beskriver...
Bortsätt från åskskydd...
Det låter därför mer som att du vill skapa ett behov av en produkt/tjänst som jag själv inte ens visste att jag saknade...
Min referensram är ju inte speciellt bred men jag har varken hört eller läst om någon som fått sin elektronik förstörd pga en dålig central. Kan ju vara svårt att veta/bevisa men...
Det känns inte som ett problem och då vill inte jag vara med och betala för det... Det är så jag tänker.
Sen kan jag förstå att man har olika intressen och har olika behov av el-standard...
Men el-säkerhetsmäsdigt så ser inte jag några problem med dagens praxis. Snarare tvärs om...
Men för all del jag kan ha fel...
Nej du som konsument saknar inget..lillePer skrev:Ok kanske något mer förstående men
1. Frågan var ju just vad det var som var dåligt...
2. Är störningarna så stora så det att det är ett problem?
3. Förstår inte hur en CE-märkning kan avhjälpa det?
4. Förstår inte heller här hur en CE-märkning kan hjälpa? Vill man ha överspänningsskydd kan man väl bara köpa det?
Eller menar du/ni att alla skall bygga centraler i sin villa för att uppnå bästa möjliga förhållande för ovanstående...?
Och dessutom vid all utbyggnad/ombyggnad skall man uppföra centraler för att uppnå det här?
Men jag som installatör måste följa vissa direkt när jag tillverkar en central.
Det är därför vi oftas vill använda produkter av erkänd kvalitet för att vi inte ska få några problem senare. Vi följer tillverkarens anvisningar och gör de tester som föreskrivs då kan vi lugnt CE märka centralen sen, men det är ju inte så många som fysiskt klistrar på den lappen på själva centralen... Vilket är ett fel men jag tror inte det är ett så allvarligt brott.
Intressant det här. Lågspänningsdirektivet som jag skrev om tidigare går det ju "lätt" att CE-märka efter, om det nu finns någon harmoniserad standard för villainstallation. Annars borde ju själva skåpet (med innehåll) åtminstone att CE-märkas (WATTis har ju bevisligen gjort det/sett det
). Jag antar för att kontrollera att LVD uppfylls så använder man en sen modell av en installationstestare, men det finns säkert fler krav. I standarden Mikael_L sett 61010 finns det massor med krav på krypavstånd på mönsterkort till beröringsskydd (första siffran på IP-klass) etc etc
Vet du WATTis vilken/vilka standard(er) som uppfylls i skåpet du tog kort på när det gäller LVD och gärna EMC om det nu är tillämpligt?
Är det bara t ex säkringar i skåpet och spikar från från/tillslag inte räknas (det är ju inte skåpet i egentligen mening som alstrar dessa) så finns det ju inget som störa från skåpet. Och att störa skåpet blir ju också svårt - vad kan bli stört där om det bara finns lite säkringar där?
Vet du WATTis vilken/vilka standard(er) som uppfylls i skåpet du tog kort på när det gäller LVD och gärna EMC om det nu är tillämpligt?
Är det bara t ex säkringar i skåpet och spikar från från/tillslag inte räknas (det är ju inte skåpet i egentligen mening som alstrar dessa) så finns det ju inget som störa från skåpet. Och att störa skåpet blir ju också svårt - vad kan bli stört där om det bara finns lite säkringar där?
Jodå EMC och LVD gäller och det är de direktiven som ligger till grund för SS och ELSÄK....
Alla aparater i skåpet är CE-märkta och en apparat som är CE-märkt uppfyller EMC-direktivet.
Den fasta installationen är inte CE-märkt men följer ELSÄK och SS och ska således uppfylla EMC
Följer man inte dessa regler så kan det uppstå en hög med problem som bl.a skulle kunna störa
utrustningen även i "mitt skåp", som inte bara innehåller säkringar.
Alla EU-direktiv med nummer hitådit har jag dock inte koll på.
Alla aparater i skåpet är CE-märkta och en apparat som är CE-märkt uppfyller EMC-direktivet.
Den fasta installationen är inte CE-märkt men följer ELSÄK och SS och ska således uppfylla EMC
Följer man inte dessa regler så kan det uppstå en hög med problem som bl.a skulle kunna störa
utrustningen även i "mitt skåp", som inte bara innehåller säkringar.
Alla EU-direktiv med nummer hitådit har jag dock inte koll på.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
En till CE-märkt central. Men Wattis lyckades bättre än mi med tråddragningen 

Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nej det ska upp fyra st lika stora, då vill iallafall inte jag stå och bygga ihop själv
Nu har både du och WattIs visat upp centraler med partex-märkning i ...
Men visst är det väl rätt ovanligt med partex i villornas säkringscentraler?
När jag jobbade i industrin var ju allt uppmärkt, men sen har jag nästan aldrig sett det.
Men visst är det väl rätt ovanligt med partex i villornas säkringscentraler?
När jag jobbade i industrin var ju allt uppmärkt, men sen har jag nästan aldrig sett det.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det beror ju på hur avancerad centralen är, de flesta villacentraler är enkla och har få inbördes kopplingar. En KNX central i en villa borde dock vara bra att märka upp. Så fort det blir många plintar och kopplingar så är det ju bekvämt med partex
Klicka här för att svara