9 345 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
Problem med spishäll.
Hej,
Köpte nyligen en bättre begagnad spis med häll som tidigare varit fast monterad i en lägenhet med 220V.
Jag köpte en ny perilex kabel; 3faser, nolla och jord (1,5mm). Tolkar jag skylten på spisen rätt så är det fas på nr 1,2 och 3. Nolla på 4,5 (tolkar det som en bygling mellan 4 o 5, kan det stämma?.) Jord på nr 6. Problemet som uppstår är följande:
Plattorna går på full värme oavsett inställning på vredet. Har det med inkoppling av perilex kabeln att göra eller är det något annat fel. Jag vet att alla ledningar är med från centralen till vägguttaget. Känns osannolikt att alla plattor skulle ha samma fel. Tacksam för svar.
Köpte nyligen en bättre begagnad spis med häll som tidigare varit fast monterad i en lägenhet med 220V.
Jag köpte en ny perilex kabel; 3faser, nolla och jord (1,5mm). Tolkar jag skylten på spisen rätt så är det fas på nr 1,2 och 3. Nolla på 4,5 (tolkar det som en bygling mellan 4 o 5, kan det stämma?.) Jord på nr 6. Problemet som uppstår är följande:
Plattorna går på full värme oavsett inställning på vredet. Har det med inkoppling av perilex kabeln att göra eller är det något annat fel. Jag vet att alla ledningar är med från centralen till vägguttaget. Känns osannolikt att alla plattor skulle ha samma fel. Tacksam för svar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Inkopplingen låter helt korrekt.
Jag är ingen expert på spisar, men jag kan inte se hur inkopplingen skulle kunna vara boven i dramat i alla fall.
//Patrik
Jag är ingen expert på spisar, men jag kan inte se hur inkopplingen skulle kunna vara boven i dramat i alla fall.
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Men du kan stänga av värmezonerna med vreden? Det är bara regleringen av värmen som inte fungerar?
Beroende på modell så bör man kunna höra ett klick när värmen slår till/av. Men alla dina zoner bara värmer hela tiden?
Beroende på modell så bör man kunna höra ett klick när värmen slår till/av. Men alla dina zoner bara värmer hela tiden?
Det går att stänga av plattorna med vreden.
Jag har kopplat in elsladden där den ska kopplas in vilket innebär ström
till både spis och häll. Skylten ser ut så här.
O O O O O O
I I I I_I I
L L L N N J
Bygel mellan 4 o 5.
"Full värme" uppskattar jag eftersom det inte går att småkoka, sjuda eller underhållsvärma.
Man hör ett litet klick när jag vrider på men plattan värmer ändå på max.
Ungen funkar som det ska.
Kan det vara dålig kontakt någonstans vid kopplingsplintarna?
Jag har kopplat in elsladden där den ska kopplas in vilket innebär ström
till både spis och häll. Skylten ser ut så här.
O O O O O O
I I I I_I I
L L L N N J
Bygel mellan 4 o 5.
"Full värme" uppskattar jag eftersom det inte går att småkoka, sjuda eller underhållsvärma.
Man hör ett litet klick när jag vrider på men plattan värmer ändå på max.
Ungen funkar som det ska.
Kan det vara dålig kontakt någonstans vid kopplingsplintarna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Låter som ett internt fel i spisen, inte i din inkoppling. Märkligt bara att det drabbar alla värmezoner. Klicket du hör tyder på att termostaten slår till/av, men att den ändå inte bryter som den ska.
Moderator
· Stockholm
· 57 780 inlägg
Det kan finnas elektronik som styr det hela i spisen. Antag att en fas är borta, du kanske bara har 2 faser fram? och att den fasen driver elektroniken. Fungerar ugnen?
Inga fler ideer, pratade med en reparationsfirma, han trodde inte att alla plattor kunde vara trasiga utan att det var något fel med ström matningen, en fas saknas eller motsv. Jag mätte i uttaget och har 220v, nolla mot resp. ledare. Nu åker snart spisen. :@
Klicka här för att svara