Hej jag har dragit fram el till vinds belysning och då har jag gjort så här:

Dragit upp 3 ledare fas, nolla , jord ifrån elskåpet till en kopplingsdosa på vinden. till kopplings dosan har jag också dragit en 3 ledare till ett vägguttag och en 5 ledare till brytare och 3 ledare till en lampa som ska släckas av brytaren men vägguttaget ska alltid ha ström. Hur kopplar jag ihop det?

MVH

Jord, är ju samma färg (gul/grön) hela vägen. Dvs samtliga gul/gröna kopplar du samman i dosan.

Samma sak för nollan (blå).

Du gör normalt kopplingarna i kopplingsdosan och då behövs bara en tvåledare till brytaren (fas + tändtråd).

Fasen du kommer upp med är ju den som är kontinuerlig fas som matar samtliga. Dels kopplar du inkommande tillsammans med den fasledare du har till uttaget, dels kopplar du den samman med en av fasledarna till brytaren. Den som kommer tillbaka från brytaren till dosan, ska samman med matningen till lampslingan.

Jag vill bara tillägga att jag tycker att du har en jäkligt slapp attityd genomot el. Drar alla kablar utan att ha en aning om hur man ska koppla ihop det. Hur vet man då hur många ledare man ska ha osv? Än mindre hur man ska koppla i dosan, hur långt man ska skala ledare osv..

Jag tycker att om man vet exakt hur man ska göra och vet hur en elanläggning brukar se ut så ser inte jag några jättestora problem med att det hempulas lite, men om man inte har någon koll alls utan bara drar lite kablar kors och tvärs, då ska man sjutton inte ge sig på el!

Ursäkta min ovanligt griniga ton, men... El ska man ta seriöst och kan man inte då ska man låta bli! Jag skulle aldrig någonsin ge mig på att leka rörmokare t.ex. för jag har ingen aning om hur man beter sig för att koppla vatten.

//Patrik

tack för svaret :) då ska det alltså vara så här, nolla (blå) och jord (gul grön) ska kopplas ihop på alla 4 samtliga slangar som kommer in i kopplingsdosan, villsäga brytare, lampa, matning, väggutag.
Sen ska det va en fas (brun) och en tändtråd (te x grå) till brytaren.
Sen kopplar jag matningen till fas till väggutaget och till den fasen som gick in i brytaren i andra änden. Den grå tändtråden ifrån brytaren kopplar jag sedan in i lampslingen.
Gör jag så här så ska det fungera att tända och släcka lampan och det ska vara ström på utaget alltid?

jag har inte behörighet till att dra el men jag har fått instruktion om hur jag ska dra allt av en elektriker och jag lär mig under tiden som jag gör det så jag har bra koll på vad som är till vad. det är bara det sista lilla jag inte är helt 100 på. så jag har full koll annars.

Jojo, brytaren ska inte ha någon nolla, vad skulle den vara till?

Protte

ja skrev inte att brytare skulle ha nolla. bara om det va rätt som jag skrev

Jag är inte riktigt med på hur du menar. Du skriver att du dragit en 5 ledare till brytaren, varför 5 ledare?

Du skriver i inlägg 4 här ovan att du tänker koppla ihop nolla från samtliga slangar, dvs även från brytaren. En brytare skall normalt inte ha någon nolla. Samma gäller jord.

Du skriver att du dragit upp 3 trådar från centralen till vinden, har du tänkt på kondensrisken?

Hur är det inkopplat i centralen? Finns joirdfelsbrytare?

I övrigt låter det väl inte helt tokigt.

Toddep skrev:
jag har inte behörighet till att dra el men jag har fått instruktion om hur jag ska dra allt av en elektriker och jag lär mig under tiden som jag gör det så jag har bra koll på vad som är till vad. det är bara det sista lilla jag inte är helt 100 på. så jag har full koll annars.
Att påstå att man har full koll på hur el skall dras är en helt livsfarlig inställning, oavsett om man är behörig med 20 år i yrket eller en hempulare som just gjort sitt första el-experiment, så har man inte full koll på el.

Den viktigaste egenskapen om man skall koppla, oavsett hur mycket kunskap man ev. har. Är att vara ödmjuk och inse att jag vet inte vad det är jag inte vet.

Att koppla el handlar dels om att veta vilka trådar som kopplas var, MEN man måste också begripa varför, och vad händer om jag råkar koppla tråd A till tråd B istället, vilka fel blir farliga och varför. Om man inte begriper varför det skall kopplas på ett visst sätt så kan man heller inte identifiera det tillfället när omständigheterna gör att tråden plötsligt kanske inte skall kopplas just så som min eletrikerkompis sagt. Eller just specialfallet som kanske gäller på min vind som gör att det just här inte duger med 1,5 kvmm. Eller att just den kabeltyp jag valt inte duger just här osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.