1 814 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Afci
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
http://en.wikipedia.org/wiki/Arc-fault_circuit_interrupter
Enligt vad jag förstått på detta forum är det en pryl som används för att öka säkerheten i undermåliga amerikanska elinstallationer. Fast det finns de som ser annorlunda på saken. Den skall bryta strömmen om det uppstår en ljusbåge någonstans i anläggningen.
Erik
PS ibland går det undan. Jordfelsbrytare är väl ändå något annat.
Enligt vad jag förstått på detta forum är det en pryl som används för att öka säkerheten i undermåliga amerikanska elinstallationer. Fast det finns de som ser annorlunda på saken. Den skall bryta strömmen om det uppstår en ljusbåge någonstans i anläggningen.
Erik
Principen och tanken är väl detsamma som en jordfelsbrytare men tanken är annorlunda då den skapats i USA där man inte använder sig av jordat utstyr utan vill där förhindra att brand uppstår snarare än att skydda personer.Avemo skrev:[länk]
Erik
"FCIs use unique current sensing circuitry to discriminate between normal and unwanted arcing conditions. Once an unwanted arcing condition is detected, the control circuitry in the AFCI trips the internal contacts, thus de-energizing the circuit and reducing the potential for a fire to occur. An AFCI should not trip during normal arcing conditions, which can occur when a switch is opened or a plug is pulled from a receptacle."
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Nja, den är nog väldigt olik en JFB.
Vi diskuterade hur den fungerade här: http://www.byggahus.se/forum/el/143827-ljusbagsdetektor.html
En AFCI mäter strömmen mellan fas - noll (eller fas - fas) för att detektera snabba strömvariationer som kommer ifrån glappkontakt eller den karakteristiska strömmen från en ljusbåge.
Vi diskuterade hur den fungerade här: http://www.byggahus.se/forum/el/143827-ljusbagsdetektor.html
En AFCI mäter strömmen mellan fas - noll (eller fas - fas) för att detektera snabba strömvariationer som kommer ifrån glappkontakt eller den karakteristiska strömmen från en ljusbåge.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Möjligen så tillvida att båda mäter ström, men tolkar och agerar på värdet på helt olika sätt. d^_^b
Principiellt med tanke på precis som Bo säger att de mäter strömmen mellan faserna och bryter vid möjligt fel. 
Jag misstolkade texen på Wiki och drog slutsatsen att en AFCI har ett likvärdigt syfte som en JFB men självklart utan inblandning av jorden avsedd för amerikaniserade system. Därav mitt ordval att det var en JFB - With a twist så att säga då jord inte är inbladat på en AFCI och precis som ni säger så är ju avsikten likvärdig - Skapad för att skydda.
Jag misstolkade texen på Wiki och drog slutsatsen att en AFCI har ett likvärdigt syfte som en JFB men självklart utan inblandning av jorden avsedd för amerikaniserade system. Därav mitt ordval att det var en JFB - With a twist så att säga då jord inte är inbladat på en AFCI och precis som ni säger så är ju avsikten likvärdig - Skapad för att skydda.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Kan INTE hålla med om att tekniskt skulle vara lika, inte en chans.
En JFB mäter skillnaden mellan strömmen fram och tillbaka och löser om skillnaden är t.ex. 30 mA. och det är 50Hz
En AFCI mäter det "brus" den högfrekvens som skapas av en ljusbåge. Det blir alltid en ljusbåge i brytare men den får inte bli för långvarig. Man kan lyssna på ljusbågar med en AM radio.
Protte
En JFB mäter skillnaden mellan strömmen fram och tillbaka och löser om skillnaden är t.ex. 30 mA. och det är 50Hz
En AFCI mäter det "brus" den högfrekvens som skapas av en ljusbåge. Det blir alltid en ljusbåge i brytare men den får inte bli för långvarig. Man kan lyssna på ljusbågar med en AM radio.
Protte
Klicka här för att svara