Ska dra en ny markkabel mellan mätarskåp och garage ca 20m (då det idag bara är utdraget en enfaskabel) Har en befintlig slang som jag skall dra kabeln i. I garaget skall det sitta en normcentral med JFB. (I mätarskåpet finns det PEN)

Undrar nu om EXQJ 4x2,5 +skärm kan vara ett ok alternativ då jag har en sådan rulle liggande som jag har fått, kopplar man i så fall skärmen och "nollan" blå kabel parallellt mellan centralerna som PEN? eller är det helt tokigt att använda denna kabel till ett 4-ledarsystem som det ju blir melllan centralerna före JFB.

Tacksam för svar så jag vet om kabeln duger eller om jag ska fixa fram nån annan innan elektrikern kommer.

Du kan använda denna kabel, sätt en separat avsäkring på t.ex. 16 A i skåpet.
Blå är nolla och skärm jord, PEN är bara för grövre ledare. Du får alltså gå från TN-C till TN-S före kabeln, inte i centralen. Annars är det 5G6 eller 4G10 som är det minsta för huvudledning, då behöver du inte separat avsäkring för DII (25 A).

Slugge skrev:
Du kan använda denna kabel, sätt en separat avsäkring på t.ex. 16 A i skåpet.
Blå är nolla och skärm jord, PEN är bara för grövre ledare. Du får alltså gå från TN-C till TN-S före kabeln, inte i centralen. Annars är det 5G6 eller 4G10 som är det minsta för huvudledning, då behöver du inte separat avsäkring för DII (25 A).
Kanske en dum fråga men hur gör elektrikern då han skall gå från TN-C till TN-S före kabeln (altså i huvudcentralen som sitter ute på en stolpe) ty där finns det ju bara en PEN-skena där både nolla och jord är anslutna, bör kanske nämna att det från huvudcentralen efter avsäkring går en matning (4-ledarsystem) in till bostadshuset som inne i huset är uppdelad till 5-ledarsystem med JFB

Du ansluter både skyddsledare och neutralledare till samma PEN-plint i ute i stolpen. I och med att kabeln därefter har separata ledare för jord och nolla så har det blivit TN-S :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.