Jag har försökt läst på elsäkerhetsverkets hemsida & även pratat med några elekriker.. men får inget svar på min fråga!

Om jag drar rören själv och sedan kommer en elekriker och kopplar/drar elen, vad skall jag då få för dokument av elekriken?

Om elektrikern godkännt dina rör och drar el i dem, är det han/hon som ansvarar för hela installationen. Du själv behöver inga särskilda dokument annat än fakturan.

Elekriken är behörig och har godkänt rördragningen men vi "byter tjänster" så jag kommer inte att få någon faktura! vad göra då?

Då går det inte, ingen elektriker kommer nånsin ge papper på ett svartjobb.

Vad ska du ha "dokumenten" till?

snaggletooth skrev:
Vad ska du ha "dokumenten" till?
CE-märkning? :)

pnilz1 skrev:
Då går det inte, ingen elektriker kommer nånsin ge papper på ett svartjobb.
Hur funkar det med ansvarsdelen när en behörig elektriker har gjort en installation svart/utan faktura då?

På svartjobb gäller bara RH garanti.....det är liksom själva grejen med svartjobb...billiga utan dokumenterat ansvar, ska det inkludera ansvar så är det inte billigt längre för var ska man hitta pengarna för att åtgärda ev fel?

Ansvarsdelen? Som fastighetsägare är det du som ansvarar för din elanläggning, att den är i ett säkert skick, sen om du väljer att anlita svart eller vit elektriker för detta ändamål spelar ingen roll, huvudsaken är att det blir fackmannamässigt gjort.

Jag har själv ritat all eldragning & haft några på jobbet som tittat/kontrollerat elritningarna.
Men jag vill ha en behörig elektriken som kopplar det pga försäkring & inte minst säkerheten!
"Svart", gratis eller hjälp av,hur man nu vill uttrycka de, jag har hjälpt personen i fråga tidigare som nu tänkte hjälpa mig & han kollade på dokument att skriva på men det enda han hittade på var Föranmälan & färdiganmälan elinstalationsarbete!

Den det är alltså så att om han faktureran mig två timmar är ansvarsbiten löst!

Tillägg:
Kankse skulle ändra ansvarsbiten till försäkringsbiten?
Efter att jag läste snaggletooht inlägg

Redigerat:
Om elektrikern har egen behörighet så gör det ju inget om han gör jobbet utan betalning eller byte av tjänst osv men om han/hon är anställd under någon annas behörighet så är det kört.

När han driftsätter så ska han mäta, prova och dokumentera, detta oavsett hur betalningen sker.
Så de dokument du ska få är provningsprotokoll och gruppförteckning.

WATTisPOWER skrev:
När han driftsätter så ska han mäta, prova och dokumentera, detta oavsett hur betalningen sker.
Så de dokument du ska få är provningsprotokoll och gruppförteckning.
Men som sagt, funkar bara om behörighet är inblandad på rätt sätt, antingen egen eller genom en firma. Alla andra alternativ är ju olagliga och dokumentation värdelösa.

Glufsglufs skrev:
Men som sagt, funkar bara om behörighet är inblandad på rätt sätt, antingen egen eller genom en firma. Alla andra alternativ är ju olagliga och dokumentation värdelösa.
På vad sätt blir ett provningsprotokoll och en gruppförteckning värdelös om jobbet görs svart utan behörighet?
Huvudsaken är att provningen görs korrekt.

WATTisPOWER skrev:
På vad sätt blir ett provningsprotokoll och en gruppförteckning värdelös om jobbet görs svart utan behörighet?
Huvudsaken är att provningen görs korrekt.
För att om något händer och ett försäkringsbolag blir inblandat så finns det många anledningar till att neka ersättning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.