Glufsglufs skrev:
Japp, det går utmärkt att ha en jordfelsbrytare på en gammal anläggning där inte allt är jordat. Fast den heter vad den heter så är den inte beroende av jord, eller rättare sagt det behövs inte jord ute i anläggningen för att en JFB ska fungera korrekt. det du kanske bör göra om du har småbarn (som vill pilla och peta på allt möjligt) är att byta ut gamla uttag till petsäkra uttag, dvs uttag där man inte kan peta in något i ena hålet bara.
Precis. Det vore nästan bättre om vi gjorde som de engelsktalande och rörde oss bort från jfb ("ground fault interrupter") till "felströmsbrytare" (de säger "residual current device") eller dylikt.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja med "större" så menade jag 30-50-100 lägenheter i ett svep, inte all el i en lägenhet. Och jag har ingen direkt erfarenhet av det, skall sägas, jag har inte bytt hela installationen i 20 lägenheter (eller ens en lägenhet heller för den delen) :) Det är vad de firmor jag arbetat med på bla Ericsson har sagt.

Om det inte är sant i i det hela så har de (och naturligtvis även du) all heder av det, infällt är ju att föredra. Men sedan kan det naturligtvis kärva ihop sig något så in i h-vete om man byter :) och då kan det bli lättast/billigast att det slutar med åtminståne något utanpåliggande ändå.
De renoveringar jag jobbat med under de senaste 10 åren har varit hus med mellan 50-200 lgh och där det varit elbyte eller kompletering med grupper så har vi där det går gjort det infällt. Tar ju i regel längre tid att spika kabel eller sätta list och pula från central ut till dit det ska än att dra runt lite tråd i rören. Men där det är stopp så har man inget val men det är sista åtgärden efter att man försökt få i tråd, dammsugit igenom snöre, använt stålfjäder osv.

"I stand corrected". Finns inget bättre sätt att få fram rätt information än att skriva fel. :)

lars_stefan_axelsson skrev:
"I stand corrected". Finns inget bättre sätt att få fram rätt information än att skriva fel. :)
Så sant, så sant :D

Göran.W
Det är väl bostadsrätts föreningen som ska stå för byte av el kablarna som ligger i väggarna om dom är dåliga.

Göran.W skrev:
Det är väl bostadsrätts föreningen som ska stå för byte av el kablarna som ligger i väggarna om dom är dåliga.
Både ja och nej, trådarna tillhör föreningen om man säger så men om det inte görst en genomgående elrenovering i hela föreningen så får man ju själv fixa det om man vill och sen är det så att man som boende är ansvarig för anläggningen, ett mysko gränsfall gällande det där då man bara äger rätten att bo i en yta och vissa delar tillhör "kollektivet" så att säga.

Tror Lars-Stefan syftar på rören till stigarledningen.. Man kan kanske använda den men då få maximalt 16 À i källaren vilket inte är någon höjdare.. Det vanliga är att borra upp alla genom trapphuset och gå in med 5G6 så man kan få den huvudsäkring man önskar och har lite marginal för framtida behov.

Glufsglufs skrev:
Om elektrikern stöter på ett totalt rörstopp och röret absolut inte går att använda så kan han självklart (mot extra betalning så klart) fräsa in spår i väggar och tak för att "fälla in" nya rör. Det måste ju då sen lagas så klart och det gör inte elektrikern.

Japp, det går utmärkt att ha en jordfelsbrytare på en gammal anläggning där inte allt är jordat. Fast den heter vad den heter så är den inte beroende av jord, eller rättare sagt det behövs inte jord ute i anläggningen för att en JFB ska fungera korrekt. det du kanske bör göra om du har småbarn (som vill pilla och peta på allt möjligt) är att byta ut gamla uttag till petsäkra uttag, dvs uttag där man inte kan peta in något i ena hålet bara.
Petskydd räcker inte! Det måste vara kontaktbrunnar också, för att bli barnsäkert!

Petronille skrev:
Jag är intresserad av att köpa en lägenhet som har en del renoveringsbehov, bland annat behöver elen dras om. Dvs den är bara jordad i badrummet, och har gammalt proppskåp. Jag antar att man behöver jorda hela anläggningen och skaffa jordfelsbrytare, och så vet jag inte hur det funkar det här med trefasel. Är det något som hela föreningen byter till eller gör man det individuellt? Det är en liten förening där några lägenheter är helrenoverade och har dragit om elen enligt mäklaren, men han kunde inte svara på frågan om faser.

Nu undrar jag om någon vänlig själ här kan svara på:

1. vad kan det kosta att dra om elen så att den blir så säker etc som möjligt? Det är en fyra på drygt 100 kvm och ledningarna måste ligga i väggarna, absolut inga synliga fula plastlister vill vi ha. ;)

2. Kan någon dessutom förklara något om det här med skillnaden mellan olika faser och vad det har med jordning att göra så vore jag överlycklig - har försökt läsa på nätet men inte blivit så väldigt mycket klokare. Ofta ser man i lägenhetsbeskrivningar att föreningen ska byta elstigare eller byta till trefasel etc, därför vill jag gärna veta vad detta innebär mer precis, dvs vilka fördelar det ena eller det andra har. (Fördelarna med jordning förstår jag. :rolleyes:)
Om Du kan berätta vilket år huset är byggt, så kan vi nog lättare lista ut vilken typ av ledningar som finns i väggarna!

305 skrev:
Petskydd räcker inte! Det måste vara kontaktbrunnar också, för att bli barnsäkert!
Köper man uttag för svenska marknaden med petskydd så är det också djupa brunnar, det går liksom hand i hand för just gällande brunnarnas djup så har vi restriktioner från myndigheter så det är inget man egentligen behöver påtala. Däremot så finns det uttag utan petskydd (fast med brunnsdjup).

305 skrev:
Om Du kan berätta vilket år huset är byggt, så kan vi nog lättare lista ut vilken typ av ledningar som finns i väggarna!
Spelar kanske inte så stor roll om det är jordningen TS är ute efter i första hand. Elektrikern lär ju upptäcka om det är torra trådar eller fuktionsdugliga så det räcker med att bara peta med jord, fast om man ändå ska ha i jord så kan man lika gärna dra om allt, det är ju inte så mycket merkostnad i materialet och tiden tar ju detsamma. Kvalliten på tråd är i regel detsamma på 50 tal och framåt. Efterkrigskabeln på 40-talet är inte så bra och de ännu tidigare tjär och tygkablarna är ju bara blaha blaha.

Men som skrivits tidigare så är ju en bra start att sätta dit en JFB till att börja med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.