Hej

Jag har uppgraderat husets elcentral med en normcentral och 3 jfb. Jord är dragen till alla husets uttag.

1 jfb för alla grupper på ovanvåning.
1 jfb för alla grupper källare + trefas utomhus.
1 jfb för kyl oh frys.

Detta är utfört av elfirma.

Jag har en liten bod/ verkstad i hörnet på tomten som har ett gammalt proppskåp installerat.

Säkerligen inte av elfirma ( fanns när jag köpte huset )

För att driva detta så är det en trfeaskabel dragen till huset, med en handske till uttag på utsidan yttervägg.

Efter elen i huset uppdterades så bröt jfb när jag kopplade in handsken och slog till boden/ verkstadens elcentral.

Jag kikade i centralen ( den gammla i boden ) och såg att nollskena och jordskena var byglade, då är det väl inte så konstigt att den bryter.

Att separera nollskena och jordskena genom att ta bort byglingen löste problemet.

Det är installerat belysning och enfasuttag i boden och den används till belysning när jag servar motorsåg t.ex.

Missar jag något vitalt här ( säkerhetsmässigt ) om man bortser från gammal elinstallation osv, i boden?

Har du nolla och jord i kabeln som matar centralen? Annars bör du omgående sätta tillbaka bygeln

Handske? Gammalt semko17-don (de fyrkantiga 25A / ovala 16A) med bara 3-stift? Då ska du absolut inte ansluta boden utan att byta uttaget först! Är det däremot en med fyra stift eller en CEE 416/432 ska du bara se till så att kabeln har fem ledare med korrekt ansluten jord & nolla (och faser förstås). För övrigt bör man ändå absolut byta ut alla gamla semko17-don i vilket fall som helst.

strevert skrev:
Efter elen i huset uppdterades så bröt jfb när jag kopplade in handsken och slog till boden/ verkstadens elcentral.

Att separera nollskena och jordskena genom att ta bort byglingen löste problemet.
Av detta låter det troligt att kabeln till boden är en femledare, med ett fempoligt CEE-don, dvs separat jord och nolla hela vägen. Detta under förutsättning att JFBn (oftast) löste ut direkt när du satte i handsken, och att lyse och uttag fungerade normalt (230 V, ingen annat) efter att "problemet lösts". Om däremot JFBn löste först efter att en förbrukare anslutits i boden så är det fel.

Så när du verifierat att kabeln är en femledare och är korrekt inkopplad så har ditt första "test" av JFBn också inneburit ett kontinuitetstest av skyddsjorden :) Det bör då vara helt i sin ordning, även om jag givetvis skulle kontrollera alla uttag etc i boden.

Man missar alltid att få med all relevant info...

Kabeln från huset och likaså uttaget på huset har 5 ledare, separat nolla och separat jord. Rött runt uttag med 5 stift varav ett grövre till jord.

I boden finns en brytare mellan elskåp och inkommande kabel. Jfb bryter när jag slår till denna ( dvs jord och nolla kopplas ihop i skåpet med kabeln.

230v har jag mätt upp i uttagen.

Då är ju allt som det skall, förrutom gammal el då såklart, men det blir en annan historia.

Tack för svar!

Hoppas att det sitter ett riktigt intag på boden så att du inte kör kabel med hane i bägge ändar.

Hoppas att det sitter ett riktigt intag på boden så att du inte kör kabel med hane i bägge ändar.
Nackdel med det?

Det sitter en dosa med vipp brytare ( vet inte vad det heter exakt ) i andra änden där kabeln är fast installerad.

En brytare med kabelstump och en stickpropp monterad?

Från en handske till en kabel på 20m in till en brytare, sen vidare till elskåpet i boden.

Men det spelar ingen roll, frågan är besvarad.

Tack

Rikard Ågren skrev:
Har du nolla och jord i kabeln som matar centralen? Annars bör du omgående sätta tillbaka bygeln
Om det vore så illa att det är en fyrledare där, så hjälper det inte att "bara" sätta tillbaks bygeln. Ty i så fall, så torde PEN-ledaren sitta fel i matande ända (omkastad PE och N). Ty om JFB bryter med bygling, men inte utan...

Fast detta borde ju en elektriker kunna bättre än mig...

Han menade nog att bygeln bör sättas tillbaka i säkerhets synpunkt. Inte för att det skulle lösa några problem.

Men det är en femledare från huset till boden.

strevert skrev:
Han menade nog att bygeln bör sättas tillbaka i säkerhets synpunkt. Inte för att det skulle lösa några problem.

Men det är en femledare från huset till boden.
Om det med ovanstående omständigheter, hade rört sig om en fyrledare, så hade den åtgärden naturligtvis varit otillräcklig ur just säkerhetssynpunkt!....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.