Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i höstas, snabbt konstaterade jag att två vägguttag i vardagsrum inte fungerade men gjorde inte mer med det. Nu behöver jag dem och började forska lite, det visar sig att dessa är kopplade via en lampknapp på vägg.

Lampknapen har Svart och Brun ledare.

I dosa för uttag kommer det in gul/grön, blå, svart och brun.

Blå är skarvad direkt i uttaget och går vidare, svart och gul/grön går direkt vidare och brun kopplad till uttag. På samma vägg sitter ett uttag som ej är kopplat till lampknapp utan fungerar direkt, gissar att det är svart/blå som går vidare till det ?

Hur gör jag lättast för att få mitt vägguttag är aktivt hela tiden ?

Tack på förhand !

Behövs lampknappen till någon lampa? I annat fall kan Du byta ut densamma mot en koppingsdosa/skuvat täcklock.

Verkar som du har både en fast och en styrd fas i uttaget.
Brun är styrd via brytaren och svart är fast fas.
Koppla in den svarta på uttaget oco isolera den bruna.
Eller varför inte byta uttaget till ett 4-väg med både styrd och fast fas i?

305 skrev:
Behövs lampknappen till någon lampa? I annat fall kan Du byta ut densamma mot en koppingsdosa/skuvat täcklock.
Skulle man kunna koppla bort knappen och sätta en Wago bakom så länge ? Vi skall inom en snar framtid göra om all el i detta rum

Jef skrev:
Skulle man kunna koppla bort knappen och sätta en Wago bakom så länge ? Vi skall inom en snar framtid göra om all el i detta rum
Visst kan man det. Men det är ännu enklare att sätta en bit rejäl tejp över knappen, så att ingen stänger av den av misstag...

Jef skrev:
Ja, om ni ändå ska göra om elen så vill jag säga att ni kan koppla in tändtråden till uttaget direkt ihop med fasen. Men om det finns risk att det dröjer något år så tycker jag att det ska göras ordentligt.
(Vilket förmodligen inte är så svårt att lösa heller.)

//Patrik

Jef skrev:
I dosa för uttag kommer det in gul/grön, blå, svart och brun.
Blå är skarvad direkt i uttaget och går vidare, svart och gul/grön går direkt vidare och brun kopplad till uttag.
Är uttagen jordade? På din beskrivning låter det som att skyddsjorden går förbi utan att vara inkopplad.

Bo.Siltberg skrev:
Är uttagen jordade? På din beskrivning låter det som att skyddsjorden går förbi utan att vara inkopplad.
Vilket ju kan vara, exakt som det ska vara, i fall de rör sig om "isolerad miljö"...

Bo.Siltberg skrev:
Skyddsjord går bara förbi. Finns inga uttag med jord i detta rum (vardagsrum).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.