Byggahus.se

fråga om egenproducerad el och lagring av den

1. R
    Medlem Nivå 6
    Släpp ditt koncept och satsa på antingen http://www.whispergen.com/main/dcwhispergen/ eller någon av de tyska vedpannor, som även tillverkar el. Det finns någon båttråd om detta på byggahus.Vedpannan värmer upp huset och tillverkar el till lampor. Man behöver tillgång på ved, pellets eller kol.

2. M
    Medlem Nivå 4
    roligt att läsa men när det kommer till whispergen så var det inte det som de hade testat och det gav runt 90-100kWh om året i el så med dagens elkostnad så behövdes det en livslängd på ca 150år innan den går ihop ?? och då köper jag heldre 1kvm solceller som ger samma energi på ett år för runt 3000-3500kr men det är en annan sak

när det kommer till dieselgeneratorer så går en hel del energi ut i avgasröret och i normala fall så tas inte det tillvara på då man ändå har problem att göra sig av med värmen som oftast inte är välkommen utan mer ett problem men det går att göra en vattenmantel på avgasröret så man tar tillvara på den värmen och jag tror det var på grönland där de använde dieselgeneratorer som den enda elkällan och där hade de en verkningsgrag på runt 90-95% på den anlägningen men då tog de tillvara på all värme som de kunde också

sen är det inte så svårt att hitta hygliga generatorer bara 5min sökande hitta jag en del (många för 60Hz) men även dessa
    http://docserver.teksanjenerator.web.tr/doc/query.aspx?site=0&code=TTD42MS5A0510-TR
    http://docserver.teksanjenerator.web.tr/doc/query.aspx?site=0&code=TTD1425MS5A0510-TR
    http://docserver.teksanjenerator.web.tr/doc/query.aspx?site=0&code=TTD2280MS5A0510-TR

sen är de två sista inte för hemmabruk om man säger så

men jag är inte helt klar med vad skilnaden är mellen kVA och kW då jag trodde det enbart var en fasfötjutning men det är ganska så stor skilnad i effekt där

och min grundfråga var att använda batterier för att buffra så den källa man har inte behöver gå konstant och slippa förluster i transformatorer mm utan köra direkt från en 400V generator till en batteribank och sen var också frågan för billigare energi att använda biomassa i olika slag för att driva antingen en stirlingmoto eller en ångmotor eller en gengasmotor då energiinehållet i biomassa är mycke mer prisvärt än i diesel sen så tycker jag att man kan räkna lite mer vänligt på dieseln och säger man att det är ett jordbruk eller skogsbruk så får man lyfta momsen och då det används i en motor som inte körs på allmän väg (hur nu en generator skulle kunna användas som fordom) så är det ok att använda gröndiesel som är lite billigare så priset kan bli 10-11kr/l iställe för 14kr/l

och som i undersökningen som länkades till ovan så kostar det att få fram el så räknar man på att det kostar 1-5miljoner kronor att få fram el till ett hus så får man en ordentlig anlägning för de pengarna och en jävla massa diesel med innan kalkylen inte går ihop

säg att det kostar 1miljon mer att dra fram el än att bygga en sådan anlägning och vi räknar på 75% total verkningsgrad och av det är bara 1/3 el på dieseln så kan ingen säga att jag är generös med beräkningen så säger vi 10kr/liter gröndiesel så får man ut 2,5kWh el och 5kWh värme totalt 7,5kWh och där har man en lägre energikostnad än om man kör direktverkande el i kWh/kr då det inte är lätt att komma under 1,33kr /kWh energi i dag och oljebyten och underhåll kompenseras av de fasta konstnaderna som elbolagen har så fast man eldar ved för värmen och man bara ska ta ut el så blir det 4kr/kWh (utan kompletering av sol och vindenergi) så behövs det att man använder 100kbm diesel för att ens komma upp i framdragningsavgifterna som skiljer och för att gå jämt ut mot de elpriset som gavs här innan på 180öre +7000kr i fast avgift så får man göra en uppskatning på en el förbrukning och när elen inte är för värme alls så är 10MWh/år ganska rimligt så blir det 4kbm/år i diesel så den första bufferten blir 25år och under den tiden blir det 175kkr i fasta avgifter och med samma elpris så betalas 450kkr till elbolaget så efter 25år och med dagens pris så har vinsten sjunkit till 625kkr så det skulle behöva runt 70år för att få kalkylen att gå ihop om priserna förblir som idag med undantag på underhålls kostnader men då har jag inte räknat med alls energin från sol och vind som gör att tiden för att få en kabel att löna sig blir långt mycke längre än i detta räkneexemplet

och nu var det biobränsle jag ville att det skulle rikta sig till med ett energipris på mellan 50-150kr/MWh och inte diesel med ett energipris på 1000-1400kr/MWh som ska förvaltas för olika energiformer nämligen el och värme

3. M
    Medlem Nivå 4
    sen tycker jag att miljöaspekten inte är en del som försvarar att dra el då här i uppsala så behöver vattenfall om jag minns rätt redan vid +7C koppla in oljebrännare för att klara fjärvärmebehovet och det känns inte direkt miljövänligt och sen bör tilläggas att vattenfalls anläggningar i polen släpper ut lika mycke koldioxid från sina kolkraftverk som hela sverige som nation släpper ut inklusive alla transporter och all industri och allt som producerar koldioxid så är det bättre att använda brunkol från vattensfalls anlägningar i polen som har förluster i kablarna än att använda ren och lågsvavlig diesel som styrs bra och enbart används i undantagsfall än att kolkraftverk som är mycket mer skitig och har sämre verkningsgrad och överproducerar energi för att det inte ska vara på gränsen

så att vattenfall pratar om att de är miljövänliga ger jag inte nått för då de är större miljöbov än alla i sverige tillsammans så de är större miljöbov än de som kör gamla bilar som bensinen rinner ur avgasröret då de inte säger att de tänker på miljön genom att ha en lågenergilampa hemma och det kompenserar för att bilen drar 5liter/mil

4. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Om du skall fuska med momsen på dieseln för att få ihop det så kan du lika gärna fuska med momsen på elen också..

..och var kostar det över 1 miljon att få fram el till en kåk? Det är då verkligen inte normalpriset.

5. M
    Medlem Nivå 4
    mycke_nu
    som det visasen i underlaget som länkades till i tråden så skulle de kosta 330000€ att få fram el dit och bygger man på lansbygden så kan det kosta 2miljoner kr att få fram el eller mer och bygger man så avlägset så är det inte orimligt att minst en av de som behöver el har en skogs/jordbruksfastighet men ok räknar man in momsen så får man ändå köra med gröndiesel som är billigare än på macken

men min tanke var just det med energilagring och också elpruduktion från biomassa och inte diesel som kompletering till sol och vind energi

6. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Även om man har en jordbruksfastighet så är det skattefusk att lyfta momsen på diesel för privat bruk.

Ditt exempel handlar om 11 km sjökabel i havet, det är inte precis någon typisk installation.

Vill du göra el, så sätt upp ett litet vindkraftverk och/eller skaffa solceller. Biomassa är inte speciellt realistiskt ens om bränslet är gratis.

Hur du än gör så kommer du inte att spara några pengar, men det verkar ju inte heller vara ditt mål.

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Har du någon info om de anläggningarna? Det låter orimligt högt, men det kanske var mycket stora anläggningar. Dessutom bor du inte på Grönland och har därför troligen inte nytta av all den värmen.
    Om du skall ha 400V likspänning i huset måste du nog designa dina egna förbrukar också. Om du skall växelrikta det så får du förluster hur du än gör. Skall du ha en biobränsledriven generator är antagligen gengas det som kan bli effektivast utan att bli orimligt dyrt. Möjligen kan du få billig el på det sättet, men det kommer inte att vara ett underhållsfritt system. Du kommer inte att kunna få speciellt mycket underhållsvärme i huset när du reser bort till exempel.

Det är sant, jag är däremot skeptisk till Findus som pratar om att koppla ifrån en redan befintlig anslutning till elnätet. Och som sagt är det ett extremfall att det blir så dyrt med anslutning till elnätet.

Det finns driftpunkter för dieselgeneratorer där 25% och däröver blir till el av instoppad diesel. När du skall gå via mellanlagringen i batterier ser dock siffrorna inte lika roliga ut. Om du skippar batterierna kan du vid enstaka tillfällen komma högre i verkningsgrad, men i det långa loppet blir det sämre. Att elutbytet i det långa loppet skulle bli så mycket som 25% tror jag inte på vare sig med eller utan mellanlagring.

Om man betalar 7000 kr i fast avgift för el och 180 öre / kWh skall man se över sitt avtal, för så mycket behöver det inte kosta. Jag har 2600 kr / år i fast kostnad. Medelpriset per kWh för 2010 var 149 öre/kWh med min "förbrukningsprofil". Jag använde 8794 kWh under år 2010, och jag värmer huvudsakligen med direktel.

Som en rolig grej kan jag förstå att man vill skapa sin egen el med vind- och solenergi även om jag betvivlar att man sparar pengar på det i längden jämfört med att köpa el från nätet. Med finurliga hembyggda lösningar går det kanske att spara på det. När det kommer till dieselgenerator är jag däremot helt övertygad om att bara dieselkostnaden kommer att överstiga vad elen kostar från nätet. Biobränsledriven generator är en rolig grej, men även om man lyckas få det billigt i pengar så är det inte lika praktiskt som el från nätet.

Erik

8. P
    Medlem Nivå 9
  9. M
    Medlem Nivå 4
    de länkarna jag länka till var en liten generator och två stora och där ser man vilken skilnad i effektivitet det är men även de små har en ganska bra verkningsgrad på både del och fulllast men det är ju en bra motor på de med

och som sagt det är beroende på hur man ser på saker men har man en elanslutning från början så går det att göra el själv men att klippa kabeln är kanke inte det bästa men har man inte el framdragen och skulle få en del framdragningskostnader så är det ju en annan sak

sen när det kommer till gengas så beror det mycke på hur man renar gasen mm då många som gör sådanna är mer för att få det att funka och det inte gör nått man får riva motorerna för rengöring mm men det finns i allafall i usa riktiga anlägningar som är byggda för att dunka men då är det ganska så dyra men det betyder inte att man inte kan göra en anlägning själv för att rena bra men då är det inte till en bil eller så utan blir ganska så tung och stor så det enbart är för att använda i stationära motorer

sen har man ju det med ångdrift men då behövs tryckgodkända kärl som inspekteras regelbundet oavsett om det är för låga eller höga tryck men en panna som det eldas i med ved och sen kan man ta ut energin i olika former som en kolvmotor eller många olika typer av turbiner och utvinna värme genom en kondensator efter det

10. A
    Medlem · Nivå 19
    32 kW är en liten generator? Bränsleförbrukningen finns inte angiven för lägre last än 50%. Vid 50% last får jag verkningsgraden till 31%. Den levererar då 23 ampere 400 volt trefas. Du får ha en ganska stor packe batterier för att ta emot laddningen. Skall du bara likrikta och ladda rakt av som du skriver så skall spänningen vara på 565 volt och den måste acceptera att laddas med 28 ampere. Mot slutet av laddcykeln sjunker strömmen varvid även elverkets verkningsgrad sjunker. Dessutom blir det som sagt förluster i själva laddningen. Du lurar inte i mig att dieselgenerator blir billigare än köpt el annat än i sällsynta specialfall med extremt hög kostnad för att dra kraftledningen.

Ångmaskiner är häftiga och jag skulle gärna ha en sådan som leksak hemma. Om jag är tvungen att elda med ved för att få el känns det dock som att en stor del av poängen med elektrifiering av hemmet går om intet. Då verkar det bättre att värma huset direkt med ved och sedan använda gasol till belysning.

Erik

11. M
    Medlem Nivå 4
    nu kanske jag dumförklarar mig själv här men är inte 400V i trefas en mer utjämnad kurva med samma ström som en fas med 230V då jag fick för mig att 400V i topp blir ett snitt på 230V i en sinuskurva och likriktar man det med trefas så får man väll en kurva som gungar mellan 380-420V eller liknande och då likspänning eller är det helt fel och jag vart kommer 565V ifrån då det väll inte är 400V per fas eller har jag rört ihop det helt nu??

och när det gäller allt som har med värme att göra så är ved ett bättre alternativ både ekonomiskt och miljömässigt då det är CO2 neutralt med men många saker kräver el från belysning och datorer till det mesta i hemmet då jag gissar på att många inte skulle villa laga mat på vedspis men ok gasspis kan ju gå men fast man använder gas för matlagning så är de flesta ganska så bekväma och vill ha rinnande vatten hemma och då behövs en pump för det och kunna använda tv och dator och disk/tvätt maskin och kanske lite borrmaskiner och liknande förutom lyse då det inte är så bra ljusutbyte på gaslampor och lite jobbigt att tända förutom att jag inte skulle villa ha gasledningar med tryck i till alla utrymmen som jag kan tänkas villa ha lyse i

och det är ju också det att elpruducerande delarna ska kunna kompletera varan vilket blir svår annars med

12. A
    Medlem · Nivå 19
    både 400V och 230V är effektivvärde eller RMS (kvadratiskt medelvärde). Dessa används för att de är praktiska att räkna med. Mellan fas och nolla har du ett effektivvärde på 230V vilket innebär en toppspänning på 325V. Mellan två faser har du ett effektivvärde på 400V vilket innebär en toppspänning på 565V. Vid likriktning med glättning får man en likspänning som ligger nära toppspänningen på sinuskurvan. Omvänt innebär det att du måste ha en likspänning på 325V för att kunna skapa en sinusvåg med ett effektivvärde på 230V.

Jag menade att folk är bekväma och vill ha el i vägguttaget utan besvär. Om man måste gå ut och elda i ångpannan i uthuset för att få el är det en sämre komfort än att använda gasljus och andra alternativ till el.

Erik

13. H
    Medlem Nivå 1
    Villaolja är "grön diesel" och är okej att använda till stationär utrustning. Och därmed motorgenerator.

Dom flesta förbrukare klarar DC spänning (325 V) utmärkt eftersom sådant som t.ex spisar är rent resistiva, induktionshällar är switchade vilket likriktar som första steg oftast, samma med datorer och laddare. Däremot så blir det inget bra för elmotorer avsedda för AC.

Ett exempel på att nyttja dieselgenerator maximalt finns på National Science Foundation:s polarstation i Antarktis. Wikipedia: Amundsen–Scott South Pole Station, Elevated station (2003–present)

Buller kan man lösa med att ha separat byggnad under mark för driftrummet.

14. findus42
    Medlem · Nivå 20

Stort hus...

och mycket är redan gjort.
    Solceller för belysningsel finns. Luftsolfångare (se 24volt.eu. Kostar kaffepengar att slå ihop) står för uppvärmningen från halva mars tom hela oktober. Vent, värmeväxlare. Kompletterar med vedeldning i kamin. Har gratis ved av orsaker som jag inte går in på här. Det kommer jag att ha under överskådlig tid.
    Sedan jag började jobba på lösningar för att få ner elbehovet så har förbrukningen mer eller mindre försvunnit under sommaren. Men är ungefär densamma på vintern. De fasta kostnaderna för elabbonemang har ökat steg för steg och de rörliga skenar. Sammantaget så betalar jag mycket mer nu än från början då allt gick på el. När den fasta avgiften är hög (25A) så stiger kostnaden per kw ju mer jag sparar.

Det som nu återstår att lösa är varmvatten och det lilla glappet i solvärmen/elen under vintern. Elbolagen kommer synbarligen att justera villkoren så att jag aldrig får frukten av mina besparingsåtgärder. Syftet med dieseln är inte att försörja hushållet med all el och värme. Det finns många andra ben att luta sig emot. Och flera kan det bli (pellets).
    Som vi uppenbarligen kommit fram till hittills så är diesel ett vettigt komplement under förutsättning att värmen behövs.

Avemo/Erik "Kan du ta till vara 70% av värmet i avgaserna innebär det att 48% av dieselns värmevärde blir till nyttig värme.
    Det ger en totalverkningsgrad på 69% om du har nytta av all värme. Vid ett dieselpris på 14 kr / kWh får du en energikostnad på 2,07 kr / kWh för endast dieseln. Därtill kommer investeringen och underhållet.

Värmen behövs när solen inte skiner på vintern. Förhållandena skiljer sig inte så mycket från Grönland som man kan tro.

Varför nu pellets och diesel, istället för gratis ved och t ex gengas.
    Det hänger på att det måste gå att räkna med att ha ett liv vid sidan av energipysslet hemma.
    Ved och gengas är kul. Det finns ingen anledning att låta bli, men när orken tryter eller annat upptar ens tid (t ex arbete för pengar) så kan alternativ som går att automatisera i hög grad göra att det rullar på utan att det är nödvändigt att driva systemet med el från nätet.

Investeringkostnaderna är för övrigt högst överdrivna. Den som är kreativ kan komma undan rätt billigt.
    Det som framför allt gör skillnad är lite eftertanke vid förbrukningen.
    Återigen så påminner jag om att avsikten inte är att producera all energi med diesel. Utan endast att skarva till det som fattas efter andra lösningar. För 7000 i fast avgift för el kan jag få rätt mycket diesel-standby. Huvuddelen av energin kommer ändå att komma från gratis ved, och kanske i framtiden från pellets, på vintern.
    El-ugn och tvättmaskin är de enda tunga förbrukare som finns kvar.

VH/Findus

PS.Sidospår...
    Har funderat på mer systematiskt användande av vedspis. Det jag har emot dem är vedhanteringen i köket och svårigheterna att få det tillräckligt enkelt. Att ugnen i de vedspisar jag eldat i under åren fungerat bra talar för det.
    Frågan är nu om det fungerar att elda vedspisar med pellets i korg? Vedhanteringen försvinner då och kanke kan enhetlig bränslehantering göra det tillräckligt enkelt.
    Någon som har några erfarenheter? DS.