L
Lasse Kongo: [citat] Mjo. Elektroniken funkar nog. Och tanken har slagit mig. (Typ meka bort kontaktbleck, plast och sånt till gamla kontakten på termostaten, klämma på kabelskor på kablarna + ngn sån här kontakt kanske? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-024-16&toc=0) Men det får nog bli den lösningen först om det visar sig bli några problem med att få upp givaren. :)
17 svar · 15,2k läst
·
Micke78
Micke78: jag har lyckats med det bästa alternativet, fått tag i en förpackning av likadan plattor inköpa i samma tidsperiod. Så nu struntar jag i robust, utan knackar bort ett par plattor och gör rätt. Uttagen hade behövt täcka 12,5cm i höjd och 10,5 i bredd
21 svar · 5,3k läst
raveper
raveper: En snygg utanpåliggande installation är ju en fröjd för ögat.
17 svar · 3,1k läst
R
Räv3n: [citat] Största brandrisken ÖVERLÄGSET är spisen i en bostad. Folk som glömmer att slå av plattan eller bränner på fettet/oljan i kastrullen så det tar sig i fläktsystemet. http://svt.se/2.22620/1.2332374/frysta_ror_allt_storre_problem Frysta rör är ett helvete för försäkringsbolagen..
20 svar · 3,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det är sällan man har en elritning (alltså över själva dragningen) till småhus. Och en sådan ritning visar trots allt inte var rören är dragna, utan bara hur dom är "kopplade" till varandra och nääästan var dom ligger. Jag tycker du planerar för ett helt onödigt jobb. Se till att ha en korrekt och uppdaterad gruppförteckning istället, dvs vilka säkringar som matar vad och
1 svar · 3,6k läst
electrocuted
electrocuted: då hotar man kvinnofolket med pisk från en styv EKRK... ;)
19 svar · 2,9k läst
R
R_Strandberg: Detta påminner lite om när jag i veckan kompletterade en villa som vi trådade och kopplade alla dosor i feburari. Fick inte ihop det i en trapp med två korskopplare och två stycken dubbeltrapp. Det var helt enkelt för få mellantrådar dragna.. Efter jag ritat upp allt stort och tydligt på täckpappen som ändå låg på golvet fick jag klart för mig att vi tänkte sparkoppla ena
22 svar · 4,1k läst
O
Oldfart: Den ursprungliga planen var precis två IKEA Pult. Det var när jag köpt dem och konstaterat dels att de byggde 5-6 cm extra och dels att plåtdistansen var ganska vass och antagligen lämnar fula märken i taket. Kikade även på "Lock" (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80119260) men den är nästan likadan och har samma problem. Att de inte lyser så mycket spelar inte så stor roll
5 svar · 7,7k läst
Y
yxis: Det kan ju inte vara större krav på att isolera biledaren än att typ isolera hela skalet på en såndär okrossbar dosa av metall...
29 svar · 11,6k läst
Y
yxis: Avstörningsfilter i kyl/frysen (ifall den var inkopplad) kan ge läckströmmar tillräckliga för att ge de där spänningarna. Se upp för de röda ledarna! Förutom galenskapen du stött på där både fas och nolla var röda (!!!) så kan röd enligt reglerna BÅDE vara skyddsjord ELLER tändfas. Om man letar i arkiven här så hittar man trådar om elolyckan där en man dog av ström från
7 svar · 31,8k läst
Bricco
Bricco: Du kan ju alltid skaffa större trafo på tex kjell.com för 129kr (105w).
6 svar · 3,8k läst
Y
yxis: Jag är tveksam till om en allpolig omkopplare duger. Rent subjektivt känns det som att du skulle behöva en såndär nödkraftomkopplarbrytarmojäng för att det ska bli en laglig koppling. Eller duger den allpoliga brytarens isolationsnivå för att det här ska anses vara en säker installation? Jag skulle inte vilja skruva i installationen på ena ingången till den allpoliga brytaren om
11 svar · 2,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vagnen är en vagn och en byggnad är en byggnad. Jorden indelas i fastigheter. :)
7 svar · 4,9k läst
Y
yxis: Om man mäter med vissa spänningsprovare mot platta hålet = skyddsjord så löser man ut eventuell jordfelsbrytare... Iofs är det bra att testa att jordfelsbrytaren fungerar, men man bör vara medveten om risken med att mäta såhär...
8 svar · 4,8k läst
·
L
L. Mäkinen: När jag jobbade inom elkraft så hade vi en abonnent som hade för klen spänning. Där var det en sommarstuga som blivit permanentbebodd och utrustad med fler prylar än glödlampa och radio. Första tanken var att montera en "booster" hos dem, men vi kollade ledningen från trafon och konstaterade att ett tvåfassystem med 3km långa ledningar i järn som varit 6 kvadratmillimeter 50 år
20 svar · 19,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: En spis modell äldre går att hålla liv i ganska länge då kokplattorna finns att köpa lösa för en ganska human peng.
7 svar · 2,0k läst
R
Räv3n: Vi lägger el och tele bredvid varandra i mark, så vad skulle problemet vara? De går genom samma rör vid vägövergångar. (Tryckning, styrbar, hammarborrning) Högspänning får däremot inte blandas in i samma rör...
2 svar · 3,0k läst
jarlen84
jarlen84: Problemet löst, det var felkopplat i lamputtaget. Det var jord i det hålet jag fick in kontakten...
8 svar · 2,4k läst
S
Simpsson: Tackar för era inputs! Kalkylen får omfatta en rejäl slant för ny el. Inte minst måste elen kompletteras med uttag, brytare, lamputtag, placerade lämpligt (enligt standard) för bostäder, Lite pyssel, lokalen är ett halvt källarplan, så det skall fräsas in i bef. puts/betong väggar. En ny central mer eller mindre känns i samanhanget som det lilla... En seriös elfirma bör (hoppas
13 svar · 2,3k läst
F
f91jsw: Köp från Tyskland. http://www.byggahus.se/forum/el/5959-powerport-fran-evoline.html
4 svar · 7,5k läst
Ola78
Ola78: [citat] [citat] Jag lyssnar på experterna som jobbar med detta varje dag. Då får det bli alternativet med att skära i den dosa jag har, men till nästa gång vet jag ju nu att det finns grundare dosor. Tack så hemskt mycket för hjälpen.
17 svar · 3,2k läst
·
R
Räv3n: Man kan ju undra varför de nya inte har 7 anslutningar då man ändå inte vill ansluta nollan på in och utgående i mätaren. Detta byggs bort mer och mer...
6 svar · 1,3k läst
spinout
spinout: [citat] Överens, tex. i armaturer med HF-don som genererar väldigt hög frekvens på omkring 40kHz är förekomsten högra. Därför finns också regler som bestämmer max längd av ledningar i armaturerna. [citat] Punkt 5.1 i dokument: http://www.nordel.se/files/dokument/ne1073.pdf
28 svar · 3,2k läst
R
Räv3n: http://www2.sef.se/home/sef/home.nsf/DocFiles/Hiss1-20.pdf/$FILE/Hiss1-20.pdf
11 svar · 2,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: I = 3000 / (230*3*cosfi) &#8776; 5 A. Antag max spänningsfall 2%, vilket ger Rmax = R < 400 * 0.02 / (&#8730;3 * 5 A) = 0.92 &#937;, som per meter blir 0.92 / (350 * &#8730;3) = 1.5 m&#937;, som ger ledararean 18/1.5 = 12 mm², dvs 16 mm². Med 16 mm² får du en kortslutningsström på 230 / (0.29+0.79) = 213 A, så säkring får väljas utifrån det. Räknat manuellt i all hast, så stor risk
2 svar · 1,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Fartygsränna har jag också fått lära mig att de heter. //Patrik
6 svar · 4,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Det säger väl sig självt att centralen ska hållas så ren som möjligt. Man vill inte ha en massa kopplingar där inne, det blir inte överskådligt
41 svar · 20,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Med röd tejp ?;)
81 svar · 8,5k läst
·
F
Friedrich: Skulle också föreslå dom. De är lättarbetade, men lite knixiga att få till. Väggarna ska helst vara nåt så när raka också. De finns även som dörrfoder vilket är riktigt bra om man måste förbi en dörröppning. Vill minnas att Hornbach & Bauhaus också har dessa.
2 svar · 7,8k läst
svartöra
svartöra: Det verkar ju inte vara exakt samma kabel eftersom databladet för MJAM inte nämner något om att förläggning i mark är tillåtet?
19 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.