El
Enk Projektet: Jag har ibland använt mej av en perilex propp och använt mej av spisuttaget.
Räv3n: [citat] Exakt. Man får väl knappast mata en fast installation med stickpropp..
Räv3n: Man får ju gå ner en area på anslutningskabeln så det är inte troligt att det behövs...
DjAlbert: Öm, jag skrev ju det, att det blev TN-C hela vägen. Man kopplar den 5-ledade kabeln som en fyrledare. Blå o Gul/Grön på samma skruvar i bägge ändar, och får då TN-C Fast ja var nog otydlig på detaljerna, inte ovanligt.
Rikard Ågren: elbutik.se brukar rekommenderas Jag skulle dragit en N1XV 5G6 och satt en central i vad det nu blir för utrymme
Patrick E: Var inne på samma tanke som elmont. I de flesta hus i dag med mekanisk ventilation råder ju ett undertryck, så några större mängder fuktigt luft borde ju inte komma ut vid spottarna.
snaggletooth: Det smidigaste måste väl vara att klippa Schuko-stickpropparna och sätt dyl. Perilex istället. Perilex tål högre kontinuerlig belastning än vad Schuko gör. Och att garantin skulle ryka när man klipper stickproppen är bara nonsens om någon nu skulle påstå det.
lars_stefan_axelsson: Njae, nu skall vi nog hålla isär. IT som var vanligt i norge har som sagt ingen nolla, har den det så är det per definition inte IT. Dvs ingen av ledarna har någon definerad potential mot jord. Om du "kortsluter" en av ledarna mot jord så händer ingenting, eftersom du nu bara har tvingat dess potentialskillnad mot jord till noll. Om du sedan sluter den andra mot jord så blir det
electrocuted: [citat] gör det om du vill känna dig på säkra sidan
Grottan: Men visst måste nivån vara högre än sådär? När man själv gick gymnasiet (4-årig teknisk med inriktning på teleteknik) så byggde man och felsökte kretskort med analog och digitala kretsar, programmerade assembler. Av de fyra åren var två bara teoretiska ämnen och "råplugg" medan det "roliga" kom år tre och fyra. Visst, inte var man färdigutbildad när år fyra var klart men de
hempularen: Känns som att den här tråden har drivit iväg långt från det egentliga ämnet. Jag stänger.
HenrikHuslöse: Glöm inte hantverksskickligheten! Jag betalar lätt 700 kr/timme för en skicklig elektriker som tar 10 timmar på sig mot en sopa för 350 kr/timme som tar 25 timmar på sig för samma jobb. Egentligen borde man ha mycket större prisskillnader på elektriker efter deras förmåga. Det ska löna sig att vara en stjärna.
HenrikHuslöse: Ja, den kommer att gå på 400V 50Hz. En motor för 480V 60Hz har samma förhållande mellan spänning och frekvens som en 400V 50 Hz. Precis som Prototypen skriver så kommer den dock att gå långsammare på 50 Hz och ge lägre effekt än vad som står på märkplåten. Det här kan antingen inte vara något problem alls eller tvärt omöjligt att få att fungera. Det beror helt på vad motorn
Bo.Siltberg: Din gamla spis var uppenbarligen en 400 V-spis utan nolla. Då är det viktigt att kontrollera att du verkligen har en nolla med i perilexuttaget. Det beror på om den nya spisen vill ha 400 V eller 230 V. Du måste nog lyfta på huven till den nya spisen för att se hur den ska kopplas. Mer info finns på wikin: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Bo.Siltberg: [citat] Nej, det är en vanlig missuppfattning. Man kan inte se på enbart en regel (t.ex 411.4.5 i detta fall som tillåter JFB som felskydd) och dra slutsatsen att obegränsat långa kablar kan användas. Vi har hela kapitel 43 också som handlar om skydd mot överströmmar och kortslutningsströmmar. Så det krävs en korrekt dimensionerad säkring som bryter strömmen vid
Patrik_Hed: [citat] Allt går, det är bara det omöjliga som tar lite längre tid. ;):rolleyes::cool: //Patrik
yxis: [citat] :D Jag tänkte iofs på tillgången på vit kabel för utomhusbruk ;)
yxis: Ja, det är skillnad även på rören... Åtminstone förr fanns det speciella rör att köpa märkta "rapid start" eller liknande, om man ville ha extra snabb tändning. (Jag vet faktiskt inte vad jag har för rör i mina armaturer, mer än att det är flera blandade fabrikat och alla är minst 20 år gamla eftersom de kommer från armaturerna i en butik som lades ner för 20 år sen... ;) )
Grottan: Notera att det är AC3 driftfallet (märkning på kontaktor) som gäller för start och stopp av motorer. En del matnyttig info finns här: http://www3.sea.siemens.com/step/pdfs/cc_3.pdf
toli: Lampan i kylen släcks kanske inte när dörren stängs. Kylen får arbeta mer. Grannen hade hög elförbrukning på grund av detta
ampz: Skillnaden mellan PEN, PE och N och hur dessa får kopplas via exempelvis kopparskärmen i en EKKJ är oerhört viktigt. Livsfara kan uppstå om du gör fel med detta. (Plåthöljen på apparater kan bli spänningssatta mm.) Du bör absolut be en behörig elektriker koppla in detta åt dig.
electrocuted: har installerat en 230/115v trafo på 1.2kVA (fast ansluten) hos mina föräldrar och den står alltid på, och nog blir den lite varm om man lägger handen på den även om ingen ström går genom den. så säg runt 5 watt
Bricco: Hej, Elektriker har monterat elbutiks dosdimmer i länken ovan (Xerolight). Dock brummar hela min installation kraftigt(dosdimmer, trafo, samt 12V halogen) och när jag nu kollar elbutik.se så har de tagit bort all text som jag citerade ovan och anger nu att den bara funkar till glödljus samt 230V halogen....... I lilla beskrivningen som är med står dock texten jag citerade från hemsidan så
elmont: Måste nog hålla med spiken om att kopplingsdosor är sällsynta i dag, jag kan inte minnas att jag sett/använt mer än en eller två i en vanlig villa eller lägenhet. Annat var det förr (80 -90 nån gång) då fick man ju inte koppla bakom uttag, takdosorna hade max 4 utgångar. Och så tror jag nog att lärlingarna inte vågar "gena" lika mycket som yrkesmännen, och nog går alla, som