5 603 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Behörighetsfråga husvagnsel
Starkströmsföreskrifterna gäller inte fordon inkl. släpfordon (+ en del annat).
1 kap, 2 §
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2008-1.pdf
Är nog en fråga för Transportstyrelsen....
1 kap, 2 §
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2008-1.pdf
Är nog en fråga för Transportstyrelsen....
Ligger inte husvagnar, båtar, fordon under transportstyrelsen ansvarsområde, för den typen av "fordon" gäller särskilda föreskrifter som ej ska likställas med elsäkerhetsverkets föreskrifter. Då gäller ej samma krav om behörighet som för "vanliga" elinstallationer (kraven kan vara både strängare och lättare).
Det är nog värmen elmont...
Själv är jag inte heller så snabb nu med 29 gr i skuggan och minst 100% luftfuktighet känns det som...
Men nu var ju frågan om det krävs behörighet för att göra en starkströmsinstallation i en Husvagn. Är väl ganska självklart att det är ett fordon?Nähädu skrev:
Skulle gärna villa ha svar på om det krävs behörighet att göra en starkströmsinstallation i Husvagn, Husbil, Byggbod på hjul, Gatukök-vagn eller Cirkusvagn. Sådan fall var står det?
Redigerat:
Hmmm... Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1säger att husvagnar inte omfattas, men föreskrifterna om behörighet ELSÄK-FS 2007:2 säger tvärtom och det finns ett kapitel i standarden SS4364000 som behandlar husvagnar/husbilar....?
Jag har aldrig och kommer aldrig sätta min fot i en husvagn för att dra el, så någon annan får reda ut det här....
Jag har aldrig och kommer aldrig sätta min fot i en husvagn för att dra el, så någon annan får reda ut det här....
ELSÄK-FS 2008:1 gäller inte på fordon, inklusive dragfordon såsom husvagnar. Alla "fordon" som registreras hos transportsyrelsen har ett registreringsbevis där alla specifikationer ingår. Vill man ändra på dem så måste fordonet typas om. Detta görs normalt av tillverkaren/generalagenten. Sedan, om generalagenten går med på att typa om fordonet, ja det är en annan pilsner.snaggletooth skrev:Hmmm... Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1säger att husvagnar inte omfattas, men föreskrifterna om behörighet ELSÄK-FS 2007:2 säger tvärtom och det finns ett kapitel i standarden SS4364000 som behandlar husvagnar/husbilar....?
¨jeffan skrev:Men nu var ju frågan om det krävs behörighet för att göra en starkströmsinstallation i en Husvagn. Är väl ganska självklart att det är ett fordon?
Skulle gärna villa ha svar på om det krävs behörighet att göra en starkströmsinstallation i Husvagn, Husbil, Byggbod på hjul, Gatukök-vagn eller Cirkusvagn. Sådan fall var står det?
Så länge "fordonet" är en produkt som faller in under fordonsdirektivet eller LVD så krävs ingen behörighet.
Ja, det har vi redan konstaterat för några inlägg sedan........Nähädu skrev:ELSÄK-FS 2008:1 gäller inte på fordon, inklusive dragfordon såsom husvagnar. Alla "fordon" som registreras hos transportsyrelsen har ett registreringsbevis där alla specifikationer ingår. Vill man ändra på dem så måste fordonet typas om. Detta görs normalt av tillverkaren/generalagenten. Sedan, om generalagenten går med på att typa om fordonet, ja det är en annan pilsner.
Klicka här för att svara