elmont skrev:
ampz, med komplex "apparat" menas att "apparaten" är sammansatt av olika andra "apparater" det har inget med "svårighetsgrad att göra ;)
Jag vet. Det var inte ordet "komplex" jag syftade på, utan att så många här verkar anse att bara för att centralen bygger på CE-godkända säkringar och kapslingar och är byggd enligt tillverkarnas anvisningar så skulle det inte betyda att den som helhet skulle gå igenom CE-tester.
Hade det handlat om avancerad elektronik så hade jag hållit med om det, men inte när det gäller något så enkelt som detta.

elmont skrev:
Tillverkaren måste alltid göra de tester som är relevanta för produkten.
Såvitt jag vet finns inga formella krav på testning för att kunna CE-märka en produkt. Det är väldigt väldigt bra att testa, men det finns andra sätt att verifiera att produkten är ok.

valter33 skrev:
Det är ett j-a tjat om vad man får och inte får göra.
Lagen är helt klar på vad som gäller.
Jag döpte tråden till "regelryttartråden", eftersom jag vet att inte alla uppskattar långdragna diskussioner och tolkningar av lagar och regler. På så vis kan de som tycker det är intressant att tolka och diskutera snårskogen av ibland motstridiga regler läsa tråden, medan andra slipper undan :-)

Grottan skrev:
När jag varit i kontakt med skåpbyggare för att inplacera nätverksutrustning i skåpet har dom enbart varit intresserade av i fall enheten är CE märkt eller ej, ingen dokumentation har efterfrågats utöver "konformitetsfokumentet" - är inte syftet med det dokumentet att agera "samlingsdokument" för den som köper en komponent för att bygga en produkt?
Det är VÄLDIGT många som inte förstår reglerna.

Det är t.ex. jättevanligt att inköpare kräver att komponenter skall vara CE-märkta, fast just de komponenterna inte ens får vara CE-märkta.

Som jag har sagt flera gånger: CE-märkningen riktar sig enbart till övervakande myndighet. Alla andra kan strunta i den.

Att som inköpare fråga efter CE-märke är ju helknäppt. Om en komponent omfattas av CE-märkning så är det olagligt att sälja den utan CE-märke. Frågar inköparna också ifall leverantören begår andra brott? Knappast... Så varför fråga om just detta brott?

Däremot kan certifieringsmärken (S, VDE, TÜV etc) vara intressant, eftersom då vet man ett en tredje part (certifieringsorganet) har testat komponenten och kollat att den uppfyller relevant standard. Då kan man genom presumptionsprincipen påvisa vilka väsentliga krav som uppfylls. (Man behöver dock fortfarande en riskanalys som tittar på vilka väsentliga krav som är relevanta. För nån som regelbundet bygger centraler eller byggelement med fördragna rör så räcker det ju oftast med att gjort en sån riskanalys EN gång, eftersom riskerna inte förändras särskilt mycket över tiden. Dock bör man ju ha en incidenthantering så man kan uppdatera riskanalysen om det visar sig hända olyckor.)

Ett certifikat (för S, VDE, TÜV etc) säger uttryckligen vilken standard som uppfylls. Det är inte riktigt lika bra som att ha tillgång till en komplett testrapport, men certifikatskopia brukar inte vara några som helst problem att få (i de flesta fall kan man t.o.m. söka fram informationen på certifieringsorganets hemsida).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.