Hej!

Har precis flyttat in i en ny lägenhet där det finns vanliga eluttag för tvättmaskinen. Tidigare kopplades tvättmaskinen in rakt in i en "sockerbit" i väggen men nu ska jag alltså försöka sätta på en elkontakt. :)

Jag har satt en gulgröna i mitten då jag läst att det är jorden. Men nu undrar jag ju så klart om det spelar någon roll i vilken av pinnarna man sätter den blå och den bruna?

Jag slängde upp en bild här: http://www.imglib.org/view/xMqb/Wl736dx/

Jag har alltså kopplat (från vänster): blå, gulgrön, brun.

Kommer det fungera eller dör jag om jag sätter i kontakten? :O :D

Oerhört tacksam för svar!

Helt rätt kopplat.. Och vilken sida du lägger brun och blå spelar ingen roll på en sådan kontakt

Rent elektriskt ser det skapligt ut. Tänk på att det är viktigt att du har en dragavlastning i kontakten, den är inte monterad på din bild, men jag hoppas att du gör det när du sätter ihop kontakten.

Sedan en liten detalj som faktiskt ser ut att vara fel på din bild.

Jordledaren skall var kapad så att den är lite längre än den bruna och blå ledaren, jordledaren skall gå i en liten båge innan den når fram till sin inkopplingsklämma. Detta är för att OM du lyckas slita kabeln ur kontakten så skall skyddsjorden vara den sista tråden som går av.

Ja dragavlastningen satte jag på sedan. Ska tänka på det där med kabellängderna när jag ordnar upp det :)

Fungerade bra hur som helst. Enkel fråga men man vill ju inte göra fel... Tack för all hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.