H
hempularen: Jag tro att både trådens fråga och klamringsavståndet är färdigbehandlat i nuläget. Jag stänger tråden.
72 svar · 8,1k läst
·
P
Patrik-Bror: Ska man skratta eller gråta? Att bli Warrior på Rakion är svårt :S
65 svar · 8,9k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Överträffade än så länge. Wago har annars bra snabbplintar
14 svar · 5,6k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Hehe Nja, vid vissa moment kanske. :cool: Jo, men så är det. Jag brukar inte gilla att använda skruvdragaren helt om det krävs att vara lite försiktig med hur hårt man kan skruva/vill känna hur hårt det är draget. Brukar använda mejsel till sista varven då. Visst, det finns momentinställning, men... //Patrik
14 svar · 2,1k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Efter
8 svar · 5,5k läst
V
vedeldaren: Det får nog bli en ny Y/D-start ändå, en mjukstartare är ju helt ok men den blir betydligt dyrare än en Y/D start.
10 svar · 4,0k läst
GK100
GK100: [citat] Då fick du ju en bra närmast perfekt lösning tillslut. Varför man som i ditt fall, en typisk fortsättning av en kuloinstallation, skulle i onödan krångla med dosor vid övergångar, eller välja klumpigare mer iögonenfallande kabeltyper och förläggningssätt förstår jag inte. Och i frågan om att låta EKRK avsedd endast för öppen förläggning ligga i en kort sträcka
26 svar · 5,8k läst
TLovskog
TLovskog: Är du, eller känner du någon, som är intresserad av elektronik så hade Elektor Electronics en artikel Januari 2006 där man byggde om en bakelit telefon till en modern mobil dito (eller åtmintone modern 2006). Ett kort som tolkade nummerskivan, fixade ljudet och kunde alstra ringsignalen, samt kopplade ihop detta med en GSM Modul. Ganska säker också på att de har haft en artikel denna
24 svar · 7,6k läst
E
engdahl_86: då blir de så imorn! :D
3 svar · 1,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Som sagt, det vara bara några exempel. Men TS ville ha en timer, inte ett kopplingsur. Så här kommer ett exempel till: timer för dinskena: http://www.elbutik.se/product.html/tidrela-multifunktion?category_id=1828 kapsling: http://www.elbutik.se/product.html/kapsling-mce-ip65?category_id=1867 återfjädrande strömställare: http://www.elbutik.se/product.html/vipptryckknapp-16a?category_id=429
6 svar · 10,7k läst
O
Oldfart: Transformatorn har en bra dragavlastning på båda sidorna. Så då löser det sig. Tack för hjälpen! En följdfråga: Jag har inga pottor på de här spottarna. De är bara på 3W per spotlight. De sitter i en utbyggnad på H15 x B35 cm med regelverk i trä klädd med gippskivor. Väggen den sitter mot är OSB-skiva och taket är betong. Är det okay?
2 svar · 2,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Borde inte slangen vara blå :wow::x Det enda rätta torde ju vara att funktionsjorda manteln (för avstörning), och då bara ansluta biledaren i ena änden?
20 svar · 2,8k läst
A
Alko: [citat] Tack för svar! Självklart är det elektrikern som installerar, men det är ändå bra att ha lite koll så man förstår vad man beställer! :) /A
8 svar · 1,6k läst
Y
yxis: Åh, ytterligare ett exempel på när branschen avsiktligt krånglar till det. Varför inte bara skriva "indikeringslampa på brytare styrs av brytare" respektive "indikeringslampa på brytare lyser konstant"?
9 svar · 1,2k läst
H
hempularen: [citat] Men glödlampan du länkar till har ju inbyggd reflektor, då ger det ingen nämvärd effekt att sätta en extra skärm. Den lampan värmer sannolikt inte upp armaturen lika mycket som en normal glödlampa, men hur mycket mindre uppvärmning är svårt att veta om man inte djupstuderar databladet.
10 svar · 15,2k läst
A
ampz: Förlänger du dosorna så kanske dom kopplar över lite ljud från gamla till nya väggen? Nya dosor och rör kanske har akustiska fördelar?
14 svar · 4,3k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Jag tror tillverkaren också har ett visst intresse av foto när man skickar papprena för garantin. Brukar inte bli så jädrans bra när man ritar själv oftast :blushing:
14 svar · 2,9k läst
O
ows: yxis, tack för tipsen, och omfattande svar. Har inte kvar gamla kåpan. Blev istället så att vi mätte upp takfläkten till 150mA och satte en enkel varvtalsregulator. Funkar fint.
5 svar · 5,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Egentligen tror jag att dom har gjort rätt i stort sett. MEN om felet i garaget (eller kabeln till garaget) endast är "lite" läckström, så tycker jag att dom borde kopplat in det utanför JFB. Och sen påpekat att du har ett dåligt elsystem där. Var det höga läckströmar eller en väldigt regelvidrig kabel eller installation tycker jag det var rätt att inte koppla in det
25 svar · 2,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Det finns säkringshållare till stl 1 om du söker på tex ABB OFAX.
8 svar · 3,2k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Mjo, men på ett år så borde problemet ha åtgärdats kan man tycka. Självklart finns det ju rötägg bland fabrikanter också.
13 svar · 1,8k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Nja, det står väl i reglerna någonstans att det ska vara åtkommligt. Frångår man det så ska man ha (av behörig elektriker antar jag) ordentligt skrivna dokument som då inte försvinner, något som en besiktningsman och/eller elsäkerhetsverket skulle godkänna. Överkurs visst men men....
39 svar · 6,0k läst
·
Glufsglufs
Glufsglufs: Det är blandat, beror lite på var och vad jag kopplar.
54 svar · 7,7k läst
P
Puskas: Tack för alla synpunkter. Har varit lärorikt att ta del av. Tack också Bo för tips om"spis-wikin". En för mig (och säkert också andra) klargörande sida. :)
11 svar · 2,6k läst
Göran.W
Göran.W: Om du tar ut spisen och tittar på baksidan är där en skylt som talar om hur den ska kopplas i 3 fas. Ibland sitter den på baksidan av täck plåten där el kablen går in.
3 svar · 6,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Behöver man räkna på utlösningsvillkor i IT-system? Det finns väl ett övervakningssystem för jordfel istället. Försökte mig på att räkna lite på detta för övnings skull, men jag saknar SS 424 14 03, 05 och 07 som någon vänlig skäl kanske kan avvara :P ? Effektbrytaren antar jag skall ställas in på den förväntade belastningsströmmen. Väljer du 350 A så blir
6 svar · 4,6k läst
L
lillePer: Det blir en Systainer T-LOC 4. Försöker få alla bitarna på plats innan jag börjar såga sönder systainern. Men så här får kablupprullaren plats i den... Skall ju dock modifieras och vridas så att kabeln går ut framåt tror jag, en i varje sida. Tysken hade dom liggande platt med en åt varje håll.. Dessa tänkte jag fälla in i inbuktningen under låset. Bygger då ut 2-3 mm utanför
21 svar · 9,8k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Avfuktaren behöver du, men inte nödvändigtvis elementet.
7 svar · 1,6k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Så här ser den ut (9 mm).
15 svar · 15,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.