Hej, vore tacksam för ett snabbt svar eftersom jag tror att jag kanske kopplat lite fel någonstans.
Har köpt en beg. spis och efter inkoppling så får jag bara full fart på 2 av plattorna (dom 2 till höger). Dom andra blir lite varma efter väldigt lång stund och detsamma gäller ugnen. Får liksom inte full värme på dom.
Jag har kopplat enligt bild 1 och kopplingsschemat på spisen ser ut som enligt bild 2.
Det sitter en perilexkontakt i andra änden av kabeln och uttaget i väggen är laggat med samma 5 färger som i kabeln.
Tacksam för svar.
Har köpt en beg. spis och efter inkoppling så får jag bara full fart på 2 av plattorna (dom 2 till höger). Dom andra blir lite varma efter väldigt lång stund och detsamma gäller ugnen. Får liksom inte full värme på dom.
Jag har kopplat enligt bild 1 och kopplingsschemat på spisen ser ut som enligt bild 2.
Det sitter en perilexkontakt i andra änden av kabeln och uttaget i väggen är laggat med samma 5 färger som i kabeln.
Tacksam för svar.
Tack för snabba svar. Tänk att allt har en förklaring när det inte funkar. Det är förvirrande med alla färger. 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Menar du verkligen att du kopplade in spisen "på chans"?? Det är inte ens i närheten av något av inkopplingsalternativen enligt bild. Det enda som lyckligvis är korrekt är skyddsjorden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Suck, detta var nog det värsta exemplet på folk som försökt koppla in sin spis själv. (Eller de som bränt sina hällar kanske är värre).
Så här ska det i alla fall kopplas.
1-2: Kopplas ihop med bygel, brun tråd.
3-4: Kopplas ihop med bygel, svart tråd
5: Grå tråd
PE: Gul/grön
//Patrik
Så här ska det i alla fall kopplas.
1-2: Kopplas ihop med bygel, brun tråd.
3-4: Kopplas ihop med bygel, svart tråd
5: Grå tråd
PE: Gul/grön
//Patrik
Patrik: I andra inlägg har jag förstått att det inte spelar nån roll vilken färg som ligger på vilken plint i spisen. Är det inte så?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Nej, det spelar ingen roll med vilken ordning man kopplar fasledningarna till en spis, huvudsaken man vet att de är kablar som innehåller varsin fas. Färgerna på ledare i anslutningskablar och särskilt ledningar dragna inne i en apparat kan variera hursomhelst.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Klicka här för att svara