Hej, vore tacksam för ett snabbt svar eftersom jag tror att jag kanske kopplat lite fel någonstans.
Har köpt en beg. spis och efter inkoppling så får jag bara full fart på 2 av plattorna (dom 2 till höger). Dom andra blir lite varma efter väldigt lång stund och detsamma gäller ugnen. Får liksom inte full värme på dom.

Jag har kopplat enligt bild 1 och kopplingsschemat på spisen ser ut som enligt bild 2.

Det sitter en perilexkontakt i andra änden av kabeln och uttaget i väggen är laggat med samma 5 färger som i kabeln.

Tacksam för svar.

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
friskt kopplat hälften brunnet. ;)

till att börja med så ska du inte ha med någon nolla. sen så ska dom olika plintarna vara ihopkopplade enligt ritningen till höger på bilden.

Ta bort den blåa (nolla) och flytta den bruna dit nollan satt!
Denna spis behöver ingen nolla!
Blinda den blå med sockerbit.
Nån annan för gärna dun Ellinor
Men det är min tolkning av kopplingsschemat!

Hmm,iPhones autocorrection funkar underbart! Någon annan får gärna dubbelkolla! ;o)

Tack för snabba svar. Tänk att allt har en förklaring när det inte funkar. Det är förvirrande med alla färger. :)

Menar du verkligen att du kopplade in spisen "på chans"?? Det är inte ens i närheten av något av inkopplingsalternativen enligt bild. Det enda som lyckligvis är korrekt är skyddsjorden.

Den understa textraden på kopplingsschemat är väl den allra viktigaste. ;)

Om det ändå fanns en kopplingsanvisning varför inte följa den? Tur att det inte fanns en orange med i anslutningskabeln ;) . Färg på färg är inte alltid rätt...

Suck, detta var nog det värsta exemplet på folk som försökt koppla in sin spis själv. (Eller de som bränt sina hällar kanske är värre).

Så här ska det i alla fall kopplas.

1-2: Kopplas ihop med bygel, brun tråd.

3-4: Kopplas ihop med bygel, svart tråd

5: Grå tråd

PE: Gul/grön

//Patrik

Patrik: I andra inlägg har jag förstått att det inte spelar nån roll vilken färg som ligger på vilken plint i spisen. Är det inte så?

Nej, det spelar ingen roll med vilken ordning man kopplar fasledningarna till en spis, huvudsaken man vet att de är kablar som innehåller varsin fas. Färgerna på ledare i anslutningskablar och särskilt ledningar dragna inne i en apparat kan variera hursomhelst.

djurgardare skrev:
Patrik: I andra inlägg har jag förstått att det inte spelar nån roll vilken färg som ligger på vilken plint i spisen. Är det inte så?
Nej, rent praktiskt gör det ingen skillnad, men varför inte koppla i färgföljden som är standard?

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.