El
b_hasse: [citat] Om man vill använda båda paren till telefoni så måste man använda blå-vit till den ena linjen. Gör man inte det så kan det bli en förfärlig överhörning mellan linjerna. Ju längre kabel desto mer överhörning. /Hasse
Patrik_Hed: ELJO VP-2 är den ultimata dos-serien när det bl.a. kommer till att bygga ihop. "Bara fantasin som sätter gränserna". //Patrik
Rikard Ågren: Aha det är servissäkringarna, alltså inte huvud/mätarsäkringarna. Då är det nog till att prata med nätägaren eftersom detta sitter före mätaren och dess säkringar
Avemo: [citat] Låter som en enkel och förhållandevis billig lösning. Har du något exempel? det låter intressant att läsa mer om. [citat] Om man skall ha en anläggning som ger förbrukningen i ett normalt hushåll precis när som helst lär investeringen överstiga kostnaden för anslutning till elnätet i de flesta fall. Undantag är om stugan ligger på en ö där elen inte är framdragen eller
sukke2k: Jo men det kommer bli ekrk nu och sen på nått år då jag ska bygga ut och även lägga ny isolering så ska jag ta dit en som drar in infäld el till allt men just nu får ekrk duga.
elmont: Nätägarna vill ha tillgång till sina mätare utan att behöva jag försöka hitta den som har bostaden/huset. Det kan ibland vara näst intill omöjligt, vi var med och bytte mätare i "stora mätarbytes svängen" och i ca 3% av fallen kunde vi inte få tag på husägaren. Det slutade med att nätägaren tillsatte två man vars enda uppgift var att hitta husägarna och komma in i dom låsta
elmont: Enda orsaken till tvåpolig brytning är att man på vissa ställen ännu har tvåfas 220 volt, bryter man då enpoligt har man fortfarande spänning på anläggningen. till skillnad från svenska förhållanden där man har enfas 230 volt och bryter man 1 pol (fasen) har man en spänningslös anläggning. Det där med uppladdning behöver du inte bry dig om, den ev. uppladdningen är försumbar.
sukke2k: Haha helt seriöst nu lägger jag ner detta el bekymmer, jag startar en tråd där jag kan få lite "ungefärliga" prisuppgifter då man lejer vitt.
steve5432: Tack för tipset! DEras batterifria tryckknappar verkar vara avsedda för eljo trend ramar! Detta visste inte jag. De har riktigt trevliga produkter... Kommer det att kännas någon skillnad mot en vanlig eljo trend vipp-brytare? Förmodligen inget man kommer att tänka på... /S
jeffan: Förhoppningsvis är problemet med att det blir för trångt på väg att försvinna. Då det är på gång nya lamputtag. Fråga mig inte när :blushing:.
Patrik_Hed: Uppfästningen på "IKEA-spottskenor" brukar se lite olika ut. Vissa kräver t.ex att man skruvar fast i skruvarna i takdosan, medans det på min spottskena från Classe i sjön finns en krok i armaturen som man hakar på kroken i takuttaget och då kan skruva fast den. //Patrik
Retardo: Dubbeltrapp heter typen av brytare du ska använda till detta :) http://elbutik.se/product.html/eljo-trend?category_id=312 E-1830127
yxis: [citat] Köp en extra Eljo trend och lägg i "prylar-som-hör-till-huset"-lådan, en avvikande bautaströmbrytare är kanske ingen höjdare när barnen blivit vuxna och/eller huset ska säljas? (Å andra sidan kanske man köper en extra Eljo trend för en tia på loppis om hundra år?) Vad gäller det där uttaget så reagerade jag på att de tyckte det skulle vara så bra med femtioelva
yxis: Med tanke på att gul och grön inte är så lämpliga som färger (även om de är lagliga att ha kvar) så kan ett tips vara att använda dem som dragtrådar för att dra in en blå och t.ex. en svart och en vit/grå, och behålla den gulgröna och den bruna...
jeffan: [citat] Coolt... Nu har jag dem. Kan tillägga den här om man sätter upp en Garo central. http://www.garo.se/fileadmin/garo/PDF_BRUKSANV/gruppschema.dot
lillePer: [citat] Är inte det där bara en myt...? Det är ju inte momentan maxbelastning som anges utan just max belastning och belysning brukar man ju ha på länge så det känns ju märkligt om det skulle förkorta livslängden dramatiskt eller ens över huvudtaget...
Bo.Siltberg: Låter som att den har kapslingsklass IP44 eller högre. Nä, om du inte tänker spruta vatten på den så går det med i stort vilken lampa som helst.
Enk Projektet: Får kolla på det, och nej det är inte viktigt men en fråga jag fått och inte kunde svara på och å andra sidan verkar det inte finnas så många andra heller som kan. Har kolla med några fler Energiverk och även några lev av gatubelysning.....
perojonsson: Tack för alla utförliga svar. För att vara fullständig: I det här fallet sitter det en dosa under uttaget, så alltså borde det fungera med 18mm 2-facksram.
Patrik_Hed: Ah, okej. På så sätt. Lycka till! :) //Patrik
Räv3n: Ett av de mest solklara fallen jag sett.. Självklart ska du ha en ny räkning! Grattis ;)
Bo.Siltberg: Det går med diazed också. HB 421 godkänner det men avråder samtidigt ifrån det. Det gäller ju att kabeln har fullgod kylning utefter hela sin längd. Och att låta spisen utgöra överlastskyddet kräver att den är fast inkopplad. Men det är inte tillrådligt då heller då spisar brukar bytas så det kan lätt hamna en ny spis där med betydligt högre märkeffekt. Då fast inkoppling
R_Strandberg: Hittade lite info.. "8. KNX stödjer ett flertal kommunikationsmedium Varje kommunikationsmedium kan användas i kombination med ett eller flera konfigureringslägen, vilket tillåter varje tillverkare att välja rätt kombination för det avsedda marknadssegmentet och applikationen. Partvinnad tråd, Twisted Pair (KNX TP): KNX-trafik sänds igenom en separat busskabel, i en hierarkisk struktur
frohike: Kan ju nämnas att Hager har ett KNX-system som det kallar för KNX-light. Lämpligt för villor mm. Och som man utan att byta prylar kan uppgradera till ett fullvärdigt system när man vill. Det enda man gör är att nolla systemet och programmera om det. Motståndet till KNX sitter tyvärr inrotat hos många. Sitter själv i ett projekt nu i mångmiljardklassen där man helt seriöst