Vi håller på och renoverar lite och vill sätta spottar i vardagsrum, hall och kök. Verkar finnas nästan obegränsat utbud av spottar och olika lösningar. Jag har ingen möjlighet att sätta mig in i allt detta och därför undrar jag om någon kan rekommendera vilket system man bör montera (12 v verkar intressant) samt bra och prisvärda spottar och vart man handlar dessa.

stort tack för hjälpen på förhand !

Andreas

Jag vet att vi är på ett forom som där finns en hel del kunskap men EN sak en väldigt säker det e väldigt många här som inte vet hur det ska utföras. (har följt en del trådar)

Men när det gäller ditt problem, du MÅSTE låta en riktig och bra elektrikter kika på det.

Mvh Tim

Finns en som heter evoLED, ja det är LED, den är mycket bra! Lätt att installera, ansluts till 230V
Den kostar mer än en halogen, men den har en livstid på 50000h, eller om det va mer, minns inte riktigt. Desutom så blir den inte i närheten så varm som en halogen. Den är på 7,9W om jag minns rätt, finns som dimbar och utan, den dimbara är bara att ansluta som en halogen med en dimmer.
Allt detta medför en snabb installation. Det är mitt heta tips!

Sen skall givetvis alla regler med hinkar, rätt kabel (RHH) m,m. följas.

Tack för era svar.

Har nu börjat sätta mig in i detta och kommit fram till att LED är ett riktigt intressant alternativ och har ytterligare tre frågor i samband med detta:

1) EvoLed som rekommenderas ovan verkar riktigt bra men kostar drygt 700 kr styck. Kan någon rekommendera andra dimmbara kvalitets LED spottar som inte är fullt lika dyra men ändå håller måttet?

2) Mellanbjälklaget är inte isolerat i det hus vi nu håller på att renovera, dvs bakom gips innertaket finns det ingentíng bortsett från 60 cc bjälklaget. Läste i en annan tråd att man klarar sig utan pottor i mitt fall om man sätter LED spottar? http://www.byggahus.se/forum/el/171334-behoever-man-inte-blomkruka-vid-12v.html

3) Om LED spottarna kan sättas utan pottor, går det att montera dessa genom respektive uppborrat hål för spottarna utan att riva ner hela taket ?

stort tack på förhand !

Andy

1) Det finns enormt mycket inom LED nu! Omöjligt att hålla koll på allt.
Men hide a lite är ett märke som håller måttet, dom har även drivers som gör att du kan dimmra. Idag går det att dimmra i princip alla LED.

2) Jag är inte till 100% säker här, men tror att man alltid skall ha pottor, LEDen blir varm den med, om än inte lika varm som halogen

3) Om det nu är okej att montera utan pottor så måste du ha fram kabel m,m.

Pottorna är till för att skydda spottarna mot isolering och annat som kan komma i beröring med ljuskällan. Har du ingen isolering så är pottor inte nödvändiga. Då följer du bara installationsanvisningarna som följer med spottarna. Finns det inga anvisningar så lämnar du tillbaka

Tack för era svar.

Ni som har erfarenhet av att installera downlights - går det att behålla befintligt gipstak (ingen isolering i mellanbjälklaget) och dra kabel, trafo etc upp genom urtaget hål för spotten eller är det lättare att riva ner hela takt?

Andy

Ska du ta hålen själv kan du testa i det befintliga. Ska du gå mellan reglarnas fack så går de att borra ett doshål underifrån precis där balken går och dra vidare kablaget där till nästa spott.

Det brukar oftast gå att fiska fram kablarna, Funkar det är det bra mycket billigare men funkar det inte så är det bara din egen tid som tickar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.