W
Hej!

Som nybliven pappa så går man runt lite och ojjar å nojjar sig om diverse saker som man måste tänka på, då bland annat våran el-golvvärme vi har i badrum och toalett dök upp i skallen.

Hur pass säker är elgolvvärme i badrum?
Golvvärmen installerades av behörig elektriker och en helt ny elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar är installerad.

Jag var med och kollade när dom la ut mattan och när dom kopplade in den och för att installera den korrekt så ska den ohm-mätas vilket givetvis gjordes enligt punkt och pricka som det står i instruktionsboken.
Det jag reflekterar över nu när jag har läst i ett par trådar är att den ska meggas (heter väl så?) vilket jag inte uppfatta om dom gjorde.

Golvvärmen har för övrigt fungerat klockrent.

Är jag kanske lite överdrivet orolig?? :blushing:

Meggas är oxå en sorts Ohm mätning men det görs med större spänning. Du kanske inte bara såg att de kopplade om på mätaren?

W
snuttjulle skrev:
Meggas är oxå en sorts Ohm mätning men det görs med större spänning. Du kanske inte bara såg att de kopplade om på mätaren?
Ok, kan vara så iofs, men om dom inte har meggat är det något som SKA göras?
Är lite nojjig nu över elgolvvärmen, att JFB löser som den ska osv osv:S

Jag röstar för att du är onödigt orolig. Hur som helst går det att megga golvvärmen i efterhand om du inte på annat sätt kan stilla din oro.

Erik

W
Ok iaf så är värdena för ohmmätningen: uppmätt 273 ohm (4m 200w) , total ohmtal enligt listan i installationsanvisningen ska vara 265ohm.
och den andra är uppmätt 135 ohm (8m 400w) total ohmtal enligt listan ska vara 132 ohm

Så det ser väl ok ut ? Devimat 100 100w/m2

273 ohm ger vid 230 V 194 W. 135 ohm ger 392 W. Så långt är att som det skall, men det säger ingenting om isolationstest (meggning). Ett isolationsfel löser ut jordfelsbrytaren om det är tillräckligt stort för att vara farligt. Jag tror som sagt att du oroar dig i onödan, men har du svårt att sova kan du kontakta en elektriker som kommer och meggar golvet åt dig.

Erik

W
ok :) det är väl som du säger jag oroar mig i onödan :)

W
föressten hur pass driftsäker är en jordfelsbrytare egentligen ?

hugodog skrev:
föressten hur pass driftsäker är en jordfelsbrytare egentligen ?
Utför man regelbunden motion på den så vill jag nog påstå att den är tämligen säker.

Var 6:e månad ska man testa att den fungerar genom att trycka på testknappen som sitter på jordfelsbrytaren. Detta för att mekaniken i JFB ska få röra på sig så att den inte fastnar.

//Patrik

W
Patrik_Hed skrev:
Utför man regelbunden motion på den så vill jag nog påstå att den är tämligen säker.

Var 6:e månad ska man testa att den fungerar genom att trycka på testknappen som sitter på jordfelsbrytaren. Detta för att mekaniken i JFB ska få röra på sig så att den inte fastnar.

//Patrik
ok, har testat den några ggr, sist i samband med att man byter batterierna till brandvarnarna och vänder uppochner på brandsläckaren.
Säkerhetscheck :)

hugodog skrev:
ok, har testat den några ggr, sist i samband med att man byter batterierna till brandvarnarna och vänder uppochner på brandsläckaren.
Säkerhetscheck :)
Utmärkt, många gör inte denna checken och då kanske främst pågrund av okunskap. Man vet inte att en sån kontroll ska göras, helt enkelt.

//Patrik

hugodog skrev:
ok :) det är väl som du säger jag oroar mig i onödan :)
Det är väl alltid klokt att tänka efter före och försöka förebygga olyckor men i det här fallet skulle i varje fall jag inte oroa mig. Det måste vara otroligt liten risk att du ska få ett farligt fel på golvvärmen samtidigt som jordfelsbrytaren inte fungerar.

Det man snarare ska tänka på är att 30 mA JFB kanske är för stor och att en 10 mA JFB skulle passa bättre i.o.m. att det finns småbarn i badrummet. Men så vitt jag vet, så är det inte praxis att göra så.

//Patrik

Om jag vore tillräckligt kriminell, för att syssla med hempul, så hade jag nog valt att sätta en hemgjord 15 mA JFB på badrumsgruppen (mkt säkerhet för lite pengar)...

Vad sedan gäller motionerandet av JFB, så har jag två givna tillfällen på året, då så sker. Nämligen vid övergångarna mellan normaltid/sommartid respektive sommartid/normaltid. Är ganska praktiskt att få det tillhörande strömavbrottet, då alla klockor, ändå måste ställas om. Därtill även lätt att komma ihåg när det gått ett halvår sedan sist...

305 skrev:
Vad sedan gäller motionerandet av JFB, så har jag två givna tillfällen på året, då så sker. Nämligen vid övergångarna mellan normaltid/sommartid respektive sommartid/normaltid. Är ganska praktiskt att få det tillhörande strömavbrottet, då alla klockor, ändå måste ställas om. Därtill även lätt att komma ihåg när det gått ett halvår sedan sist...
Smart!

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.