Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast om vi nu skall vara petiga (och varför skulle vi inte vara det?) *klipp*
Ja förr eller senare lär väl den 1/4-grams-resistorn förr eller möjligen senare brinna upp :D
Inte i teorin kanske, men i praktiken åtminstone.

För förr eller senare råkar man på en ofungerande JFB eller testar ett uttag som inte är skyddat. :D

Mikael_L skrev:
Ja förr eller senare lär väl den 1/4-grams-resistorn förr eller möjligen senare brinna upp :D

För förr eller senare råkar man på en ofungerande JFB eller testar ett uttag som inte är skyddat. :D
Ja. Jag råkade ut för en JFB som var kass! Ville inte bryta!

Mikael_L skrev:

Kondensatorer blir inte varma!

Mikael_L
Jo det blir dom, i den tillämpningen du tänker på här.

Men inte lika varma som motstånd. Då den 30mA-strömmen endast går fram och tillbaka mellan kondensatorn och nätet så blir det 30mA * kondensatorns inre resistans som sätter energiutvecklingen.

Mikael_L skrev:
Jo det blir dom, i den tillämpningen du tänker på här.

Men inte lika varma som motstånd. Då den 30mA-strömmen endast går fram och tillbaka mellan kondensatorn och nätet så blir det 30mA * kondensatorns inre resistans som sätter energiutvecklingen.
Med varm menar jag överbelastad. Man får naturligtvis ta en kondensator med rätt spänning.

Mikael_L skrev:
Jo, både i teorin och praktiken. I det här fallet överensstämmer de. Även om man aldrig skall glömma att "In theory, theory and practice are the same. But in practice, they're very different." :)

Jag tycker bara det är kul att få tillfälle att räkna på saker... :)

(Jag brände som sagt ett antal motstånd på uttaget till gruppen där jfbn inte fungerade, och det var ganska odramatiskt. Svetsade tom fast en bit fk på jordblecket, säkringen gick istället. Och i det fallet så var det något vajsing med gruppen, det gick inte att förklara med att fkn tillät för stor ström.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.